Waar de concurrentie zich in bochten wringt om hun pakezel geen pakezelnaam te geven, doet Peugeot wat we decennialang van de Fransen gewend zijn: lees je SW, dan weet je dat je met een vraatzuchtige alleskunner van doen hebt.

Waar staat SW eigenlijk voor?

Variant, Sportswagon, Avant, Touring: allemaal mooie pleonasmen voor een rugzakje aan een sedan of hatchback. Bij Peugeot noemen ze ‘m gewoon SW. Ben je een recht-toe recht-aan vertegenwoordiger dan is het een StationWagon, ben je wat hipper en noem je jezelf liever accountmanager dan kies je voor SportsWagon. Terug naar de feiten.

Waar heeft Peugeot de 308 SW aangepast?

De wielbasis van de 308 SW is elf centimeter langer dan de standaardversie, wat je terugziet in de grotere achterdeuren. Vanbinnen resulteert het in meer ruimte op de achterbank en een grotere bagageruimte. Het zal je niet verbazen dat de overhang ook groeide en wel met 22 centimeter. Met een rukje aan een hendel kieperen de delen van de achterbank in meerdere stappen helemaal om. Op de laadvloer zitten mooie rails en vastzet-ogen, onder de vloer is extra ruimte, inclusief een vak om een ongebruikte afdek-rollo in op te bergen. Met de bank omhoog is de laadruimte anderhalf keer groter dan die van de hatchback. In totaal is er 1.660 liter propvolume. Daar kun je mee thuiskomen.
De langere wielbasis geeft goede hoop voor een stabiele wegligging, maar om eerlijk te zijn konden we, ondanks dat we de auto’s vlak na elkaar reden, geen voordeel bespeuren. Maar dat is geen schande, want de vijfdeurs rijdt al heel knap. Ook over de wendbaarheid hoor je ons niet klagen. Prettig genoeg heeft Peugeot korte metten gemaakt met een flink nadeel van veel stationwagens, namelijk meer hoorbaar rijgeluid. Ook het uitzicht naar achteren is prima. Parkeren wordt toch nog lastig, want de SW is een flink stuk langer dan de hatch.

De 308 heeft nog een troef in handen

Dat is de nieuwe driecilinder benzine met turbo en directe injectie. Die is te koop als 110- en 130 pk-versie. De krachtopbouw is gelijkmatig, dat wil zeggen van nog geen 2.000 tpm tot 6.000 tpm gaat ie er lekker vandoor. De verbruikscijfers zien er goed uit, zeker voor een auto die aan de maat is. Het kenmerkende driecilinder geluid hoor je bij stationair toerental flauwtjes op de achtergrond, daarna ebt het weg. De prestaties en het spaarzame verbruik zijn niet alleen een verdienste van de motor. De nieuweling is lichter dan z’n viercilinder voorganger, maar toch nog 70 kilo zwaarder dan de hatchback. Mag het, na zo’n groeispurt? Verder zijn er banden met lage rolweerstand die gelukkig niet hoeven in te leveren op grip of comfort. Daarnaast heeft Peugeot goed naar de aerodynamica van de 308 SW gekeken. Het eind van het liedje is: de Fransen zijn nog altijd koning van de combi, hoe je ‘m ook noemt.

Specificaties Peugeot 308 SW 1.2 e-THP 130 Active



Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk / 230 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 10,0 s
top 205 km/u

Verbruik/milieu
4,7 l/100 km
109 g/km CO2

Afmetingen
4.585 x 1.804 x 1.471 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.420 kg

53 l (benzine)
1.660 l (bagage)

Prijzen
NL € 24.500
BE € 22.500

VONNIS
Van een keurige hatchback uitgegroeid tot een geweldige stationwagen. De motor is simpelweg briljant, de ruimte is de grootste in z’n klasse en hij rijdt meer dan prima. Bovendien ziet ie er ook nog eens goed uit

Reacties