Opel Adam Rocks 1.0 Turbo

Opel wil zo graag cool gevonden worden dat het soms bijna aandoenlijk is. Toch kunnen ze, reclamecampagnes met dansende baardjongeren en jaren-negentig-supermodellen ten spijt, af en toe best leuke autootjes maken. Zoals deze Opel Adam Rocks 1.0 Turbo.

Adam en Eva taferelen

Probeer je oprechte verbazing in toom te houden. Van alle 100.000 Adams die er tot nu toe zijn verkocht, wordt slechts 30 procent bestuurd door een man. Dat vonden ze bij Opel een beetje een magere score. Maar de historie wijst uit dat iets of iemand met de naam Adam zich niet zelden het best laat koppelen aan een wederhelft van het andere geslacht. Hoe veel van de vrouwelijke Opel Adam Rocks 1.0 Turbo-klanten ook daadwerkelijk Eva heten, is dan weer niet onderzocht. Dat zou best een lollig statistiekje zou zijn.

De Adam moet meer Adams trekken, vindt men in Rüsselsheim. Hoe dat voor elkaar te krijgen? Simpel: voeg mat plastic toe, voeg hoogte toe, voeg stoerheid toe. De vlotte jongemannen bivakkeren spontaan in organische slaapzakken voor de dealers. In theorie dan.

De Opel Adam Rocks 1.0 Turbo laat je hip voelen

Zo werd in maart van dit jaar de Opel Adam voorgesteld als conceptcar op de autoshow van Genève. De reacties waren goed en Opel stoomde ‘m klaar voor productie in een dusdanig korte tijd dat ze er zelf ook van stonden te kijken. Een halfjaar later staat de Adam Rocks voor ons en voelen we onze innerlijke hipster-gevoelens opborrelen als een te snel weggetikte dubbele low-fat cafeïnevrije vanille-frappuccino.

‘Is dat een stoffen roldak?’ is een vraag die bij je op zou kunnen komen als je de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo voor het eerst besnuffelt. Het antwoord is ja, en het is nog standaard ook. Dit is voldoende reden voor Opel om te beweren dat de Adam Rocks in een volledig eigen segment staat – dat van de dakloze urban pocket-crossover, namelijk – en zodoende geen concurrenten heeft. Want de Fiat 500C heeft geen kliko-opsmuk en de VW CrossUp heeft geen open dak, zo redeneren ze waarschijnlijk. Creatief.

Is vierwielaandrijving een optie?

Naast de visuele wijzigingen heeft Opel zich ook daadwerkelijk met het onderstel van de Adam Rocks beziggehouden: de auto staat 15 millimeter hoger op z’n wielen met dank aan aangepaste schokdempers, vering en achterwielophanging waardoor je van stoeprandjes en bloemperkricheltjes nu pas hinder zult ondervinden als ze hoger dan 14 centimeter zijn. Of er ook vierwielaandrijving te krijgen is om de uiterlijke offroad-grootspraak kracht bij te zetten? Doe niet zo gek, wie zit daar nou op te wachten?

Gelukkig is er qua overige techniek wel flink wat nieuws te melden. De eerste Opel Adam Rocks 1.0 Turbo werd nogal suf bevonden vanwege z’n ouderwetse en futloze motoren, die pasten bij z’n sprekende voorkomen als oma’s natte cake bij een MTV Awards-ceremonie. De verfijning in de aandrijflijnen was ver te zoeken en van een turbo had de Adam nog nooit gehoord. Hoewel de oude 1.2 en 1.4 nog steeds leverbaar zijn, snoert Opel de critici nu dan toch de mond. De nieuwe 1,0-liter EcoTec driecilinder turbo, gekoppeld aan een eveneens nieuwe handgeschakelde zesbak is erg fijn.

Zuiniger dan ooit tevoren

De nieuwe motor – die ruim drie jaar ontwikkeling en 3,5 miljoen testkilometers achter z’n uitlaat heeft – biedt naar keuze 90 of 115 pk en zorgt voor een uitstoot van 99 g/km in de standaard Adam. De Rocks spuwt er wat grammetjes extra uit. Het zijn geen wereldschokkend lage cijfers, maar alleszins beter dan het was. Opel zegt ook vooral veel aandacht besteed te hebben aan het raffinement van het blokje: stil en vrij van trillingen moest het zijn, en op basis van een dag door Letland rijden met de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo kunnen we stellen dat dit wonderwel is gelukt.

Eigenlijk voelt de 1.0 op geen enkele manier driecilinder-achtig aan. De Adam komt er vlot mee uit de startblokken. Hij beschikt steeds over een goede bult koppel onderin waardoor ook tussenacceleraties in de regel een eitje zijn. Intussen moeten we regelmatig even op de toerenteller kijken. Ze motor maakt zo weinig herrie. De zesbak schakelt niet met de vlijmscherpe precisie die we van sommige andere Duitse merken kennen, maar het woord ‘prima’ kunnen we ‘m toch wel toebedelen. De koppeling voelt wat sponzig en afstandelijk; de besturing reageert juist erg direct en enthousiast zodat ieder bochtje met de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo weer plezierig is.

De Opel Adam Rocks 1.0 Turbo is een hele fijne auto

In het funky (op z’n Duits uitspreken) interieur zitten we vorstelijk zolang we niet op de kleine achterbank proberen te klauteren. Opel heeft nu zo ontzettend veel verschillende personalisatie-opties. In- en exterieur, van stickers en afdekkapjes tot stofjes en accentjes. Ze hebben in een ultieme paradox maar een stel Favourites-standaardpakketten samengesteld om het voor de klant makkelijk te houden. Het zal ons eerlijk gezegd jeuken op wat voor patroontje we zitten. Ook niet hoe de stiksels op het stuur kleuren bij de zonnekleppen. Wat telt is het elektrische dakje dat zich in vijf seconden opent. Het blijft de rest van de dag opgevouwen terwijl we frisse Baltische lucht en het gelukzalige semi-cabriogevoel opsnuiven.

De Opel Adam Rocks 1.0 Turbo is uiteraard voorzien van de nieuwste veiligheids- en assistentietechnieken, maar als je dit autootje niet zelf kunt parkeren, kun je je rijbewijs maar beter meteen aan de wilgen hangen. Iets dat wij ook van pure ellende overwogen toen we Opels IntelliLink-systeem probeerden: navigatie zit er niet ingebouwd en moet dan ook via een peperdure app op je telefoon verlopen. De bediening is omslachtig: zo moet je je iPhone per se via een kabel aansluiten, terwijl je net nog via Bluetooth je muziek aan het luisteren was, en dien je ‘m elke keer eerst handmatig te ontgrendelen voor het werkt. Ten opzichte van een gewoon navigatiesysteem echt een stap vooruit qua gebruiksgemak, zeg maar. Tot overmaat van ramp liep het ding ook nog onherroepelijk vast terwijl we ergens in de Letse bossen ronddoolden.

Geen zorgen, we leven nog.

Nu vloeiende interactie met de talloze systemen in auto’s steeds belangrijker wordt. Zou deze nep-navi voor ons zomaar een dealbreaker kunnen zijn. Net als de prijs van de Opel Adam Rocks 1.0 Turbo trouwens. Zelfs zonder felgekleurde opties kost dit bonkige kleintje al nagenoeg hetzelfde als een Astra. Hipheid heeft z’n prijs, maar je kunt het ook overdrijven.

11
20
Specificaties

Specificaties Opel Adam Rocks 1.0 Turbo

Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk / 166 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 196 km/u

Verbruik/milieu
5,1 l/100 km
119 g/km CO2
C-label

Afmetingen
3.747 x 1.720 x 1.493 mm (l x b x h)
2.311 mm (wielbasis)
1.041 kg
38 l (benzine)
170 / n.b. l (bagage)

Prijzen
NL € 19.595 (25%)
BE € 18.850

Het vonnis
Ziet er leuk uit en rijdt uitstekend, maar de Adam Rocks is een lastig geval door stomme navigatie en een hoge prijs. Zonde, want hij maakt het verkeersbeeld wel een stuk vrolijker en dat kunnen we alleen maar aanmoedigen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws