Peugeot 308 GTi Racing Cup

Wil je een stapje hoger dan een kart? Of zelfs een beetje meer hardcore dan de standaard GTi? Het antwoord: de Peugeot 308 GTi Racing Cup

Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup
Peugeot 308 GTi Racing Cup

Raceauto’s voor particulieren zijn vandaag de dag gouden handel. Met wereldwijd meer homogene raceregels maakt het niet meer uit of je een volbloed supercar of een bescheiden hatchback als basis wilt gebruiken: fabrikanten zijn happig om hun auto’s te strippen, te ontdoen van comfort, eventueel (hoeft niet altijd) te voorzien van een fijne dosis extra vermogen, er een dikke vleugel en/of spoiler op te schroeven, en een setje slicks te monteren. Daarna wachten ze rustig af tot jij in het struweel bent beland, en repareren ze je auto.

Maar Peugeot Sport doet niet zomaar wat, het hakt al meer dan twintig jaar met dit bijltje. En dit exemplaar, de Peugeot 308 GTi Racing Cup, is het nieuwste pronkstuk. Het is de meest hardcore, gestripte 308 GTi die je kunt kopen. En het is niet louter uiterlijk vertoon wat je ziet, de Peugeot 308 GTi Racing Cup is een 308 GTi die op een zeer strikt dieet is geweest om z’n toch al lage gewicht van zo’n 1.250 kilo terug te brengen naar een ton. Zeker, dat is een hoop afvallen, maar als je ziet wat er over is van het interieur, begrijp je het meteen een stuk beter.

Waar ligt de motor?

Dezelfde 1,6-liter motor ligt nog altijd voorin, maar is onder handen genomen en heeft nu – jazeker – 308 pk, dankzij een grotere turbo uit een R5-rallywagen. Elementen van de ophanging komen van de reguliere GTi, maar er zijn nieuwe tweevoudig instelbare Sachs-dempers, nieuwe veren en een geometrie die je exact zo kunt afstellen als je maar wilt.

Dan over naar de echt serieuze delen – zaken die je zeker niet vindt op de normale 308 GTi: de sequentiële Sadev-bak met zes versnellingen, het mechanische sperdifferentieel, de dikke AP Racing-remmen en de FIA-rolkooi, voor het geval dat je kapseist.

Voorbij zijn de dagen dat coureurs gebouwd moesten zijn als de Hulk om te kunnen racen, en ballen van staal moesten hebben om het te durven. Dat helpt nog altijd wel, maar met z’n stuurbekrachtiging en een overzichtelijk vermogen is deze Peugeot een beheersbare, voorspelbare en toch opwindende auto om te rijden.

Je zit diep in de carrosserie, waardoor het zicht niet optimaal is. Maar hij biedt alle ware sensaties van een echte racewagen: een stevig rempedaal, een sequentiële bak met flippers aan de stuurkolom, en heuse downforce.

Wat kost de Peugeot 308 GTi Racing Cup?

Hij kost 75.000 euro (dat is bijna twee normale 308 GTi’s), en voor een gloednieuwe raceauto is dat waar voor je geld. Maar let wel: je krijgt er alleen de auto voor. Vervolgens moet je nog een team monteurs inhuren om ‘m rijdend te houden, banden kopen (ruim 400 euro per stuk), benzine tanken, regelmatig de remmen vervangen, het startgeld voor je races aftikken: (en, ook niet onbelangrijk: de boel heelhouden…): de kosten kunnen dus nog best een beetje oplopen.

14
20
Specificaties

Specificaties Peugeot 308 GTi Racing Cup

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
308 pk
400 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v sequentieel
Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.288 x 1.910 x n.b. mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.000 kg
tankinhoud n.b.
bagageruimte n.v.t.

Prijzen
€ 75.000
(excl. belastingen)

Vonnis:
Een lollige, vertrouwenwekkende raceauto voor mensen die racen met karts ontgroeid zijn, maar geen zin hebben in een éénzitter, of geen geld hebben voor een GT4. Crowdfund er een paar met (heel veel) vrienden en begin je eigen raceklasse!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken