Opel heeft het maar druk. Hele modellijn vernieuwd, Ampera onderweg en oh ja: ook nog even de Corsa gelift.
 
Eigenlijk merk je er nooit iets van dat Opel lid is van de grote Amerikaanse General Motors-familie. Op en top oer-Duits toch, dat merk? Nou ja, als de poep in de VS de ventilator raakt, zitten ze hem in Rüsselsheim ook behoorlijk te knijpen en moeten er meteen een paar duizend medewerkers naar een andere betrekking omzien, maar verder: niets van te merken.
 
Maar alles wat uit de VS komt, komt op den duur toch hierheen, dus dachten ze bij Opel: laten we nou eens fijn zo’n typisch Amerikaanse autotraditie overvliegen, de modeljaarwisseling. Gewoon, elk jaar wat kleine cosmetische wijzigingen, de hele marketing-rambam van ‘totaal vernieuwd!’ er overheen en klaar. Minimale inspanningen, maximale aandacht, meest recente klanten blij dat ze weer iets ‘helemaal nieuws’ hebben – everybody happy. Nee, Amerikanen hoef je niet te vertellen hoe ze iets moeten verkopen.
 
Het grappige is dat deze gefacelifte Corsa duidelijk afwijkt van zijn (nog geen halfjaar geleden geïntroduceerde!) voorganger, terwijl die juist technisch en vanbinnen zo goed als helemaal nieuw was, maar uiterlijk volkomen identiek aan zijn voorganger. Onnavolgbaar? Ja, vinden wij ook. Beetje sneu ook voor de mensen die net een Corsa gekocht hebben – splinternieuw en nu al het oude model.
 
Daar komt bij dat het bij de gefacelifte Corsa om op zich vrij milde aanpassingen gaat, die echter wél werken. De koplampen hebben een andere, Astra-achtige vorm gekregen, terwijl de vorm van de grille en de chroomstrook met het logo sterk aan die van de Ampera doen denken. De mistlampen? Meriva. Doe daar dan nog een aanzienlijk breder stuk gaas in de voorbumper, en je hebt met creatief knip- en plakwerk een heel nieuw front neergezet dat er meteen stukken beter uitziet.
 
Aan de binnenkant gaat het vooral om een gewijzigde middenconsole, waarin eventueel een nieuw touch-screen navigatiesysteem kan worden opgenomen. Handig en mooi, al is het raar dat het vroeger bovenaan de console zat en nu juist onderaan. Dat is handig voor de bediening, minder voor de zichtbaarheid.
 
Technisch veranderde er bijna niets aan de Corsa, dat was immers net gebeurd. Wij reden even met de 1.3 CDTi Ecoflex, het a-label zuinigheidswondertje dat nu dankzij een stop-startsysteem nóg iets zuiniger is geworden (3,5 l/100 km). Dat komt inderdaad akelig dicht bij de 3,3 l/100 km van de VW Polo Bluemotion. Terwijl de (overigens even luidruchtige) Corsa wel even 20 pk en 10 Nm meer heeft en zodoende een stuk normaler, wat heet: leuker rijdt dan zijn spaarvarkenvriendje uit Wolfsburg. En in de basis nog 1.600 euro goedkoper is ook. Dit kon nog wel eens een hardlopertje worden.
 
 

Specificaties: 1.3 CDTi Ecoflex Selection


 

Leuk 

Leuker om te zien, veel uitrustings- en aankledingsmogelijkheden en érg zuinig

 

Niet leuk 

Toch raar dat al die spaardieseltjes zo’n teringherrie schijnen te moeten maken

 

TopGear-vonnis

Nieuw uiterlijk behorend bij nieuwe techniek. Rijdt leuker dan een Bluemotion en is bijna net zo zuinig

 

Prestaties  

0-100 km/u 12,3 s, top 177 km/u, 3,5 l/100 km

 

Techniek  

1.248 cc commonrail diesel, voorwielaandrijving, 95 pk, 190 Nm, 1.100 kg, 94 g/km CO2

 

Doen!   

Koop deze eens in plaats van een Polo SlowMotion. Kleed ‘m leuk aan met wat frisse kleurtjes en navi





Niet doen   

Vergeten oordopjes te kopen





Prijs NL € 14.895

Prijs BE € 15.559 (vanafprijs)

Reacties

Meer van TopGear