Nissan GT-R Premium Edition

Een nieuw jaar, en dús: een nieuwe Nissan GT-R! Vooruit: vernieuwd. Vooruit: mild aangepast. Kan ons het schelen: rijden.
 
Degene die bij Nissan ooit bedacht heeft dat de GT-R met 530 pk toch vrij aardig bedeeld was, ligt nu ergens in een hoekje van het hoofdkantoor met een zelf ingebracht zwaard door zijn middenrif ‘sorry’ te prevelen. Gelukkig hebben de Japanners deze schandelijke misstap snel erkend en onmiddellijk orde op zaken gesteld.
 
Even serieus: het is moeilijk aan te geven hoe vaak we het laatste jaar hebben gedacht dat de Nissan GT-R best wat extra vermogen zou kunnen gebruiken. Het komt waarschijnlijk dicht in de buurt van het aantal keren dat we bedacht hebben hoe fijn het zou zijn weer eens naar de tandarts te mogen voor een dubbele wortelkanaalbehandeling.
 
Toch voelde men bij Nissan kennelijk de noodzaak de hele boel nog eens extra na te lopen. Wat bleek? De katalysator kon wat kleiner, het inlaatkanaal kon beter, de stroming van de uitlaatgassen kon beter, kleptiming en ontsteking konden beter, het schakelgevoel kon beter, bepaalde carrosseriedelen konden steviger – alles bij elkaar is het een wonder dat de vorige generatie überhaupt van z’n plek kwam.
 
Over dat van zijn plek komen, hoef je je bij de nieuwe in ieder geval geen zorgen te maken. Even naar 100 km/u? In een werkelijk aardbodemverschroeiende 2,8 seconden is het achter de rug – een keer hoesten en je hebt het gemist dus. Dat krijg je er nou van met 550 pk, 632 Nm en vierwielaandrijving. We kunnen (op de Veyron na) zo 1-2-3 geen auto bedenken die dat sneller kan en zijn er nog iets te overstuur van om te gaan zoeken.
 
Vele malen indrukwekkender is echter nog de volstrekte vanzelfsprekendheid waarmee de GT-R het doet. Geen drama, geen woest doorspinnende wielen, geen gegraai naar grip van wild kwispelende achterkanten: gaspedaal vloeren en woesj: warp speed. Inhaalacties zijn van hetzelfde laken een pak – de arme ingehaalde weet niet eens wat er gebeurd is, behalve dat enorme, snerpende geluid en het feit dat plots vier rode puntjes vóór hem aan de horizon verdwijnen.
 
Toch is het oppassen geblazen; hoewel de GT-R zeker niet die AMG-achtige afstandelijkheid heeft, maar juist altijd zeer betrokken aanvoelt, voelt 100 km/u aan als 50, 150 als 75 en 200 als 100. Als we over een provinciaal landweggetje rustig wat voetbalgerelateerde zaken bespreken en de teller opeens ruim boven de 180 km/u blijkt te staan, zit de schrik er even goed in. Niets van gemerkt.
 
Wat een auto. Natuurlijk is hij met z’n 1.815 kilo zwaar, maar dat moet ook: zonder dat gewicht zou ie nerveus zijn. Natuurlijk zijn al die digitale metertjes over giersnelheden onzin – zet je die toch lekker uit. Geniet van die onvoorstelbare power. En van het idee dat het enige dat sneller is, bijna acht (!) keer zoveel kost. Wat een auto. Je blijft lachen.
18
20
Specificaties
Nissan GT-R Premium Edition (2012)
 
18/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 2,8 s
Top: 315 km/u
Verbruik: 11,8 l/100 km
Motor: 3.799 cc, V6 twinturbo benzine
Aandrijving: 4WD
Vermogen: 550 pk
Koppel: 632 Nm
Gewicht: 1.815 kg
CO2: 275 g/km
 
Prijs
NL € 132.500
BE € 85.100
 
Vonnis
Fenomenale rijmachine die veel meer kan dan jij ooit zult durven. Gaan we nog mauwen over die paar stukjes plastic die chiquer konden? Dacht ’t niet

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws