Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs

Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs interieur (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs meters (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs interieur (2012)
Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs meters (2012)

Peugeot leek de weg naar de leuke kleine autootjes even helemaal kwijt te zijn. Met de 208 hebben ze ‘m weer gevonden, en ze geven meteen vol gas.

Het roer is om bij Peugeot

Het waren de afgelopen jaren barre tijden voor de kleine-Peugeot-adept. Reed je een 206, en kwam je vol goede moed bij de dealer om ‘m in te ruilen op z’n opvolger, dan was de kans groot dat je jezelf binnen een dag ongenadig hard voor je hoofd zou slaan. De 207 was te zwaar, had te weinig vermogen en zag er uit als een pokdalige naakthond met z’n kop uit een autoraam – bij 200 km/u. Als noodoplossing was er nog wel de 206+, maar ook die was onooglijk geworden.

Wel, wees gerust: het roer is om bij Peugeot. De Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs moet z’n schrikbarende voorganger doen vergeten, en dan niet door één stapje in de goede richting te doen. Nee, dit is een megasprong vooruit. Het is de beste Peugeot die we in jaren hebben gezien. En gereden.

Hij is mooier dan de 207

Dat is niet onze mening, dat is een feit. Vinden we. Met een guitig doch stoer neusje en leuke details stuiterde de 208 al bij een glimp van de eerste persfoto’s onze harten binnen. Zo hoort een kleine Franse hatchback er uit te zien.

Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs (2012)

Een doorsnee 208 is bovendien een stuk compacter, van binnen toch ruimer, en tussen de 110 en 170 kilo lichter dan een 207. Dat is toch ruim één Jan Kees de Jager die niet langer permanent op je achterbank ligt te pitten. Dat dit een wonderlijk effect heeft op het weggedrag, mag geen verrassing zijn: de Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs laat zich behandelen als een taai peuter-speelgoedautootje. Geholpen door het minuscule ovale stuurtje – vreemd, maar wat went het snel en wat ís het dan prettig – vallen jij en de Peugeot de bochten aan alsof ze jullie iets misdaan hebben.

De 1.6 VTi-benzinemotor lijkt te zijn gemaakt voor deze auto

Dat is natuurlijk niet het geval. We kennen ‘m al uit de Mini Cooper en uit diverse Peugeots en Citroëns. Maar hij voelt zich ongeveer net zo goed thuis in de 208 als James May in een natuurwetenschappelijke bibliotheek. Hij pakt zo lekker op en maakt zo graag toeren dat we maar even een stukje Autobahn genomen hebben om hem de vrije loop te laten.

Op hoge snelheid is de Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs stabiel en comfortabel. Geen zenuwachtige reacties op het stuur, geen hobbelige vering en demping. Het enige wat we missen, is een zesde versnelling. Boven de 120 km/u zet de 1.6 een beste keel op, een keel die al snel gaat vervelen.

De 208 is niet gewoon goed

Hij is geweldig, rijdt top en steekt goed in elkaar. Hij ziet er prachtig uit en heeft een heerlijk interieur dat barst van de mooie details. Zoals sfeerverlichting langs de randen van het panoramadak. Het blinkt uit in eenvoud en bedieningsgemak. We kunnen op dit moment geen auto aan de instapkant van het b-segment bedenken die we zouden verkiezen boven deze. Peugeot, welkom terug.

16
20
Specificaties

Specificaties Peugeot 208 1.6 VTi Allure 5-deurs

Cijfers
0-100 km/u: 8,9 s
Top: 190 km/u
Vermogen: 120 pk
Koppel: 160 Nm

Verbruik
5,8 l/100 km
CO2: 134 g/km

Motor
1.598 cc
viercilinder benzine

Aandrijving
voorwielen

Gewicht
1.090 kg

Prijs
NL € 18.750
BE € 17.580

VONNIS
Wat een genot van een hatchbackje. De 208 is slim en doordacht, bruisend en levendig, zoals het hoort bij een kleine Peug. De GTi wordt een belevenis

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken