Superzuinige diesels zijn de norm, maar Opel denkt ook aan degenen die de lol in het leven nog niet helemaal zijn verloren. Met de Astra BiTurbo.
 
Het feit dat de gemiddelde autokoper onder flinke belastingdruk steeds kleinere, zuinigere en schonere motoren wil, gaat ook aan Opel niet voorbij. Met hun EcoFlex-spul doen ze hun best te beantwoorden aan de grote vraag op dat gedeelte van de markt. Maar, dacht iemand in Rüsselsheim, zou het niet aardig zijn om ook de pk-liefhebbers met een relatief spaarzame diesel te bedienen? Het antwoord van hogerhand was gelukkig ja.
 
De 2.0 BiTurbo CDTI-motor maakte onlangs zijn debuut in de Insignia, waar hij eigenlijk zelfs als een soort downsizing kon worden beschouwd: de prestaties van een (bescheiden) V6 gecombineerd met het verbruik van een viercilinder. We reden ermee en vonden ‘m erg geslaagd.
 
Nu is er dus een Astra met dezelfde 400 Nm aan smeuïg dieselkoppel en een scheutige 195 pk. Hiermee heeft Opels middenklasser meteen het grootste aantal diesel-pk’s in z’n segment te pakken. Het begin van een nieuwe vermogenswedloop? Van ons mag het.
 
Vanaf 1.250 toeren geeft de BiTurbo al zo’n 80 procent van zijn koppel vrij. De volle mep komt erin vanaf 1.750 toeren. Veel kracht onderin dus, dankzij een kleine turbo die al vroeg bij de les is. Zijn grote broer neemt het over bij hogere toerentallen, waardoor de Astra BiTurbo altijd in is voor een sprintje, bijna ongeacht de versnelling waarin je rijdt. Hierom koop je dus zo’n diesel: overal en altijd schakellui meeliften op een vloedgolf aan koppel. Erg lekker, al wordt het gedreun van de motor op den duur wat vermoeiend. Wat meer geluidsisolatie zou welkom zijn.
 
De driedeurs Astra GTC stond al in ons geheugen gegrift als een erg prettig sturende machine, met z’n zogenoemde HiPerStrut-ophanging die wegglijdende voorwielen en een wild losgeslagen stuur tijdens acceleratie tegengaat. Ook met het geweld van de BiTurbo lijkt dit systeem prima overweg te kunnen. Bij stevig doorrijden komt het esp er in korte bochten regelmatig even in, maar een ongecontroleerd glijfestijn – een keerzijde van veel krachtige voorwielaandrijvers – wordt het eigenlijk nooit.
 
De zesbak bedien je met je pink, de besturing is ontzettend direct en vrij communicatief. Het onderstel mag in de sportstand dan erg stuiterig zijn; daar vraag je ook om als je op die knop drukt.
 
Opel vond de tijd rijp om de Astra ook qua uiterlijk wat bij te schaven. Alle modellen werden opgefrist, maar de BiTurbo onderscheidt zich altijd door een zichtbaar verlaagd onderstel, dubbele uitlaten en een ‘vinnetje’ in de grille dat in de carrosseriekleur is gespoten. Bescheiden, maar dat is de (optionele) tot ver naar achter doorgetrokken voorruit allerminst. De visuele sensatie die deze teweeg brengt, maakt dat we nog een extra rondje rijden. De tank is toch nog lang niet leeg.

Opel Astra GTC 2.0 BiTurbo CDTI


 

Cijfers


0-100 km/u: 8,3 s

Top: 224 km/u

Verbruik: 4,9 l/100 km

Motor: 1.956 cc, viercilinder biturbo-diesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 195 pk

Koppel: 400 Nm

Gewicht: n.b.

CO2: 129 g/km

 

Prijs

NL n.n.b.

BE n.n.b.

 

Vonnis

Een ietwat onbeholpen dieselbeul in een stoer gelijnde hatchback, dat kan wel bekoren. Deze GTC is mooi, vlot en toch zuinig. Vreet fijn kilometers

Reacties

Meer van TopGear