We zeggen: Fiat Panda, Ford B-Max, Kia Soul, Nissan Juke, Opel Mokka, Chevrolet Trax, Renault Captur, Skoda Roomster, Suzuki SX4 en de Toyota Urban Cruiser. Zo maar een greep uit vierkante, compacte ruimtewondertjes die als crossover, SUV, SAV, en wat al niet met veel marketingbombarie in de markt zijn gezet om jong en hip publiek te trekken. De sedan is al lang uit, de stationcar waarvan we in Nederland zo houden, is de volgende die eraan gaat geloven.

Wat gaan ze doen?

Dat is de reden waarom Peugeot geen 208 SW meer in het gamma heeft, en een Peugeot 2008 als vervanger inzet. Hoger op de wielen, net zo hoekig, maar nu met makkelijkere instap, veel binnenruimte, terreincapaciteiten en natuurlijk heel schoon. Dat is allemaal gelukt, al moet je van de terreincapaciteiten niet te veel verwachten. Hij is vooralsnog niet als 4×4 leverbaar – en de kans dat dat komt is zeer klein. Je kunt optioneel wel een Gripcontrol-pakket bestellen, waar je dan ook 17 inch lichtmetaal bij krijgt, maar dat Gripcontrol is een wassen neus. We reden probleemloos met een standaard 2008 op zomerbanden door een door Peugeot uitgezet blubberterreintje; daar is geen extra knop voor nodig.

Dat de Peugeot 2008 de hele wereld moet bedienen, zie je aan het ontwerp. Naast Europa zijn China en Zuid-Amerika de belangrijkste afzetmarkten voor de 2008. Chinezen houden van glim waardoor de duurdere versies meer chroom aan de buitenkant hebben dan een gemiddelde Harley. Niet heel fraai. Het ontwerp is sowieso wat rommelig. Boven de achterdeuren loopt een rand die extra hoogte moet suggereren. In combinatie met de dakrails is dat erg druk. Het dak heeft twee bobbels om ‘m een beetje RCZ-sportiviteit mee te geven. Waarom zou je dat doen bij een crossover? Genoemde dakrails onttrekken ze bovendien aan het zicht, binnenin levert het geen extra hoofdruimte op.

Interieur een beetje goed gedaan?

Binnenin is het fijn. Ook hier de ergonomische faux pas die voor alle 208’s geldt: je ziet de tellers maar voor de helft doordat het (hele kleine) stuur in de weg zit, maar verder is het ruim van opzet en zijn de meeste materialen prettig om te zien en voelen.

Wij kozen de snelste diesel om te testen, en die rijdt heerlijk en vlot. De 2008 is wat zacht geveerd. Dat is jammer want de 115 pk-motor nodigt echt uit om lekker door te rijden. Het hellen van de carrosserie weerhoudt je daar nu van, maar voor langere afstanden is deze 1.6 e-HDI een aanrader. We doken voor de grap ook nog even in de bijna 7.000 euro goedkopere 1.2 driecilinder benzine met 82 pk. Al klinkt ie als een overspannen naaimachine, lekker rijdt ie wel.

De afwerking is niet hoogstaand. Binnenin troffen we wat onafgewerkt plastic met van die venijnig scherpe randen. Het uiterlijk doet wat gehaast ontworpen aan, maar dat zal de Peugeot 2008 niet van succes weerhouden. Z’n prijsstelling is scherp, ruimte en comfort is er in overvloed. De motoren zijn er in alle smaken: een goede aanvulling op het 208-gamma.

Peugeot 2008 1.6 e-HDI 115 pk Allure

11/20

Cijfers
0-100 km/u: 10,4 s
Top: 188 km/u
Verbruik: 4,0 l/100 km
Motor: 1.560 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 115 pk
Koppel: 270 Nm
Gewicht: 1.155 kg
CO2: 106 g/km

Prijs
NL € 25.790
BE € 22.350

Vonnis
Niet heel fraai, wel heel ruim en comfortabel. De dikste diesel rijdt bovendien heerlijk dus als je in de markt was voor een 208 SW: dit is ‘m

Reacties