Mini heeft de kitsch-factor zodanig verhoogd dat het een wonder mag heten dat je geen sensatiekrant vol fish & chips en een bobby-helm cadeau krijgt als je een aangeklede versie van hun nieuw gefacelifte hatchback koopt.

Er zijn dus de Union Jack-achter­lichten, wat ons toch een beetje over­dreven lijkt in deze tijden van Brexit. Vooral voor de tegenstemmers, en met name in alle landen buiten het VK, waar ze overigens een optie zijn. Een enkele Nederlander of Belg zal ze voor de grap nog wel bestellen, maar we gokken dat het in Frankrijk en Ierland niet bepaald storm zal lopen.

Vlaggendrager

Maar we geven Mini de eer die het toekomt – de vlag is volledig correct uitgevoerd; het verlichte embleem heeft de ‘juiste’ kant naar boven (waarover in de VS wat problemen ontstonden, want daar zijn asymmetrische achterlichten normaliter niet toegestaan). Maar daarmee stopt het niet. Kopers kunnen ook een verlichte Union Jack-vlag aan de ­passagierskant op het dashboard laten ­installeren, als ze althans kiezen voor de nieuwe Piano Black-kleurige cabine.

Dat laatste maakt deel uit van het uitgebreide Mini Yours Customised-aanbod, waarmee kopers hun auto zowel van­binnen als vanbuiten daadwerkelijk op unieke wijze kunnen individualiseren, met hun favoriete designs, of zelfs met hun eigen naam.

Standaard verbeteringen

Kijken we wat verder dan de mogelijkheden tot personalisatie, dan zien we een aantal kleine technische aanpassingen die alleen te vinden zullen zijn op de drie- en vijfdeurs versies, en op de cabrio’s. Zodoende haalt het instapmodel, de One, nu 10 Nm meer koppel uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor, die in de plaats is gekomen van de door PSA ontwikkelde 1.2, en zijn er ring­vormige led-koplampen die optioneel een matrix-dimlichtfunctie hebben. Er zijn ook wat knoppen en displays binnenin veranderd, je kunt nieuwe carrosserie- en interieurkleuren kiezen, en er zijn verse, 17 inch grote velgen beschikbaar.

De meeste modellen hebben een ­nieuwe, optionele zeventraps bak met ­dubbele koppeling als zelfschakelend alternatief voor de handbak. Dat systeem hangt onder de Steptronic-vlag, wat ­enige verwarring kan opleveren omdat de Cooper SD standaard een achttraps automaat heeft die ook al Steptronic heet.

De Mini is vooral wat volwassener geworden. De Mini Cooper S hopt en bopt niet langer over slecht wegdek. Hij is extreem verfijnd, maar deze hete versie heeft niet langer het aanstekelijk enthousiaste, jonge-hond-achtige weggedrag dat maakte dat we zo van hem hielden. In plaats daarvan geeft hij voortaan blijkbaar de voorkeur aan goede manieren. Hoe ­ontzettend Brits.

Mini Cooper S


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
192 pk @ 4.700 tpm
280 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 233 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
119 g/km CO2
D Label

Afmetingen
3.850 x 1.727 x 1.414 mm
(l x b x h)
2.495 mm (wielbasis)
1.180 kg
50 l (benzine)
211 / 731 l (bagage)

Prijzen
€ 35.300 (NL)
€ 27.000 (B)

Vonnis:
Het wordt steeds verder gezocht bij Mini. De auto is verfijnder en guitiger dan ooit, maar de prioriteit ligt niet langer bij het ongebreideld lachen op een b-weg. Zoals een groot, niet-Brits filosoof ooit zei: ‘elk voordeel heb z’n nadeel’…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear