Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 Xtronic Tekna+

Heeft de nieuwe Qashqai alles in huis om weer een succes te worden?

Foto('s): NissanAll-new Nissan Qashqai: elevating the drive
Foto('s): NissanNissan Qashqai Mild-Hybrid 158
All-new Nissan Qashqai: elevating the drive
Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158

Naast het woord gezellig hebben we nog een pareltje in de Nederlandse taal dat je bijna nergens anders tegenkomt: ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Het koopgedrag in ons kikkerlandje weerspiegelt deze typisch Nederlandse nuchterheid. Neem de Nissan Qashqai en Juke. Want waar de Qashqai al jaren groot favoriet is, lukt het de spannend ogende Juke nauwelijks harten te winnen in het misschien nog wel populairdere segment van kleinere crossovers. En dat terwijl beide auto’s (zoals Nissan gerust vijfhonderd keer herhaalt) de eerste waren in hun soort. De Nissan Qashqai is na drie miljoen exemplaren in Europa toe aan zijn derde generatie. Hij ziet er een tikkeltje spannender en futuristischer uit, maar niet te veel. Wel zou hij een stuk sportiever rijden; eens kijken wat ze ervan gebakken hebben.

Bij de lancering komt de Qashqai met twee variaties van de 1,3-liter viercilinder naar de showroom. De instapper krijgt 140 pk en een handbak, de krachtiger versie met 158 pk komt als handbak of als automaat. Die laatste krijgt 10 Nm extra en kun je ook met vierwielaandrijving bestellen. Zeker bij de handgeschakelde versies laat de motor heel erg zijn turbokarakter merken. Onderin komt de benzinemotor maar moeizaam in beweging en boven de 3.000 toeren merk je pas echt dat ie op gang komt. Op de snelweg is terugschakelen voor een vlotte inhaalactie een vereiste. Het is maar goed dat Nissan ergens 60 kilo vond om te schrappen (onder meer met een achterklep van composiet).

Minder power is soms beter

Het grappige is dat de minder krachtige versie juist iets eerder oppakt. De specificaties bevestigen dit: het piekvermogen wordt 500 tpm eerder bereikt en het koppel 150 tpm eerder. De bak heeft een fijne weerstand waardoor het schakelen een sportief randje krijgt. Overigens geen eigenschap die iedereen zal waarderen in een SUV; sommigen vinden hem maar wat stroef schakelen. De automatische transmissie doet wat een Franse baret doet voor mensen met een niet al te interessante persoonlijkheid: hij verdoezelt het (gebrek aan) karakter. Van de onwilligheid onder in de toeren is niets te merken bij automaat.

De versnellingsbak in de Nissan Qashqai

Bovendien lijkt de bak donders goed in de gaten te hebben wat jij van plan bent; zelden ‘schakelt’ hij te ver terug of blijft hij juist te laag in de toeren hangen. De eerlijkheid gebiedt ons te vertellen dat we aanvankelijk helemaal niet in de gaten hadden dat we onderweg waren met een CVT-automaat, wat een groot compliment is. Voor alle motoriseringen geldt dat de viercilinder stil zijn werk doet en dat je eerder last zult hebben van wat rijwindgeluid dan van gebrom.

Wat ons betreft ga je voor de automaat bij de nieuwe Nissan Qashqai. Die mag ook nog eens het meest trekken – schijnt belangrijk te zijn in dit segment. Wil je liever een handbak en ben je niet zo’n toerenjager, dan kun je net zo goed 2.000 euro op zak houden en de versie met 140 pk nemen. Of nog beter: voor hetzelfde geld een dikkere uitvoering nemen. De goedkoopste Qashqai heb je vanaf 33.540 euro, wat redelijk gelijk opgaat met de concurrentie.

Hoe sportief is de Nissan Qashqai?

Nissan wil graag dat je weet dat ze extra de focus hebben gelegd op de sportiviteit, het stuurgevoel en de dynamiek van de nieuwe Qashqai. Klinkt niet als iets waar de kopers om staan te springen, dus we hebben goed nieuws. De Qashqai rijdt gewoon aangenaam. Hij is niet uitgesproken sportief of te hard afgeveerd, maar het voelt zeker niet alsof je een zak aardappelen door de bochten slingert. Dat is maar beter ook, want adaptieve dempers staan niet op de optielijst, dus dan kan de enige instelling maar beter de juiste zijn.

De stoelen

Verder is het fijn zitten in de Qashqai. Vooral het stuur laat zich goed verstellen, waardoor een aangename zit snel is gevonden. De zitting van de stoel mag iets langer (of uitschuifbaar), maar verder zit ie goed. Achterin is de ruimte prima, al is met vier volwassenen naar Calabrië rijden wat ambitieus.

In de dikste uitvoering (Tekna+) monteert Nissan een setje massagestoelen met drie standen. We hadden moeite de verschillen tussen de standen te ontdekken en wat betreft de massage zelf hoeven wellnesscentra niet bang te zijn voor concurrentie. Het Bose-audiosysteem dat in hetzelfde pakket zit, mist ook wat diepte. De 20-inch wielen, het panoramisch dak en de leren bekleding met ruitjesstiksels maken deze uitvoering dan wel weer de moeite waard.

Het navigatiesysteem in de nieuwe Nissan Qashqai is niet het overzichtelijkste dat we ooit tegenkwamen, maar het werkt verder goed. Net als de rest van het infotainmentsysteem; niet de mooiste graphics of de beste lay-out van de menuutjes, maar allemaal prima om mee te werken. De rode draad begint zich te tonen, of niet? Het enige echt irritante is dat Apple CarPlay het volledige scherm overneemt als je een WhatsApp-bericht binnenkrijgt, waardoor je tijdelijk je navigatie moet missen. Andere meldingen krijgen wel een kleine pop-up. Wat dan wel weer top is, is de aanwezigheid van genoeg fysieke knopjes om bijvoorbeeld de verwarming mee in te stellen of het volume van de muziek te wijzigen.

De actieve veiligheidssystemen

Daarbij barst de Qashqai bijna uit zijn carrosserie van alle veiligheidssystemen. Erg fijn is de verkeersbordenherkenning die niet lukraak de snelheid van de cruisecontrol omlaag gooit, maar pas naar beneden of naar boven bijstelt op het moment dat je één keer op het knopje drukt. Een ander systeem zorgt ervoor dat de auto vanzelf afremt als je een paaltje dreigt te raken bij het parkeren en verder zijn de bekende dodehoeksensoren en zelfremmende systemen allemaal aan boord. De rijstrookassistent wil op momenten de auto net iets te veel naar het midden van de rijstrook duwen, maar verder merk je weinig van de aanwezigheid van alle systemen. Het interieur is verder keurig afgewerkt met genoeg zachte materialen en aardige motiefjes.

De gedachte die de boventoon voert, is dat de nieuwe Nissan Qashqai gewoon een bijzonder fijne auto is om van A naar B te komen. Schijnt dat mensen dat nog weleens doen met een auto. Stil, comfortabel en bovendien ziet er ie er niet onaardig uit. Niet alles in het leven hoeft heel bijzonder te zijn; stel je voor dat je elke dag een driegangenmenu zou moeten koken, dan zou je horendol worden. Gewoon is soms echt gek genoeg. Het lijkt erop dat Nissan met hun nieuwe SUV wel de Qashqai onder de SUV’s heeft gebouwd.

De andere optie

Mocht je weinig haast hebben, dan kun je nog eventjes wachten op de zogenoemde E-Power-aandrijflijn die volgend jaar komt. Niet omdat dat per se de aantrekkelijkste keuze is, maar omdat niemand nog zo goed weet wat ie gaat doen. Hij rijdt volledig elektrisch en haalt zijn stroom uit een 1,5-liter viercilinder die fungeert als generator. Het opvallende is dat deze auto géén stekker heeft om bij te laden. Klinkt nogal omslachtig, maar Nissan ziet er blijkbaar brood in. De grootste vraag is wat deze versie gaat kosten. Als de CO2-uitstoot binnen de perken blijft, kan het een interessante auto zijn voor Nederland. Uiteraard moet het verbruik in de praktijk dan ook vriendelijk zijn. De Outlander PHEV deed ongeveer hetzelfde, maar dan met een stekker, maar die was niet bijster zuinig zodra de batterij zijn laatste zucht gaf. We zijn lichtelijk sceptisch, maar vooral heel erg benieuwd.

16
20
Specificaties

Specificaties Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 Xtronic Tekna+ (2021)

Motor
1.332 cc
viercilinder turbo
158 pk @ 5.500 tpm
270 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 199 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
144 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.425 x 1.835 x 1.625 (l x b x h)
2.665 mm (wielbasis)
1.586 kg
55 l (benzine)
504 / 1.447 l (bagage)
Prijzen
€ 47.840 (NL)
€ 45.700 (B)

Reacties
  1. NissanTech zegt op 13 september 2021 om 15:58:

    Nieuwe Qashqai’s zijn uitgerust met een DCT automaat en dus geen “CVT”. De DCT automaat heeft nagenoeg een zelfde principe werking als de DSG van de VAG oftewel het schakelen tijdens rijden en geen hoge toeren zoals bij een CVT het geval is!

    • Mattijn Nederend zegt op 14 september 2021 om 09:10:

      We hebben voor de zekerheid nog even de technische gegevens op de website van Nissan bekeken, maar het gaat hier echt om een Xtronic CVT-automaat!

  2. Ikke zegt op 13 september 2021 om 11:56:

    Vraag in de kroeg: “wat voor een auto heb je gekocht? Golf, 3-serie of een Scenic?” Antwoord: “Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 Xtronic Tekna+”. Hmm juist ja…

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken