Toen Peugeot eerder dit jaar de 308-reeks in een nieuw jasje stak, verbeterden ze ook de aandrijflijnen met onder andere schonere dieselmotoren en een achttraps automaat. Alleen het GTi-topmodel, met 270 pk uit een 1,6-liter viercilinder turbo, bleef technisch onveranderd. Daar kun je een punt van maken. Of je kunt er blij om zijn.

Niet zelden wordt iets wat al dik in orde is, immers verprutst wanneer je eraan blijft friemelen. De 308 GTi had z’n ­schwung in z’n eerste gedaante al gevonden, en behoudt ‘m zodoende.

Is er nog wel iets veranderd aan de Peugeot 308 GTi?

Natuurlijk profiteert ie van een nieuw neusje, al zijn de verschillen bij hem minder groot omdat hij z’n logo voorheen ook al in de grille had zitten. Hij kreeg nieuwe bumpers, frisse led-profieltjes en hippe vollopende knipperlichtjes. De dikke 19-inch velgen bleven onveranderd, maar de helblauw/zwarte kleur van onze testauto is nieuw. Over de typische two-tone combinatie – ‘Coupe Franche’ noemt Peugeot het – lopen de meningen op de redactie nogal uiteen, maar laten we het erop houden dat het in ieder geval onderscheidend is.

Nog zoiets wat de gemoederen hoog doet oplopen, is de zitpositie met het lage stuur en de hoog geplaatste tellers. De een kan er prima mee overweg, voor de ander is het een dealbreaker. Peugeot lijkt overtuigd te zijn van hun keuze, maar gezien de extreme reacties weten wij niet zo zeker dat ze het bij het rechte eind hebben. Wel past het kleine, directe stuurtje ontegenzeggelijk bij het hitsige karakter van de GTi: met welgemikte polsbewegingen kets je ‘m in het rond.

Houdt de motor in de 308 zich staande?

De 1,6-liter turbomotor is geciviliseerd als je je inhoudt. Toch beukt hij je na een kort moment van schrap zetten meedogenloos hard naar voren. Hij stuurt z’n kracht naar de voorwielen via een mechanisch sperdifferentieel, en dat is vooral in de regen een zegen. Schakel je het ESP uit, dan merk je meteen waarom. De zesbak (met koude aluminium pookknop) heeft vrij korte versnellingen. Het is leuk als je bij een rotonde wegsprint, maar minder prettig als je 130 km/u op de snelweg rijdt. De motor is dan nogal rumoerig.

Het nieuwe infotainmentscherm kent Android Auto/Apple CarPlay. Het maakt gebruik van het briljant werkende Tom Tom Traffic. Het kondigt tot op 100 meter eventuele vertragingen aan en het houdt het op de minuut bij. Een Sport-knop zorgt voor rood oplichtende meters. Het dol­enthousiaste gasrespons en een hoop extra herrie krijg je er gratis bij. Die herrie komt erg nep over maar desondanks passend is. Samen met de goede stoelen, het ongenadige onderstel (zet je schrap op klinkers) en de bijzonder fijn te doseren remmen geeft het je de hot hatch-ervaring die je ongetwijfeld zoekt als je iets koopt met de letters ‘GTi’ erop. Tel daar het lekker frisse uiterlijk en een paar nieuwe veiligheidssystemen bij op, en we snappen best dat Peugeot de heetste 308 verder ongemoeid heeft gelaten.

Peugeot 308 GTi 270


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
270 pk @ 6.000 tpm
330 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
D Label

Afmetingen
4.253 x 1.863 x
1.446 mm (l x b x h)
2.617 mm (wielbasis)
1.205 kg
53 l (benzine)
470 l (bagage)

Prijzen
€ 43.160 (NL)
€ 34.705 (B)

Vonnis:
Peugeot dacht dat de 308 GTi zonder significante wijzigingen nog wel een paar jaar mee zou kunnen. Daar hebben ze wat ons betreft gelijk in. Het blijft een stijlvol feestbeest met kracht, snelheid en pret te over. Neem ‘m in deze vette kleur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear