Al ruim dertig jaar lang behoren de Ford Fiesta en de Peugeots 205, 206 en 207 tot de best verkopende auto’s in hun prijsklasse.
Het zijn bekende verschijningen op de weg. Zo bekend zelfs, dat ze tussen het geweld van exclusieve, hete hatches en supermini’s nog maar nauwelijks opvallen. Maar: vergis je niet. Ondanks hun wat alledaagse voorkomen zijn dit echte werkpaarden. Stille zwoegers, die elke dag opnieuw hele volksstammen van a naar b brengen. Ze doen dat vooral in de anonimiteit. Zonder daarbij op te vallen, of de aandacht op zich te vestigen. Het enige waarin deze auto’s uitblinken, is de veelzijdigheid die ze tentoonspreiden. Van klassenscheiding of generatiekloven is niets te merken. Je ziet ze in alle hoedanigheden: van een eerste auto, voor een beginnende automobilist, tot gewaardeerde pendelbus voor schoolvervoer of als laatste auto van bejaarde echtparen. In die veelzijdigheid schuilt ook de kracht van deze kleintjes. Het is oneindig veel moeilijker om naar tevredenheid een breed en gedifferentieerd publiek te behagen, dan om een kleine nichemarkt te bedienen.
Bij TopGear hebben we altijd een uitgesproken voorkeur gehad voor de Ford Fiesta. Er straalt iets magisch uit van zo’n kleine, pretentieloze auto die toch heerlijk rijdt. Ford bewijst met de Fiesta al jarenlang dat een alledaagse auto over minstens zulke goede rijeigenschappen kan beschikken als een veel duurdere en technisch geavanceerde auto.
Ooit bood Peugeot datzelfde gevoel, maar dan moet je wel een paar decennia terug in de tijd. In het midden van de jaren tachtig stal Peugeot de show met de 205. Natuurlijk was de kwaliteit van auto’s in die tijd van een heel ander niveau dan vandaag de dag, maar de 205 zag er leuk uit en reed fantastisch. Het beeld dat we van kleine auto’s hadden, veranderde voorgoed toen we kennis maakten met de Peugeot 205. We leerden ‘m waarderen en we merkten dat kleine, snelle auto’s een heleboel lol konden bieden. Ook niet onbelangrijk: de 205 klopte de tot op dat moment oppermachtige VW Golf GTI met gemak en dat bracht wat meer evenwicht in de markt van de kleine snelle hatchbacks.
Na de legendarische 205 kwam de 206. Die was een grote teleurstelling. De 206 voelde blikkerig en goedkoop aan en zelfs de GTI-versie kon niet tippen aan het snelle karakter van de 205. Na de 206 verscheen de 207 en daar kunnen we helemaal kort over zijn. Dat was gewoon Dik Trom op wielen.

De nieuwe Peugeot heeft het dus niet gemakkelijk. De 208 valt de zware taak ten deel om ons de 206 en 207 te doen vergeten en het meeslepende, dynamische gevoel van de 205 weer in herinnering te brengen.
In elk geval is de 208 lichter dan z’n voorganger. Zowel letterlijk als figuurlijk. Het corpulente uiterlijk van de 207 is verleden tijd en er werd ruim 100 kilo bespaard op het leeggewicht. Ook in de breedte en de lengte is de 208 iets minder fors dan de 207. Toch blijft de Peugeot nog altijd zwaarder dan de Ford, zeker in de vijfdeurs-uitvoering. De 208 weet dat aardig te verbergen, door allerlei welvingen en uitsparingen in het plaatwerk. Kijk bijvoorbeeld naar het verlaagde deel van de motorkap en naar de omlijsting van de mistlampen in de bumper. Slimme designelementen die de 208 een fraaie, ranke lijn geven. De Fiesta steekt er verhoudingsgewijs zelfs wat plomp en eenvoudig gestileerd bij af.
‘De Fiesta biedt een hoop rijplezier en is de onmiskenbare winnaar wanneer het op een enerverende en betrokken rijervaring aankomt’
Het is wel zo eerlijk om op te merken dat de Fiesta er niet op z’n voordeligst bijstaat. De Ford staat op bescheiden 14 inch velgjes, terwijl de Peugeot op stoere 16 inch wielen staat. Dat lijkt in het voordeel van de Peugeot, maar er zit ook een nadelig aspect aan. Daar komen we later op terug.
Beide auto’s delen dezelfde 92 pk sterke, 1,6-liter diesel. Ontworpen en gebouwd in Engeland en dienstdoend in diverse PSA- en Ford-modellen. Beide auto’s hebben een aantal extra’s, zoals metallic lak, parkeersensoren en automatische ruitenwissers. De Ford heeft een Sony-stereo met digitale radio en de Peugeot kreeg navigatie mee.
Zowel de Fiesta als de 208 zijn vanzelfsprekend minder prijzig in benzine-uitvoering, maar een ruime keuze in dieselmotoren vergroot de verkoopmogelijkheden. De Ford en de Peugeot zijn daardoor niet alleen uitermate geschikt voor stadswerk, maar in de dieselvariant staan ze ook hun mannetje wanneer er meer kilometers worden gereden en er langere afstanden op de snelweg worden afgelegd. Door het royale koppel van de dieselmotoren is er meer dan voldoende trekkracht beschikbaar, zelfs in heuvelachtig terrein.
De Fiesta is iets zuiniger dan de 208. Ook met de fotograaf als extra passagier en de nodige apparatuur aan boord. We zullen die brandstofwinst maar op het conto schrijven van de Econetic-technologie (minder frictie en een start-stopsysteem). Tijdens de test deden de Ford en de Peugeot allebei ruim 800 kilometer met een tank diesel en lieten een verbruik zien van rond de 1 op 17. Dat is nog een eind verwijderd van het officieel opgegeven verbruik van circa 1 op 27, maar we gebruikten de auto’s dan ook op een normale manier. Niet als een wetenschapper, die er in opdracht van een autofabrikant op uit is om zo gunstig mogelijke verbruikscijfers aan de dag te leggen.

De Ford is het meest comfortabel van de twee. Vloeiend en soepel vangt de vering iedere oneffenheid op zonder dat je er veel van merkt. De 208 is een stuk steviger. Het zou oneerlijk zijn om de Peugeot stug te noemen, maar zeker bij lagere snelheden is de vering te straf en weerspannig om comfortabel te zijn. Dat merk je vooral wanneer je probeert het touchscreen te bedienen. Je vinger springt heen en weer over het scherm, met als resultaat dat je meestal de verkeerde input geeft. Veel van dit tegenvallende veergedrag kunnen we verklaren door de grotere 16 inch velgen, maar ondanks dat is de Fiesta over de hele linie comfortabeler dan de 208.
En de Fiesta is niet alleen comfortabeler, hij betrekt je ook meer bij de rijervaring. Het chassis is in staat om met veel meer vermogen overweg te kunnen. Binnenkort zal dat ook moeten, wanneer Ford de ST-versie op de markt brengt. De Ford heeft iets brutaals over zich. De manier waarop de Fiesta zich gedraagt wanneer bochten scherp worden aangesneden: net genoeg grip biedend op de dunne bandjes, om vervolgens op het laatste moment voorzichtig iets uit te breken. Het biedt een hoop rijplezier en maakt van de Ford de onmiskenbare winnaar wanneer het op een enerverende en betrokken rijervaring aankomt.
Geen van deze twee auto’s zullen vaak op die manier bestuurd worden, maar wanneer goede rijeigenschappen je wat waard zijn, kies dan voor de Fiesta. Niet dat de 208 mijlenver achterblijft bij de Ford, maar de Peugeot lijkt zich toch iets sneller te verslikken wanneer je wat laat remt of scherp instuurt. De versnellingsbak klinkt wat metalig, de besturing is een beetje lui en ook de remmen zijn wat ongedurig. De meeste mensen zal het misschien niet eens opvallen, maar dat zijn zaken waar wij zwaar aan tillen.
Voor autokopers die het geen klap interesseert welke auto het lekkerst stuurt zolang ze hun iPod maar ergens kunnen aansluiten, is de Peugeot zonder twijfel de winnaar. Het interieur van de 208 is donker van kleur en van een minimalistisch ontwerp, met in het midden van het dashboard een enorm tablet-achtig touchscreen dat in de meeste modellen als standaard wordt geleverd. Er is geen cd-speler meer. Dat is verleden tijd. In plaats daarvan krijg je twee usb-aansluitingen en Bluetooth.
Tenzij je een vervent tegenstander bent van iedere vorm van technologische vooruitgang, is dat een prima ontwikkeling. In elk geval toont het dashboard van de 208 een stuk opgeruimder dan dat van de Fiesta. Bonuspunten voor de Peugeot dus, ware het niet dat het allemaal niet vlekkeloos functioneert. Ongelukkigerwijze reageert de bediening van de touchscreen zo traag dat het overeenkomsten vertoont met een pc die op het punt staat om te crashen. Tijdens onze testrit gebeurde dat ook: acht keer maar liefst. Telkens start het systeem zichzelf wel weer op, maar vaak net te laat om te weten dat je rechtsaf had moeten slaan om een file van twaalf kilometer te ontlopen.

Op een zeker moment beweerde het systeem dat wij ons met een snelheid van 120 km/u door de bebouwde kom aan het verplaatsen waren, terwijl daar helemaal geen sprake van was. Inmiddels doordrongen van de dwaling, nam het systeem op z’n gemak een paar minuten de tijd om zichzelf opnieuw op te starten, maar daarna moesten we zelfs de voorkeursinstellingen van navigatie en geluid opnieuw instellen.
Het dashboard van de Fiesta mag dan een stuk ouderwetser zijn, met een piepklein schermpje, maar het werkt allemaal wel. Daarnaast beschikt de Ford over digitale radio en een veel warmer, dieper geluid uit de Sony-installatie.
‘Hoewel de 208 in essentie op hetzelfde platform is gebouwd als de 207, voelt hij een stuk lichter en leniger aan’
Nog een irritatiefactor vormt het kleine stuur van de 208. Het is gekrompen tot Dinky Toy-proporties. Meestal vinden we dat wel leuk, want een klein stuur gaat vaak samen met sportieve aspiraties. Het idee ervan is dat je de meters kunt aflezen boven het stuur langs in plaats van er doorheen. Niets van dat alles bij de Peugeot. Een mens van normale proporties moet de stoel zo hoog zetten dat je hoofd ongeveer het dak raakt en het stuurtje zo laag dat het op je schoot ligt. Zo niet, dan zit de bovenkant van het stuur voortdurend in je gezichtsveld.
Zou deze truc met het stuur gelukt zijn, of zou het touchscreen fatsoenlijk werken, dan waren dit leuke innovaties geweest. Zoals het nu is uitgevoerd, is het alleen maar irritant. Misschien was deze specifieke 208 onder een slecht gesternte geboren, maar leen ‘m dan niet aan ons uit.
Praktisch gebruiksgemak is natuurlijk ook belangrijk. In dat opzicht scoort de Peugeot hoge ogen. De kofferruimte mag dan tien liter kleiner zijn dan die van de Fiesta, hij is wel dieper en breder en daardoor bruikbaarder. De beenruimte achterin is bij beide auto’s voldoende, maar ook hier heeft de 208 een streepje voor. Met een vijf centimeter langere wielbasis is er net iets meer ruimte voor lange mensen. Door de grotere breedte is er in de Peugeot ook meer elleboogruimte.
Kunnen die pluspunten de 208 redden? Waarschijnlijk niet. Peugeot heeft een respectabele poging ondernomen om een waardige opvolger voor de 205 te vinden, maar dat is maar ten dele gelukt. Hoewel de 208 in essentie op hetzelfde platform is gebouwd als de 207, voelt de 208 een stuk lichter en leniger aan. Dat is een behoorlijke vooruitgang, maar veel mensen zullen de 208 toch vooral kopen vanwege het fraaie uiterlijk, want dat de 208 er prima uitziet, staat buiten kijf. Wat rijeigenschappen betreft is de Ford in het voordeel. Het enige minpunt van de Fiesta is z’n uiterlijk. Naast de montere, pittige uitstraling van de Peugeot ziet de Fiesta er vrij gedateerd uit. Maar ook Ford zit niet stil. Binnenkort presenteert men een opgefrist model van de Fiesta en op dat moment liggen de kaarten er ongetwijfeld heel anders bij.

Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure


Motor/transmissie: 1.560 cc, 4-cilinder, 92 pk, 230 Nm, 5 versnellingen handgeschakeld

Prestaties: 0-100: 10,9 sec.
Top 185 km/u, verbruik 3,6 liter/ 100 km, CO2 98 g/km
Gewicht: 1.055 kg

Prijs vanaf: € 20.800 (NL), € 19.080 (BE)



Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium EcoNetic


Motor/transmissie: 1.560 cc, 4-cilinder, 92 pk, 205 Nm, 5 versnellingen handgeschakeld

Prestaties: 0-100: 12,9 sec.

Top 178 km/u, verbruik 3,3 liter/ 100 km, CO2 87 g/km
Gewicht: 1.018 kg

Prijs vanaf: € 18.095 (NL), € 19.749 (BE)

Reacties

Meer van TopGear