Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi lanceert de nieuwe versie van de Outlander PHEV op een treffend moment. Vlak na de feestdagen verliest de plug-in hybride zijn aantrekkingskracht. Inderdaad: nieuwe belastingregels. De Japanse stekkerhybride krijgt een kort en heftig leven.

Je gelooft het niet. Twee jaar geleden hadden we de mad dash van kleine zelfstandigen op de bizar feestelijk gesubsidieerde ‘nul bijtelling’ Outlander PHEV. Kopers stonden ervoor in de rij en precies nu de autobelastingen wéér flink worden verhoogd, lanceert Mitsubishi de nieuwe generatie. Krijgen we weer zo’n stormloop? En heeft hij daar de kwaliteiten voor?

De bizarre taferelen van eind 2013 zullen we deze keer niet krijgen, zoals extra geld bieden op de laatste beschikbare auto’s ‘in de handel’ om op tijd tienduizenden euro’s fiscaal voordeel te boeken. Of kopers met een speciale app op hun smartphone om ‘hun’ auto op de boot naar Nederland via gps te tracken. Volgas onderweg, want de Outlanders PHEV moesten voor oudejaarsdag op kenteken staan. Dan kostten ze netto pakweg even weinig als een Golf.

James Dean-effect

In tien weken tijd werden er dik 8.000 afgeleverd. Meer lukte niet. Al was het maar omdat ze allemaal ergens tot honderd procent moesten worden opgeladen voor een verplicht testprogramma van de fabriek. Herhaalt de geschiedenis zich? Eind dit jaar trekt staatssecretaris Wiebes immers de stekker uit de zeven procent bijtelling en veel van de andere plug-in-modellen zijn al uitverkocht voor dit jaar. Deze run speelt zich dit keer bij meerdere merken af. We gaan het tussen nu en oudejaarsdag allemaal meemaken, maar één ding is zeker: de Outlander PHEV gaat er met een soort James Dean-effect in. Live fast and die young. Nou ja, zoiets dan.

Er is geen rocket science voor nodig om te voorspellen dat hij als een vuurpijl de lucht in gaat, maar volgend jaar op weinig boodschappenlijsten zal staan. De nieuwe Outlander is vanaf de september leverbaar, maar net als zijn soortgenoten is de uiterste houdbaarheidsdatum 31 december. In feite zelfs vandaag (half november). Een bestelde stekker-hybride staat ook nog zes weken op de boot, en de importeur meldt gevat: ‘We zijn geen groot merk dat even op de gok duizenden auto’s laat komen.’ Nog steeds is 98 procent van de kopers in ons land zakelijk en die weten van de hoed en de rand in zo’n geval. Snel toeslaan dus? Nu het nog net kan?

Snel inkopen?

Dat is geen verkeerd idee, als je een grote SUV zoekt en geen geld hebt voor de duidelijk meer premium XC90 T8 bijvoorbeeld. Met 18.000 auto’s op de weg is deze Mitsubishi al met afstand de meest populaire plug-in hybride in ons land. Eén op de drie elektrisch rijdende auto’s is een Outlander PHEV.

Om met de deur in huis te vallen: als dynamiek ergens in de bovenste helft van je wensenlijstje staat, kun je beter elders gaan shoppen. Je voelt goed dat de Outlander met twee man en wat bagage aan boord rond de twee ton weegt. Zeker op vochtig wegdek glibber je zelfs bij ‘gematigd enthousiast’ tempo steevast naar de buitenkant van elke bocht. Daarbij voelt de besturing aan alsof er geen oorzakelijk verband is tussen wat jouw ideeën zijn en wat de banden doen. Er is hoop, want het zit er dik in dat er veel te halen valt met andere banden. Zo te voelen dragen de Toyo’s niet veel bij aan de pret.

Meteen maar even het klachtenlijstje afronden: kan iemand vertellen hoe je die piepjes uitzet? Wegbelijning in buurt: piep. Cruisecontrole aan: piep. Snelheid bereikt: piep-piep. Een deur open doen: pieeeeeeep. Andere auto in de buurt… Enfin, je raadt het al. Piep. ‘Japanners houden daarvan’, verklaart de ontwikkelingstechneut. Hij zal er naar kijken, belooft hij. Ook naar de banden.

Er is ook goed nieuws!

Daarmee zijn we bij het goede nieuws aanbeland: even afgezien van z’n bochtengedrag zijn de meeste echte klachten over de eerste generatie weggepoetst. Zo is er sinds een tijdje een nieuwe designchef en verdraaid, het ding ziet er meteen een stuk sierlijker uit. Groot is de Outlander nog steeds, maar met een nose job, een nieuwe achterkant, een slanker dorpelontwerp en nieuwe wielen (die de wielkasten beter lijken te vullen) oogt hij een stuk minder grofstoffelijk. De proporties kloppen beter.

Vanbinnen idem dito met een sterretje. Het design ziet er strakker uit – meer afgestemd op de Europese smaak – en de deuren sluiten opeens wél met een solide ‘klonk’. Ook over de nieuwe bedieningselementen en het infopaneel is nagedacht, en dat alles wordt omlijst met materialen die je in een businessclass-auto van boven de 40 mille verwachten mag. Het voelt allemaal aangenaam aan ook, inclusief het dikkere stuur. Oké, onderop is het nog steeds hard plastic dat de klok slaat, en de deurpanelen wijken voelbaar als je er tegen leunt, maar het is een kniesoor die er op let.

Comfortabel

Het zitcomfort? Dat past bij de comfortabele vering. Het is opvallend goed voor elkaar, met grote stoelen, extra zijdelingse steun en een aangename hightech bekleding van een soort kunstleer en alcantara-achtig spul. Een vondst. De zitruimte is enorm en je wandelt bijna letterlijk de auto binnen. Eén klacht daar: achterpassagiers zitten op een spijkerharde bank.

De Outlander PHEV is een aangename reisauto. Stijver en beter geïsoleerd. Je rijdt doorgaans lekker stil en wordt verwend met Amerikaans-relaxte trekjes. Hoewel? Ja, je krijgt ook Amerikaans-stoterig doorkomende oneffenheden in de deal mee. Hart van de zaak is natuurlijk de gecompliceerde vierwielaandrijving die tot stand komt met een 2,0-liter benzinemotor (121 pk) en twee elektromotoren (elk 82 pk), voor en achter, in soepele samenwerking. Elektrisch rijdend kom je 30, 40 kilometer ver, daarna wekt de viercilinder de benodigde elektrische energie op. Boven de 120 drijft hij altijd direct ‘zelf’ de voorwielen aan en vanaf 67 km/u kan hij ‘direct’ meehelpen als de accu’s leeg zijn. Bij accelereren heeft hij het er dan een beetje druk mee, zo te horen. Het klinkt als een CVT, maar hij heeft feitelijk geen versnellingsbak.

Verbruik? Een doorsnee woon-werkrit doe je op alleen stroom dus: die kun je in alle varianten ‘bijtanken’, want alle systemen zijn standaard aan boord. Inclusief de mogelijkheid om aan een snellader in een half uurtje de accu’s te vullen. Op een gemengde rit van dik 100 kilometer door Barcelona en omgeving noteerden we gemiddeld 6,1 liter verbruik. Ofwel minder dan 1 op 16, niet eens verkeerd voor zo’n dik ding. Maar op lange afstanden loopt dat nog wel een slag verder op. Om het leuk te houden: regelmatig laden.

12
20
Specificaties

Mitsubishi Outlander PHEV

12/20

Motor
1.998 cc
viercilinder hybride
203 pk @ 4.500 tpm
300 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 170 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,8 l/100 km
42 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.695 x 1.800 x 1.703 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.820 kg
45 l (benzine)
463 / 1.613 l (bagage)

Prijzen
NL € 41.990 (7%)
BE € 45.990

Het vonnis
Niet erg dynamische maar geweldig ruime SUV die er nu ook wat aardiger uitziet en beter wordt afgewerkt. Haast is geboden, want als je volgende maand pas bestelt, zit je met de gebakken bijtellingsperen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken