Raar. Je zou ’t het Syndroom van Toyota kunnen noemen. Besluiten dat je al heel lang superbetrouwbare, maar wat saaie auto’s maakt. En dat dat laatste anders moet en dat je daar dan een tikje in doorslaat. Dat is dus ook gebeurd met de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross 4WD.

Van alle rare merken is Mitsubishi waarschijnlijk het raarst

Neem alleen al hun aanbod. Geen gewone hatchback à la Golf, wél een wat onooglijk bejaardenschuddertje als de Space Star. Geen reguliere sedan, wel een vol-elektrisch gebakje als de i-Miev (die nog een van de eerste in zijn soort was ook). Een paar jaar terug verkochten ze zich wezenloos aan Outlander PHEV’s, die ze nu aan de straatstenen niet meer kwijt raken. En verder hebben ze alleen SUV’s, in de maat klein (ASX) tot enorm (Pajero). Maar weer geen mid-size SUV, terwijl juist die nu zo populair zijn. Dat laatste verandert nu met de komst van de Mitsubishi Eclipse Cross 4WD, die zelf ook weer een wonderlijk verhaal is. Hij moet het gat opvullen tussen de ASX en Outlander, maar staat op het onderstel van die laatste – best groot, dus. De naam Eclipse ken je van Mitsubishi, al waren dat altijd tweedeurs sportcoupés. Terwijl de Japanners vooral benadrukken dat de Eclipse Cross van alles is, maar níet sportief. En dan is er nog dat eh… aparte uiterlijk.

Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?

‘We hadden zo’n 400 namen bedacht. De ene helft bestond al, de andere helft was stom. Nou vinden wij de Mitsubishi Eclipse Cross 4WD een soort coupé, met die daklijn, dus toen zijn we eens gaan kijken wat we zelf al aan coupénamen hadden. Dus toen werd het Eclipse’, aldus een Mitsu-woordvoerder. En dat uiterlijk? ‘Tsja, we vonden onszelf een tikje saai. En we hadden net een nieuwe designchef, die eerder voor Nissan bijvoorbeeld de GT-R en 370Z had gemaakt. Dus hebben we die maar eens laten losgaan. We wilden liever een love it or hate it-auto dan een allemansvriend.’ Dat lijkt ons aardig gelukt, ja.
Het dashboard is simpel (lees: overzichtelijk) vormgegeven en keurig netjes in orde. Er is een groot scherm waarop je zo’n beetje alles kunt regelen, behalve de navigatie: die is er namelijk niet. Dat regel je maar met je smartphone – een behoorlijk radicale maatregel. Over ‘radicaal’ gesproken: dat mag je ook rustig zeggen van die achterkant. Het idee is dat je meer zicht naar achteren hebt, door dat onderste glazen gedeelte. Het werkt alleen een beetje averechts, omdat je zicht deels geblokkeerd wordt door die horizontale spijl. Het is alsof alles wat achter je rijdt een criminele verdachte is – met zo’n balkje over z’n koplampen.

De Mitsubishi Eclipse Cross 4WD is handig in gebruik

Ruimte is er binnenin, want Outlander-onderstel, in overvloed. De achterbank kun je nog over 20 centimeter verschuiven, voor extra bagageruimte. Qua motor is het simpel: er is er één, een splinternieuwe 1.5-viercilinder met 163 pk. Een 2.2-diesel komt volgend jaar, een hybride wonderlijk genoeg voorlopig niet. Dat hangt nog een beetje af van wat ‘de Alliantie’ (Renault en Nissan), waar Mitsubishi onlangs tot is toegetreden, van plan is. Die 1.5 past prima bij de Mitsubishi Eclipse Cross 4WD: hij is sterk, zuinig en redelijk stil. De Eclipse rijdt verder heel comfortabel, met een vriendelijke demping, wat doodse besturing en een CVT-automaat die nu eens niet (net niet) het bloed onder je nagels vandaan trekt.

Specificaties Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T 4WD CVT Instyle


Motor
1.499 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
CVT automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
159 g/km CO2 [energielabel E]

Afmetingen
4.405 x 1.805 x 1.685 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.495 kg
60 l (benzine)
448 l (bagage)

Prijzen
NL € 43.990
B € 37.490

VONNIS
Je hebt er met dat uiterlijk wel wat lef voor nodig, maar mocht je voor de Eclipse Cross vallen, dan heb je er in ieder geval een ruime, comfortabele en goed rijdende auto aan. Onze versie is nogal aan de prijs, maar vanaf 29k (in België) ben je al welkom bij de dealer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)