Autotest: Nissan 350Z

De enige reden om geen 350Z te kopen is dat hij niet van Duitse origine is. Maar maakt dat echt uit?
 
‘Hij is goed in de dingen die ik niet leuk vind en slecht in de dingen die ik wel leuk vind.’ Zelfs na een paar minuten zoeken op Google ben ik er nog niet achter over wie Winston Churchill het had toen hij deze uitspraak deed. En misschien is dat voor die persoon maar beter ook. Hoe dan ook, ik moest aan deze oneliner denken toen ik achter het stuur van de 350Z zat.
 
Draai het eens om: deze auto is goed in wat ik leuk vind en slecht in de dingen die ik niet leuk vind. Is het duidelijk? Ik had ook gewoon kunnen zeggen dat deze auto geweldig is. De 3,5-liter V6-motor van de 2007-uitvoering is, volgens Nissan, voor tachtig procent nieuw. Hij levert dertien pk extra (van 300 naar 313 pk) en vijf Nm meer (van 353 naar 358 Nm). Meer technische details zoek je maar op internet. Wat we nog wel willen melden is dat negentig procent van het koppel al bij 2.000 tpm beschikbaar is. En dat voel je. Uiterlijk zie je nauwelijks verschil, alleen de motorklep ligt iets hoger om de grotere motor goed te kunnen afdekken. En dan heb je het wel gehad.
‘Zijn ademhaling dondert bij lage toerentallen door het interieur, bij hoge toerentallen vallen je oren er zowat af’
 
Is hij nog op enig punt ondeugend? Wat te denken van de zeer nadrukkelijk aanwezige roffel van de krachtige V6? Zijn ademhaling dondert bij lage toerentallen door het interieur, bij hoge toerentallen vallen je oren er zowat af. Maar hij klinkt geweldig, dus dat is het probleem niet. Ook de zware bediening van de versnellingsbak gooit geen roet in het eten, de lompe besturing evenmin. Als je in de auto zit, dwingt hij respect af. Hier ga je niet mee lopen klooien. De vering is hard. Het is weer een van zijn nukken, maar wel een waar je bewondering voor hebt. Want als hij niet zo spijkerhard was geweest, had je nooit met zoveel blindelings vertrouwen de bocht in durven duiken.
 
Zou ik ‘m verkiezen boven een Audi TT? Ja, zonder daar ook maar een moment aan te twijfelen. Maar zal mijn mening er voor anderen iets toe doen? De 350Z heeft 350 procent meer karakter dan de TT en je raakt er 3.500 procent meer opgewonden van, maar de Audi zal toch vele malen beter verkopen dan de Nissan. En dat allemaal vanwege vier ringen op zijn neus. Bovendien zullen TT-eigenaren je vertellen dat hun auto véél beter is dan zo’n Japanner en wat je ook doet, ze zullen voet bij stuk houden.
 
‘Voordat de waarheid zijn broek aan heeft, is de leugen de wereld al half rond.’ Weer zo’n kreet van Churchill. Een goede bovendien.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken