Uitgelicht: Peugeot SR1

We vroegen het ons meteen af: is dit een Peugeot? Serieus? Ja, geen grap. Maak uitgebreid kennis met de auto die Peugeot weer op het goede spoor zet.
 
Zeg eens eerlijk: als er boven dit artikel geen ‘Peugeot’ stond geschreven, zou je dan denken dat dit er een is? Peugeot maakt toch helemaal geen grote, begeerlijke cabriolets? En als ze dat wel zouden doen, dan zien ze er toch lang niet zo stijlvol uit? Dat zou je denken, maar dit is toch echt een Peugeot. We hebben alle beschikbare beelden en informatie van het merk losgepeuterd. Hou je vast.
 
Officieel heeft Peugeot laten weten dat ze geen auto gaan produceren gebaseerd op dit concept. Maar nadat de ontwerpdirecteur van PSA, Jean-Pierre Ploué, onze vragen hierover gedurende vijf minuten had aangehoord zei hij dat het misschien, je weet nooit, toch wel eens zou kunnen. Mogelijk zei hij dat om van ons gezeur af te zijn, maar voor de zekerheid zijn exacte woorden: ‘We kijken serieus naar de mogelijkheden. Vroeg of laat zullen we de 407 Coupé moeten vervangen.’ De SR1 is de overtreffende trap van de kleine RCZ – de coupé die in 2009 op de Frankfurt Motor Show werd onthuld – waarmee de Fransen de Audi TT willen beconcurreren.
 
De SR1 moet laten zien dat de ontwerpafdeling van Peugeot een grote koerswijziging heeft ingezet. Zonder twijfel zullen sommige van de lijnen en vormen van de SR1 terugkomen in productiemodellen. Ploué zegt: ‘We zullen geen elementen rechtstreeks overnemen, maar wel inspiratie putten uit de balans, de vormen en het atletische voorkomen van de auto.’ Deze designerpraat kan van alles betekenen, dus voor hetzelfde geld betekent het helemaal niets. Toch was hij over één aspect heel duidelijk: ‘De neus met de kleinere luchtinlaat.’ De grote naar boven uitgesmeerde koplampen en de slappe snuit van de huidige Peugeots kunnen we eindelijk vaarwel zeggen.
 
Peugeot komt met een nieuwe bedrijfsidentiteit en een nieuw logo, vanwege het 200-jarig bestaan (nee, zo lang maken ze nog geen auto’s, want in 1810 viel er niets in deze markt verdienen. De auto bestond namelijk nog niet). De mensen bij Peugeot vatten het als volgt samen: 200 jaar geleden ontstond het familiebedrijf in het oosten van Frankrijk, vlakbij de Duitse grens. Vanaf nu wil Peugeot daarom de nadruk leggen op Franse flair gecombineerd met Duitse stijfheid.
 
Ploué is het voormalige hoofd van de ontwerpafdeling bij Citroën en verantwoordelijk voor de metamorfose van de sullige, vreemde ontwerpen naar de aantrekkelijke (maar nog steeds een beetje vreemde) nieuwe C-serie. Nu is het de beurt aan Peugeot om zich te ontwikkelen. Ploué benadrukt dat de Peugeots niet op Citroëns zullen gaan lijken: ‘Bij Citroën draait het om verwondering. Peugeot staat voor atletisch vermogen, precisie en elegantie.’
 
Gilles Vidal is sinds kort hoofd design bij Peugeot. Voorheen ging hij over de studiemodellen en hij werkte ook aan de SR1. Hij vertelt dat de nieuwe identiteit duidelijk moet maken hoe scherp een Peugeot rijdt – eigenlijk dezelfde reden waarom Ford zijn ontwerpen aanpaste.

‘Als er niemand achterin zit, schuift de middenconsole naar achteren zodat deze de loze ruimte vult en meteen als armsteun dient’

 
Vidal loopt om de SR1 heen en legt uit hoe de theorie vertaald is naar dit studiemodel. Nadrukkelijk horizontale lijnen maken van de auto een mooi, samenhangend geheel. Het beste voorbeeld daarvan is de roestvrijstalen strip die vanaf de zijkant van de motorkap ‘door’ de raamstijl loopt (een sterk staaltje optisch bedrog) en door de buitenspiegel verder loopt over de deur, deurgreep en dan ononderbroken naar de achterkant van de auto. Verschillende panelen – de deuren, de achterzijde onder de achterlichten en de motorkap – hebben gewelfde vormen, om de auto een vederlichte uitstraling te geven. De koplampen en de grille zijn een stuk kleiner dan we tegenwoordig gewend zijn. Het maakt een efficiënte indruk en geeft de ontwerpers meer ruimte voor andere creatieve ideeën, zegt Vidal.
 
In het interieur is plaats voor drie personen. De derde persoon zit in het midden, achter de voorstoelen, met de benen richting het dashboard. Dat is mogelijk omdat er geen handremgreep in de weg zit (die is elektrisch) en de versnellingsbak wordt bediend met flippers. Als er niemand achterin zit, schuift de middenconsole naar achteren zodat deze de loze ruimte vult en meteen als armsteun dient.
 
Op de motorkap zit een patroon van koolstofvezel, dat onzichtbaar overloopt in de gladde lak. In de cockpit zit veel blank hout verwerkt. Glazen buisjes op het dashboard geven met behulp van blauwe vloeistof aan hoe (on)zuinig je rijdt.
 
Uiteraard is het de bedoeling weinig brandstof te verbruiken. Dit is immers een milieubewuste sportauto, zoals elk zichzelf respecterend studiemodel dat tegenwoordig is. De motor van de SR1 is de bekende 1.6 turbo, die is opgeschroefd tot 218 pk. Dat vermogen gaat naar de voorwielen. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor die goed is voor 95 pk. Dit is hetzelfde Hybrid4-principe dat Peugeot aankondigde voor de 3008 die volgend jaar verschijnt. Samenvattend heeft de SR1 dus een vermogen van 313 pk en vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 119 gram per kilometer en het verbruik is 4,9 liter op 100 kilometer. Knappe cijfers voor zo’n aantrekkelijke verschijning.
 
Eigenlijk is de SR1 gebouwd voor voorwielaandrijving. Hoe kan het dan dat de voorwielen zo ver naar voren staan, zoals we kennen van auto’s met achterwielaandrijving? Peugeot heeft een aantal onderdelen, zoals de versnellingsbak en de radiator, opnieuw ontworpen om de auto deze slanke voorkant te geven. Ook voor een productieauto is dit technisch haalbaar, vertelt Vidal, maar dat zou te kostbaar worden.
 
Helaas, want het is juist dit element dat de SR1 op een Aston Martin doet lijken. Dat is niet de grootste prestatie. De echte uitdaging voor Peugeot is het ontwerpen van een opvolger voor de 207 die er net zo prikkelend uitziet.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken