Mitsubishi Space Star 1.0 Entry

De Space Star is waarschijnlijk de minst spannendste auto op het moment, maar is dat wel eerlijk tegenover het autootje?

Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry interieur (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry interieur (2013)
Mitsubushi Space Star 1.0 Entry (2013)

Wij mochten met de Mitsubishi Space Star 1.0 Entry op stap, maar er is waarschijnlijk niets, helemaal niets dat jou aanspreekt in de nieuwe Mitsubishi Space Star. Op één dingetje na, dan: het belangrijkste.

Wat is dat dan?

Het is een makkie om de Space Star finaal en tot in de diepste eeuwigheid af te fikken. Ga maar na: hij ziet eruit als een gebakje en rijdt als een gebakje. Het is dus zeer waarschijnlijk dat hij gewoon een gebakje is. Er wordt (en ergens siert het Mitsubishi dat ze daar niet al te moeilijk over doen) vooral gemikt op bejaarden. Dubbel hulde trouwens dat die ‘ouderen’ er dan niet eens een ‘actieve levensstijl’ (dé marketing-gruwelterm die dan a-l-t-i-j-d langskomt) op na hoeven te houden. Maar jij bent niet bejaard en houdt alleen van gebakjes als je ze kunt opeten. Dus weg met dat ding, end of story. Toch?

Nou, niet helemaal. We zetten wat dingetjes op een rijtje. De Space Star heeft, ondanks de pretentieloosheid die van ‘m afdruipt, wel degelijk grote ambities. Hij is, puur letterlijk, een wereldauto. Overal waar Mitsubishi actief is, wordt ie in dezelfde vorm leverbaar. Er zijn niet veel fabrikanten die dat aandurven, en uit angst dat bepaalde markten ‘m niet moeten, wordt zo’n auto dan veelal nog een heel stuk anoniemer vormgegeven.

En ach: de buurt zal niet massaal uitlopen als je je nieuwe Space Star parkeert, maar om nou te zeggen dat ie zo lelijk is dat ie met pek, veren en hooivorken het woonerf weer afgejaagd zal worden: nee. Daarnaast hebben de Japanners enorm hun best gedaan op het verbruik. Dat is vooral gelukt door het gewicht laag te houden. Je zult nog aardig je best moeten doen een nieuwe auto te vinden die 820 kilo weegt. Daartoe zijn wel concessies gedaan, want je hoort zelden of nooit dat een fabrikant ‘mikt op’ en ‘blij is met’ vier EuroNCAP-sterren.

Welke motoren levert Mitsubishi?

Motorisch is een en ander simpel. Er zijn twee driecilinders, de Mitsubishi Space Star 1.0 Entry (die wij reden) van 71 pk en een 1.2 die maar liefst negen hele pk’s meer levert. Hij heeft echter wel 20 Nm meer koppel, en dat scheelt meer dan je zou denken – je kunt die wél redelijk schakellui rijden en er bijvoorbeeld ook een cvt-automaat (hallo oma!) aan hangen. Strepentrekkers zijn het natuurlijk geen van beide (0 naar 100 in 13,6 s en 11,7 s), maar ach, het voldoet en drinkt weinig (4,0 en 4,1 l/100 km). Rijden? Nou, het rijdt, that’s it. Verder is het interieur enorm ruim en enorm van plastic. Dus waarom zou ie jou misschien toch interesseren?

Simpel: de prijs. Alles, maar dan ook alles wat je tegen een Space Star kunt hebben, kan eenvoudig worden gepareerd met een: ja maar wat wil je, voor 8.790 euro? Inderdaad: 8.790 euro. Sorry, maar zo veel ruimte, zo weinig verbruik, zo veel praktisch gemak, voor 8.790 euro? Dan zeur je niet meer. End of story.

12
20
Specificaties

Specificaties Mitsubishi Space Star 1.0 Entry

Prestaties
0-100 km/u: 13,6 s
Top: geen opgave
Vermogen: 71 pk
Koppel: 88 Nm

Verbruik
4,2 l/100 km
CO2: 96 g/km

Motor
999 cc
driecilinder benzine

Aandrijving
voor

Gewicht
820 kg

Prijs
NL € 8.790
BE € 9.490 (1.0 Inform)

VONNIS
Nee, natuurlijk ga jij ‘m niet kopen. Wij ook niet. Maar voor deze prijs zou het ons niet eens verbazen als hele volksstammen het wel gaan doen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken