Het zijn niet de meest wereldschokkende zaken die de Peugeot 208 een tweede jeugd moeten bezorgen, maar al met al zijn het er wel zo veel dat de Fransen het met veel mediterrane pathos hebben over de ‘geheel nieuwe Peugeot 208 1.2 PureTech’. Ach, als ze dat nou leuk vinden.

Wat is er nieuw aan de Peugeot 208 1.2 PureTech?

Allereerst de neus: de grille is een stuk breder geworden en de mistlampen zijn meer naar de zijkanten geplaatst, wat z’n voorkomen wat meer body geeft. Verder kun je nu de puntjes van de blokjes in de grille een kleurtje geven (wit of geel) wat volgens Peugeot een 3D-effect geeft. Dat 3D kun je met een korreltje zout nemen, maar vrolijk oogt het wel. De achterlichten hebben nu, net als bijvoorbeeld de 108 en 308, drie verticale lichtstrepen die volgens de Fransen moeten doen denken aan de klauw van een leeuw. Voor de rest veranderde aan de basisvormen eigenlijk niets.

Wel nieuw: een aantal kleuren, waaronder het Orange Power van de auto op de foto’s. Aparter zijn twee nieuwe matte kleuren, Ice Silver en Ice Grey. De lak daarvan is een ontwikkeling van Peugeot zelf en heeft ze naar eigen zeggen vier jaar gekost. Ze noemen het textuurlakken, een toepasselijke naam omdat ze ook een beetje bobbelig aanvoelen. Het bijzondere is dat ze veel sterker zijn dan gewone matte lakken en je er gewoon mee door de wasstraat kunt – doe dat met een klassieke matte lak en je auto glimt als een spiegel. Tot slot zijn ze betaalbaar: 780 euro is zeker niet de hoofdprijs. Helemaal als je zo’n lak combineert met het pakket met die gele blokjes in de grille (waarbij dan ook meteen de buitenspiegels en de delen die normaal chroom zijn glanzend zwart worden gemaakt) en je er een paar van de nieuwe zwarte velgen bij doet, dan heb je een koppendraaiertje van formaat.

Nog meer veranderingen dan de gebruikelijke facelift?

Wellicht belangrijker nieuws is de uitbreiding en modernisering van het motoren-aanbod. Naast de ‘gewone’ 1.0- en 1.2-driecilinders van 58 en 82 pk is er nu ook een variant met turbo, die 110 pk levert. Voor de brute prestaties hoef je het niet te doen: 0 naar 100 km/u duurt 9,6 seconden en harder dan 190 km/u gaat ie niet. Wat meer indruk maakt is z’n soepelheid. De turbomotor levert een alleszins fatsoenlijke 205 Nm trekkracht en doet dat al vanaf 1.500 toeren. Hij klopt daarmee zelfs ons ijkpuntje in dit segment, de 1,0-liter driecilinder Ecoboost van 125 pk die je bijvoorbeeld in de Fiesta tegenkomt. De Peugeot 208 1.2 PureTech is dan ook een wondertje van souplesse. Hij is gekoppeld aan een weliswaar prima schakelende, maar toch wat ouderwets overkomende handmatige vijfbak: waarom geen zes? De verhoudingen in die bak zijn dus noodgedwongen wat lang waardoor je na overschakelen meestal in vrij lage toeren terechtkomt. Maar het motortje maakt daar dus geen enkel probleem van en pakt vrolijk pruttelend en zonder morren de draad weer op. Het is meer gevoelsmatig dat je vaak het idee hebt dat je de motor over de kling aan het jagen bent, omdat het nu eenmaal niet zo in je systeem zit dat zo’n klein driecilindertje al zo laag in de toeren volkomen bij de les is. Echt een fijn blok.

Daarbij is de Peugeot 208 1.2 PureTech mooi zuinig: 4,5 l/100 km en we vermoeden dat je niet eens enorm je best hoeft te doen om daar aardig bij in de buurt te komen. Bonus is dat hij ook te koppelen is aan een nieuwe zestraps automaat, wat bij de kleintjes nog bepaald geen gemeengoed is. We konden ‘m niet proberen maar het stemt hoopvol dat hij slechts een tikje (0,9 seconden) langzamer naar de honderd gaat en desondanks exact even veel verbruikt als de handbak.

Als we toch met Ford aan het vergelijken zijn: dat bedrijf loopt keihard voorop met het ook naar de kleinere klasse brengen van allerlei elektronische veiligheidsmaatregelen. Peugeot hobbelt er een beetje achteraan en komt nu schoorvoetend met Active City Brake, een systeem dat automatisch remt als jij weer eens aan het appen bent in de auto en niet door hebt dat de auto voor je hartstikke stil staat. Een lasersensor achter je binnenspiegel scant daartoe continu de ruimte voor je, detecteert stilstaand en tegemoetkomend verkeer, en handelt desnoods autonoom als het mis dreigt te gaan.

Dat werkt zo te horen best goed

Tijdens de introductie had Peugeot, om het systeem te kunnen testen, een mooi groot schuimblok met een foto van de achterkant van een auto neergezet waar je op af moest rijden en vooral je Facebook even moest checken of zo, maar bovenal niets moest doen. Je raadt het al: dat gaat honderd keer prima, maar uitgerekend bij een Nederlandse collega (met de instructeur achter het stuur, nota bene) helemaal mis: vol door dat blok heen, dat meteen twintig meter verderop lag. Laten we het er maar op houden dat Peugeot lekker moet doorgaan met het door-ontwikkelen van de systemen – blijven wij er voorlopig bij dat de combinatie van social media en een rijdende auto geen denderende is (behalve in letterlijke zin).

Tot slot denkt Peugeot een mooie stap in ‘connectiviteit’ te maken door het aanbieden van Mirror Screen in de Peugeot 208 1.2 PureTech, een systeem dat je mobiele telefoon koppelt aan het 7 inch touchscreen. We hebben al eerder onze gal gespuwd over dit rampzalige systeem, dat uitgaat van een goed idee (waarom allerlei functies in een auto bouwen als ze al lang in je telefoon zitten), maar zo ontzettend beroerd functioneert dat het je alleen maar peilloze ergernis zal opleveren. Het is onbehoorlijk traag, werkt alleen als je permanente, vlekkeloze 4G-ontvangst hebt, en alleen al het feit dat je om een nieuw muziekje uit te zoeken, uit je navigatie moet en de komende twaalf afslagen zult missen, maakt het tot een monstrum van wanna-be-moderne technologie. Gelukkig: je kunt het ook níét bestellen.

Voor de rest blijft de Peugeot 208 1.2 PureTech een erg prettig rijdende en comfortabele auto, die er zeker met de nieuwe motor weer een tijdje tegenaan kan.

Peugeot 208 1.2 PureTech 110 S&S 3-deurs

13/20

Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
103 g/km CO2
A-label

Afmetingen
3.973 x 1.739 x 1.460 mm (l x b x h)
2.538 mm (wielbasis)
1.035 kg
50 l (benzine)
285 / 1.076 l (bagage)

Prijzen
NL € 20.480
BE n.n.b.

Het vonnis
De 208 ziet er weer wat frisser uit en heeft er met de 1.2 110 een fijn motortje bij gekregen. En dat we een heel verhaal niet over dat kleine stuurtje en het gebrek aan zicht op de meters hebben geklaagd, vinden we ook knap. Oh wacht

Reacties