Perfectie is er in vele soorten en maten. Meestal wordt je geconfronteerd met Categorie 1: de Onbereikbare Perfectie. Ook die kan vele vormen aannemen. Dat meisje in 5 Atheneum toen jij in de tweede klas zat. Of die pianist/gitarist waarvan jij (met je drie maanden blokfluit toen je zes was) alleen al bij het denken ‘kon ik dat maar’ de moed diep in de schoenen voelt zakken. Het is voor iedereen anders, misschien heb jij het bij een gerecht, een schilderij of die ene vrije trap van Cristiano Ronaldo. Maar je weet precies wat onbereikbare perfectie is: niet voor jou weggelegd.

Er is echter ook perfectie die wel bereikbaar is, alleen zit daar altijd een akelige voorwaarde aan vast. Keihard oefenen, bijvoorbeeld, en dan elke dag en heel langdurig. Je ziel verkopen aan de duivel, dat schijnt ook nog weleens te helpen – was voor ons best een optie geweest, maar we zijn hem nooit tegengekomen. Of, en dat is meestal het geval: er veel geld voor over hebben. Een paar maanden droog brood eten en je kunt naar dat driesterrenrestaurant om de culinaire perfectie mee te maken. Of dat ene ding kopen dat je partner als perfectie beschouwt – sla je een dubbelslag. Of: je kunt een nieuwe Mercedes C-klasse kopen.

Nadert de nieuwe Mercedes C-klasse de perfectie?

Jazeker, de nieuwe Mercedes C-klasse is in onze ogen de automobiele belichaming van perfectie. Natuurlijk binnen de beperkingen van zijn segment, want ja, je zou hem voor het perfecte net iets te klein kunnen vinden, maar dan zijn er altijd de E- en S-klasse. Dan ben je echter nog wel een paar jaar droog brood eten verder, en je kunt je afvragen of je al die extra ruimte en gewicht werkelijk elke dag nodig hebt. Naar onze stellige overtuiging zijn de meeste mensen die niet op uiterst regelmatige basis meer dan drie personen en zichzelf te vervoeren hebben, met een auto van het formaat C-klasse perfect bediend.

Ook omdat de nieuwe C-klasse net iets groter is dan zijn voorganger. Het gaat om een centimetertje hier en daar, maar het knappe is wel dat je zowel voorin, maar vooral achterin daarvan profiteert. Zo schijn je voorin 22 millimeter meer elleboogruimte te hebben – hebben we niks van gemerkt, maar daarover hadden we in de vorige C-klasse ook al geen klachten. Op de achterbank merk je het verschil veel beter. Ook hier gaat het om centimeters (3,5 centimeter meer beenruimte, bijvoorbeeld), maar hier tellen ze extra hard. Je kunt het nu, met een normaal formaat bestuurder voor je, daarachter echt prima een tijdje uithouden. De bagageruimte is weliswaar 25 liter kleiner geworden, maar daarover zal ook niemand mopperen (dan was je waarschijnlijk toch al eerder voor de eveneens nieuwe Estate gegaan) – het zal waarschijnlijk te maken hebben met de iets afgeronder vormen van de C.

Het uiterlijk van de nieuwe Mercedes C-klasse

Want het uiterlijk is natuurlijk ook enigszins aangepast, al hebben we facelifts gezien die verder gingen. Het belangrijkste verschil zie je aan de voorkant: waar de vormen als de omlijsting van de grille voorheen meer een V-vorm hadden, lopen ze nu meer in een M-vorm: smal van boven en breder naar beneden. Het komt op ons een beetje Droopy-achtig over, meer een sippe dan een vrolijke smiley, maar hé: het past in het huidige familiegezicht van Mercedes en wie waren wij ook alweer om het beter te weten dan de designgrootmeesters van dit merk. De achterkant lijkt ook wat afgeronder en heeft smallere, bredere lichtunits die ons in de verte aan die van de Alfa Giulia doen denken. De wijzigingen aan de achterkant bevallen ons beter dan die vóór, maar ach: da’s onze smaak en dat hoeft die van jullie niet te zijn.

