Autotest: Mitsubishi Colt 1.3 Invite ClearTec

Mitsubishi kon natuurlijk niet achterblijven in al het zuinigheidsgeweld dat de autowereld teistert. Hun antwoord: ClearTec.
 
Er wordt wat afge-anti-CO2’d (en dat is dan meteen het moeilijkst schrijfbare woord ooit) de laatste tijd. We hebben de afgelopen maanden met test-ritten van uiteenlopende modellen zo onvoorstelbaar veel van dat goedje níét de lucht in gemikt, dat we een haast hatelijke behoefte krijgen om eens een oude Amerikaanse V8 te laten ronken ter compensatie. Blue-Motion, Efficient Dynamics, EcoMotive, DRIVe, ISG en alle nog minder fantasievolle namen – we kunnen ze bijna niet meer horen. Pech voor ons, want deze trend gaat voorlopig wel doorzetten.
 
De nieuwste toevoeging aan het maaiveld der politieke milieucorrectheid heet ClearTec en komt van Mitsubishi. Het gaat om de Colt, die van huis uit al niet de meest vervuilende was. De Japanners hebben echter stevig hun best gedaan om van de Colt de schoonste in zijn segment te maken en ze zijn daar naar eigen zeggen in geslaagd. De nadruk van de maatregelen ligt niet, zoals bij veel andere fabrikanten, op de aërodynamica; de auto ligt een centimetertje lager, maar dat is het. Wel zijn banden met een lagere rolweerstand gemonteerd, is de eindoverbrenging van de bak aangepast, is hij voor minder weerstand gevuld met 0W40-olie in plaats van 10W30 en is een aantal dingetjes aan het motormanagement gewijzigd.
 
Maar Mitsubishi ging nog iets verder en monteerde een start-stopsysteem en een dynamo die de energie die bij remmen vrijkomt aan de accu teruggeeft. Precies: het idee dat ook BMW voor een groot deel aan haar groene labels en de bijbehorende, ergerlijke marketingcampagnes hielp. Het werkt precies zo en even voorbeeldig. Voor een stoplicht dat net op rood gesprongen is, zet je de bak in neutraal en laat de koppeling los, en de motor schakelt uit. Trap het linkerpedaal in en de motor slaat aan voor je tijd hebt gehad de bak weer in z’n een te zetten. Doodsimpel en je schijnt er 25 tot 30 procent brandstof mee te kunnen besparen.
 
Het enige probleem, aldus critici, is dat je er wel een handeling voor moet verrichten en de mensch, hij is lui – dat doet dus niemand. Nou zal heus niet iedereen zich altijd in wild pookgedoe en pedaaltrapperij verliezen, maar je kunt moeilijk iets tegen hebben op het feit dat het kán. Het zal je overigens niet verbazen dat die kritiek meestal afkomstig is van de fabrikanten die het systeem níét leveren.
 
Voor de rest is de Colt ClearTec gewoon een Colt: hij rijdt prima, heeft een wegligging waar niets op af te dingen is, is niet supersnel maar komt goed mee, en is sinds z’n recente facelift een stuk stiller en flexibeler qua interieurruimte geworden. Gewoon een prima auto, en nu dus ook met A-label en gunstig bijtellingstarief. Overigens is elke Colt 1.1 en 1.3 met handbak standaard een ClearTec: netjes. En ze worden nog in Nederland gemaakt ook.
 
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken