We zouden niet graag in de schoenen van Mitsubishi staan. Drie jaar op rij hadden ze met de Mitsubishi Outlander PHEV de bestverkochte plug-in hybride van Europa, en zelfs de bestverkochte plug-in SUV ter wereld. Maar ondertussen zijn ze links en rechts ingehaald door meer geavanceerde modellen en hebben ze in ons land, buiten een aantrekkelijk BPM-tarief, geen groen bedoelde steun van de overheid meer om op te leunen. Wat overblijft: de ouder­wetse situatie waarin een product simpelweg erg goed moet zijn om klanten te blijven trekken. Lastig.

De verkoopcijfers

In Nederland kelderden de verkopen van bijna 9.400 PHEV’s in 2013, via 7.000 in 2015 tot slechts 189 stuks vorig jaar. Goh, hoe zou dat nou komen? Toch heeft de Mitsubishi Outlander PHEV een aantal dingen die zonder meer voor hem spreken. Zijn hybridetechniek, bijvoorbeeld, is zo gepolijst en uitgekiend dat deze toonaangevend mag heten. Een verbran­dingsmotor (zonder versnellingsbak), een generator en twee elektromotoren werken in harmonie samen en wisselen nagenoeg onmerkbaar tussen de verschillende ­aandrijfmodi.

Hij was nieuw, toch?

De vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV krijgt een iets forsere accu, een sterkere elektro­motor op de achteras en een grotere benzine­motor met fractioneel meer vermogen, die minder hard hoeft te werken en in theorie dus zuiniger moet zijn. Hij kan elektrisch rijden tot 135 km/u, voorheen 125 km/u, en haalt volgens Mitsubishi 45 kilometer (WLTP) op een lading – ­volgens ons ongeveer 30, en dan rijden we echt rustig.

Je kunt de mate van afremmen en regenereren op de elektro­motor instellen, en kiezen voor modi waarin de auto zoveel mogelijk bijlaadt (Charge) of z’n acculading bewaart voor later (Save), bijvoorbeeld als je op de snelweg rijdt en straks een stad in gaat. Er is ook een Sport-stand die niemand zal gebruiken, want in de omgang voelt de Outlander zo sportief aan als Barbapapa.

Groeide de Mitsubishi Outlander PHEV?

Z’n riante formaat blijft onveranderd. Aan een geheel nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV wordt nog even gewerkt, dus we moeten het voor­lopig doen met de oude body met kleine optische aanpassingen. De koplampen, grille en velgen zijn vernieuwd, er is in ruitjes gestikt leer verkrijgbaar, dat soort werk. Helaas kan het de ouderdom van het interieur niet verhullen, vooral ook omdat de infotainment uit het jaar kruik komt en geen ingebouwde navigatie bevat (alleen via je telefoon).

Dat betekent dat het je ook niet kan ­helpen met energiemanagement op een bepaalde afstand of route. De knop voor de stuurverwarming zit naast de bekerhouders. De waarschuwingslampjes voor de gordels zitten in een analoog pictogrammetje van de auto, net als in de jaren tachtig. Oké, er zit een handig stopcontact in de achterbak. Maar wie ooit in een moderne plug-in hybride als de Golf GTE heeft gezeten, voelt zich haast in de maling genomen.

Daarmee komen we aan bij een wellicht doorslaggevend pluspunt van de Outlander. Want hoe veel bijdetijdser andere plug-ins ook mogen zijn, het zijn geen vijfzits SUV’s met bakken ruimte en dito présence. Althans, niet voor deze prijs. In Nederland biedt de importeur de Mitsubishi Outlander PHEV namelijk aan vanaf 35.990 euro en dat is, hoe je het ook wendt of keert, niet veel.

Specificaties Mitsubishi Outlander PHEV


Motor
2.360 cc
viercilinder hybride
135 + 82 + 95 pk
211 + 137 + 195 Nm
Aandrijving/
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 10,5 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
46 g/km CO2 A-Label
Afmetingen
4.695 x 1.800 x 1.710 mm
(l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.880 kg
45 l (benzine)
453 / 1.584 l (bagage)
Prijzen
€ 46.990 (NL)
n.b. (B)


Vonnis
Wie zich anno 2018, zonder overheidssteun, nog steeds geroepen voelt om de wereld te gaan redden in een grote gezins-SUV, kan z’n lol op met deze opgefriste Outlander PHEV. De vraag is: zijn die mensen er überhaupt?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)