Hé, dacht Mitsubishi. Die jongens van Nissan hebben het goed bekeken met die Qashqai. Dat kunnen wij ook, en met een makkelijker naam.
 
Laten we het eens hebben over de helm. Dit alledaagse voorwerp werd uitgevonden door een man die zich graag bezighield met dingen waarbij de kans bestond dat hij zijn hoofd zou opensplijten. Dat leek hem niet zo prettig. Hij had gewoon kunnen ophouden met die activiteiten, maar nee: hij koos ervoor om zijn gezicht in een lading schuimrubber en plastic te proppen, en vrolijk door te gaan.
 
Zo zijn er wel meer voorbeelden van zaken die ontworpen werden om ons te behoeden voor lastige of anderszins ongewenste gevolgen van ons gedrag. Zonnebrand, condooms, sigarettenfilters, waterschoenen, rubber kogels, gekookte aardappels en scheermesjes met kleine tralies ervoor: allemaal bedacht door mensen die iets wilden bereiken, maar de consequenties maar niks vonden. Ga je op automobiel gebied naar dit soort voorbeelden zoeken, dan kom je al snel uit bij de crossover.
 
In een auto als de Nissan Qwasjkwaai rijden mensen die graag van een hoge zit genieten, en die hun omgeving willen laten denken dat ze wild, noest en avontuurlijk zijn. Maar ondertussen willen ze wel dat hun ruige apparaat bij de Hema in de parkeervakken past, en zijn ze ook niet bereid om elke maand de helft van hun salaris bij de benzinepomp te dumpen. Van zulke mensen lopen er in Europa nogal veel rond; dit jaar zullen er zo’n 450.000 C-segment compact on-road crossovers verkocht worden.
 
Tromgeroffel en dansmariekes: Mitsubishi doet haar intrede in deze klasse. Hun wonderkind heet ASX, wat staat voor Active Smart Crossover. Of Xover, dus. Even groot als de Nissan, even ‘stoer’ als de Nissan, maar, zegt Mitsubishi, veel emotioneler dan de Nissan. Hoe ze dit precies bedoelen, weten we niet. Misschien ga je net iets harder huilen als er een krasje op komt.
 
Los van dit soort marketingbeweringen kunnen we vaststellen dat de ASX een lekker fris voorkomen heeft. De kenmerkende ‘jet fighter grille’ ziet er misschien raar uit op een Colt, maar op wat forsere auto’s misstaat hij niet. De dikke wielkasten doen het ook goed, net als de glaspartij op de flanken – die naar achteren toe steeds smaller wordt. De achterlichten, compleet met old-school gele knippers, werpen de duwende Civic Hybrids op je bumper een boze blik toe. Ja, met het stoere uiterlijk dat de crossover-kopers zoeken, zit het bij de ASX wel goed.
 
Wanneer we het interieur bekijken, krijgen we gemengde gevoelens. Het ziet er prima uit, het steekt stevig in elkaar, maar helemaal doordacht kunnen we het niet noemen. Zo hebben we een bekerhouder-achtige opening in de middenconsole, waar toch echt bij staat dat je er geen beker in mag zetten. En al lijkt de kwaliteit grotendeels in orde, het meest kwetsbare, krasserige plastic heeft Mitsubishi bewaard voor de plekken waar je het vaakst met je nagels overheen gaat. Rond de aircoknoppen bijvoorbeeld, en bij de raambediening. Dat zijn van die dingen waar we met ons verstand niet bij kunnen. Nu waren de testauto’s allemaal preproductie-exemplaren, dus bij dezen een tip voor de fabriek: doe daar nog even wat aan.
 
De ASX is comfortabel geveerd en stuurt nogal licht, waardoor je in eerste instantie denkt dat het weggedrag niet veel soeps zal zijn. Echter, in de regel weten ze bij Mitsubishi wel hoe je een auto fatsoenlijk een bocht om moet krijgen, en dat laten ze ook bij de ASX weer blijken. De auto blijkt zich erg voorspelbaar te gedragen, en ondanks het hoge zwaartepunt valt de neiging tot duiken of overhellen mee. De remmen bieden aardig wat gevoel, en de zesbak schakelt prettig. Het duurt niet lang voor we eruit zijn: deze auto laat erg fijn met zich spelen.
 
Vanaf de introductie is de ASX meteen leverbaar met een gloednieuwe dieselmotor – de eerste die Mitsubishi in eigen huis heeft ontwikkeld. Deze heeft de laagste compressieverhouding van alle diesel-straatmotoren en stoot flink wat CO2-grammetjes minder uit dan die van concurrent Nissan, mede doordat alle ASX’en standaard met een start-stopsysteem en regeneratieve remmen worden geleverd. Het blok is 1,8 liter groot en komt in twee verschillende uitvoeringen: met 115 pk of 150 pk. Volgende zomer komt er ook een automaat, naar alle waarschijnlijkheid een CVT.
 
Zeker voor een eerste poging heeft Mitsubishi met de 1.8 DI-D een behoorlijk fijne motor gebouwd. Hij is vooral stationair aardig stil en levert best wat kracht, al moet je hem daarvoor wel op toeren jagen. In de 150 pk-versie die wij reden, hebben de voorwielen af en toe wat moeite om alles netjes op de weg te brengen, maar geen nood: er is natuurlijk ook een vierwielaangedreven versie. Toch?
 
Nee. Ergens heeft iemand, in een vlaag van verstandsverbijstering, besloten om het enige element wat een crossover nog enigszins aan zijn uiterlijk tegemoet doet komen, te schrappen uit de Nederlandse optielijst. Met als gevolg dat, wanneer het volgende winter weer een beetje gaat sneeuwen, letterlijk alle ASX’jes met spinnende voorwieltjes onderaan hellingen en verkeersdrempels blijven staan. Dat zal een behoorlijk triest gezicht zijn. Overigens wordt de 4WD-versie in België wel leverbaar, en zal ook de Nederlandse importeur ‘m heus wel voor je bestellen als je blijft aandringen. Maar dat is net als een ober die je een los hamburgerbroodje serveert, en alleen als je blijft zeuren ook een stuk vlees erbij brengt. Uit dat restaurant zouden wij snel weg zijn.

Reacties