Bij het interieur speelt smaak nauwelijks een rol

Dat is namelijk prachtig, en als jij dat niet vindt, dan bestel je gewoon een andere kleurencombinatie of je regelt alsnog een pact met de duivel in de hoop dat ie je van enig esthetisch gevoel kan voorzien. De afwerking is subliem. Waar de vorige C-klasse nog voorzien was van een betrekkelijk klein schermpje dat min of meer per ongeluk boven de dominerende ronde ventilatieroosters terecht was gekomen, zijn de rollen nu omgedraaid. De kenmerkende, zij het niet langer echt ronde roosters zijn naar boven verhuisd en hebben zo ruimte gecreëerd voor een joekel van een rechtopstaand touchscreen, Tesla- en S-klasse-style.

Het zal voor ‘oude’ C-klasserijders even wennen zijn, maar het werkt perfect. Heel in het kort: er is een Home-scherm waarop je meteen naar elk submenu kunt, en anders is het een kwestie van naar links vegen, waarna je voor elke hoofdfunctionaliteit een eigen scherm tegenkomt. Simpel en doeltreffend, zeker omdat het scherm haarscherp is en razendsnel reageert – zo hoort dat dus. Onderin blijft altijd ruimte voor de bediening van de airco, wat het gemis van fysieke klimaatknoppen zowaar draaglijk maakt. Smartphone-integratie werkt vlekkeloos en over-the-air-updates zorgen ervoor dat je qua software nooit achterloopt.

Thuis alvast de kachel aan

Ook voor de modernste connectiviteitsmogelijkheden is gezorgd in de nieuwe Mercedes C-klasse. Als je vast de kachel in je smart home wilt aanzetten of de smart oven wilt voorverwarmen, dan werkt de C daar met alle graagte aan mee. Wie dat menu-gedoe alsnog ingewikkeld vindt, kan zich verlaten op de ‘hé Mercedes’-stembediening. Die is verder dan ooit en zelflerend, al liet ie in onze testperiode nog weleens een ‘ik begrijp niet wat u bedoelt’-steekje vallen. Niet dat we het bij welke andere stembediening dan ook ooit anders hebben meegemaakt – misschien praten wij onduidelijk of zo. Het zou door dat zelflerende in de loop van de tijd beter moeten worden.

Rijden met de nieuwe Mercedes C-klasse is wat ons betreft het rijden met de perfectie. We kennen werkelijk geen andere auto in deze klasse die zo veel comfort met zo veel dynamiek combineert. De nadruk ligt wel echt, de Mercedes-traditie getrouw, op dat comfort. De besturing is licht, maar zeer precies en nauwkeurig, en laat je ondertussen subtiel weten wat er onder de auto gebeurt. Als iemand je ooit het verschil tussen nice to know en need to know heeft uitgelegd: dat dus. Datzelfde geldt voor het onderstel. Het is buitengewoon stil en comfortabel, maar heb je zin in een wat geïnspireerdere rit, dan zet je de boel gewoon in de Sport-stand, waarmee de besturing wat meer gewicht krijgt, het gaspedaal sneller reageert en datzelfde onderstel over aanzienlijk meer dynamische kwaliteiten blijkt te beschikken dan je eerst had verwacht. Best of both worlds? Dit is de definitie ervan. Deze C-klasse rijdt als een S-klasse van een generatie terug.

Geen zescilinder meer

De motor is, in tegenstelling tot wat oudere lezers zullen verwachten, geen zescilinder maar een 2,0-liter viercilinder turbo, die echter met 258 pk (en nog 20 pk van de kleine elektromotor in reserve) ruim voldoende vermogen levert voor wat je misschien van een V6 zou verwachten. Hij levert er een wonderlijk sportieve brom bij waarvan we ons afvragen of die niet via de speakers wat wordt aangezet, maar vooruit. Een sprintje naar 100 km/u is in 6,0 seconden achter de rug, wat leuk is, maar belangrijker is dat de 48-volt mild-hybride aandrijving altijd zorgt voor extra soepel schakelen en wat extra ondersteuning onder in het toerengebied. Het helpt allemaal mee aan de moeiteloze en daardoor zo relaxte ervaring die de C 300 levert. Mocht je trek hebben in een wat uitdagender manier om een bocht te nemen: geen enkel probleem, de C-klasse past zich feilloos aan jouw voorkeuren aan en zal ook dan een glimlach op je gezicht weten te toveren.

En dan is er natuurlijk nog de elektronica in de nieuwe Mercedes C-klasse. Je kunt het werkelijk zo gek niet bedenken qua veiligheids- of rijhulpelektronica of het is op de C-klasse verkrijgbaar. In veel gevallen zul je daar extra voor moeten betalen, maar in ons AMG Line-geval is alles wat direct wenselijk is wel zo’n beetje aanwezig. Nou ja: bijna. Waarom zelfs deze (voorlopige) topversie nog moest worden voorzien van een 2.400 euro kostend ‘Rij-assistentie Plus’-pakket, dat met name de actieve cruise control behelst die in een doorsnee middenklassertje gewoon standaard is, is ons een raadsel.

Het Premium Plus pakket is al beter

Het niet minder dan 7.260 euro kostende Premium Plus-pakket begrijpen we dan net iets beter: elektrisch bedienbare voorstoelen, panoramadak, een werkelijk briljant head-up display met augmented reality, sfeerverlichting, verwarmde voorstoelen, 360-graden camera en keyless go: ja graag, allemaal. Al vragen we ons alsnog af of een aantal van die zaken niet gewoon standaard had moeten zijn op je topmodel. Gelukkig is het geweldig klinkende Burmester-audiosysteem wel inbegrepen in de prijs, net als grotere wielen en wat interieur- en exterieurdingetjes waarvan je de noodzaak zou kunnen betwijfelen. Nogmaals: een kwestie van smaak.

Mercedes laat in de persinformatie Chief Engineer Christian Früh aan het woord, die onder meer zegt: ‘You don’t (really) need any more car than this.’ Nou hebben we normaal gesproken niet zoveel met dit soort borstklopperij, maar in dit geval moeten we Herr Früh gelijk geven. Meer auto heb je niet nodig, en een betere auto dan deze kunnen wij ons in dit segment niet voor de geest halen. Ja, hij kost klauwen, zeker als je hem een beetje leuk aankleedt, maar hé: we hebben nooit beweerd dat perfectie goedkoop was. We hopen maar dat het went, droog brood eten…

De andere broertjes van de Mercedes C 300

Uiteraard komt de nieuwe C-klasse weer in een sloot variaties. Het begint bij de 180 (170 pk, 48.280 euro in Nederland, 42.999 euro in België) en gaat via de 200 (204 pk, 52.405 euro in Nederland, 49.610 euro in België) naar onze 300. Voor mensen die meer/handiger bagageruimte nodig hebben, is er de Estate, die zo’n 2.300 euro extra kost. Een cabrio zal ook vast weer verschijnen, evenals (hopelijk) een coupé. Verder laat voornoemde meneer Früh doorschemeren dat er nog ‘iets verrassends aan zit te komen voor liefhebbers van sportieve estates met een markante look en een dynamisch rijgedrag’. We zijn benieuwd.

Daarnaast zijn de meeste dikkere versies ook verkrijgbaar met 4Matic-vierwielaandrijving en zullen serieuze AMG-versies niet lang op zich laten wachten. Ook zeer interessant zijn de plug-in hybrides die binnenkort komen: die hebben een elektrisch bereik van maar liefst 100 kilometer – nog niet eerder vertoond bij een PHEV en voor een hoop forensende mensen vast hét antwoord op hun vraag naar een auto die van alle markten thuis is.

Specificaties Mercedes C 300 (2021)


Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
258 pk @ 5.800 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
150 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.751 x 1.820 x 1.438 mm (l x b x h)
2.865 mm (wielbasis)
1.675 kg
55 l (benzine)
455 l (bagage)
Prijzen
€ 63.020 (NL)
€ 56.870 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)