Nissan Juke Nismo 2WD

Ook zo’n fan van de Nissan Juke-R? En vind je het ook zo jammer dat ie vijf euroton kost? Vrees niet: haal je gram met de nieuwe Juke Nismo.

Ha, de Juke. Onderwerp van vele discussies over waar het nou toch heen moet met die autodesigners van tegenwoordig. Je vindt ‘m óf tof, óf verschrikkelijk. Let wel: polariserende ontwerpen zijn vaak de beste.

Wij kunnen op zich een hartelijk potje lachen om de Juke, met z’n malle brulkikkervoorkomen. Alleen zijn we wel van mening dat bij een humoristisch uiterlijk ook humoristische prestaties horen. Als het geheel dan ook nog eens een beetje betaalbaar blijft, is dat helemaal mooi. Dat zien ze bij Nissan ook in, dus komen ze – omdat het gat tussen de standaard Juke DIG-T (190 pk) en de fabelachtige Juke-R (550 pk) nu eenmaal gapend groot is – met een vlotte versie die er mooi tussenin valt. Zij het niet precies in het midden.

De Juke Nismo moet het eerst en vooral van z’n uiterlijk hebben. Rijkelijk aangedikt met led’jes, accenten, spoilers en stickers, forse velgen en een in suède/Alcantara gehuld interieur zal ie het hart van menig sportieveling op hol brengen. Dikke sportstoelen, een rode toerenteller en een rood leren middenstandstreepje bovenop het stuur hinten naar z’n doel in het leven.

Dan bekijk je de cijfers: uit de 1.6 turbomotor haalt de Juke Nismo slechts 10 pk méér dan de DIG-T. Echter, volgens Nissan gaat het niet alleen om vermogen. Deze Juke is de eerste auto die in Europa de Nismo-naam mag dragen; een afkorting voor Nissan Motorsport. Deze divisie heeft na vele decennia ruimschoots naam en faam verworven met het oppeppen en verfijnen van Nissans in Japan. Bij een Nismo, zegt Nissan, gaat het om het complete pakket.

Die insteek snappen we. Met een ouderwets turbogat, een kort schakelende zesbak en aangepaste ophanging en besturing voelt deze Juke levendig aan. Ondanks z’n hoge crossover-carrosserie helt en duikt hij nauwelijks, stuurt hij scherp en wekt hij in de bochten vertrouwen. Het is bij het uitaccelereren van die bochten dat er helaas een en ander misgaat.

De voorwielaangedreven Juke Nismo heeft geen sperdifferentieel – ook niet in elektronische vorm – en staat op relatief smalle banden. Je raadt al wat er keer op keer gebeurt: je rondt de bocht, geeft gas, maakt toeren, de dolle turbo hakt erin, het binnenste wiel spint rokend door en jij gaat nergens heen. Met wat beleid en gevoel kun je dit omzeilen door rustiger snelheid op te bouwen, maar kom: daar koop je geen Nismo voor. Deze auto nodigt uit tot hooligangedrag, dus dan moet ie er ook mee overweg kunnen.

Een oplossing is er in de vorm van de Juke Nismo met 4WD, maar die is alleen met cvt-transmissie te krijgen. Dat zou onze keus zeker niet zijn. We geven je twee mogelijkheden: koop deze verder ontzettend lollige Juke Nismo met handbak en leer omgaan met zijn grilligheden; of wacht op de Juke Nismo RC, met 220 pk en nog diepgaandere onderhuidse aanpassingen, die binnen een jaar op de markt komt. We reden kort in een brullend en sissend prototype, en werden daar erg blij van.

12
20
Specificaties

Nissan Juke Nismo 2WD

12/20

Cijfers
0-100 km/u: 7,8 s
Top: 215 km/u
Verbruik: 6,9 l/100 km
Motor: 1.618 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 200 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.293 kg
CO2: 159 g/km

Prijs
NL € 34.160
BE € 26.905

Vonnis
Nissan is nog lang niet klaar met gek doen. De Juke Nismo is een verslavend leuk en erg compleet autootje voor een mooie prijs – maar smeekt om meer verfijning

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken