Porsche 718 Boxster GTS

De Boxster verkeert in behoorlijk zwaar weer nu Porsche heeft besloten dat hij voortaan met twee cilinders minder toe kan. Brengt de Porsche 718 Boxster GTS daar verandering in?

Porsche 718 Boxster GTS (2018)
Porsche 718 Boxster GTS (2018)
Porsche 718 Boxster GTS remlicht (2018)
Porsche 718 Boxster GTS hoofdsteun (2018)
Porsche 718 Boxster GTS uitlaat (2018)
Porsche 718 Boxster GTS (2018)
Porsche 718 Boxster GTS (2018)
Porsche 718 Boxster GTS remlicht (2018)
Porsche 718 Boxster GTS hoofdsteun (2018)
Porsche 718 Boxster GTS uitlaat (2018)

Als je ons vraagt: ‘wat is nou jullie favoriete Porsche 911?’, dan luidt het antwoord: een GTS. Favoriete Cayenne? Een GTS. Macan? Een GTS, graag. Waarom? Nou, omdat een GTS wat ons betreft de perfecte tussenweg is tussen de ‘gewone’ modellen en de meer hardcore Turbo’s en GT-gooi-er-een-cijfer-en-eventueel-nog-wat-letters-achteraans. Die laatste categorie heeft een voor ons soort landen volstrekt onbruikbare overmaat aan vermogen, terwijl de gewone modellen eh… nou ja, wat gewoon zijn. Hoort de Porsche 718 Boxster GTS in dat rijtje thuis?

Een GTS is veel beter dan standaard

Zo’n GTS heeft standaard precies de extra’s die je op je reguliere Porsche ook zou willen: Sport Chrono pakket, net een beetje extra vermogen, een sportuitlaat, lekker veel alcantara in het interieur, dat soort dingen. Omdat het oog ook wat wil, zijn het geval van de Porsche 718 Boxster GTS (en 718 Cayman, uiteraard) de ringen rond de koplampen, logo’s, 20-inch wielen en uitlaten in zwart uitgevoerd: staat net even wat meer bad ass, en dat kan zo’n Boxster best hebben.

Nu heeft de Boxster het een tikje moeilijk sinds zijn laatste incarnatie. Hij kreeg er drie reuze-historisch verantwoorde cijfers bij, maar belangrijker was wat hij moest inleveren: twee cilinders. Geen stoere zescilinder boxermotor meer, net als grote broer 911, maar een viercilindertje. Dat nieuws werd door Porsche-liefhebbers niet bepaald met open armen ontvangen. Sterker: dat deel van de bevolking, dat toch al niet bekendstaat om zijn progressiviteit (integendeel – veel conservatiever kun je ze niet vinden) vatte het op als de druppel die de emmer deed overlopen. Na al te zijn beledigd met tractoren (lees: de Cayenne) en scheepsmotoren (lees: diesels) kon dit er ook nog wel, of eigenlijk net niet meer bij.

Helemaal eerlijk was dat nu ook weer niet

Puur op papier gingen de 718’s er alleen maar op vooruit: meer vermogen, betere prestaties, lager verbruik – iedereen blij, toch? Nou nee. Want behalve dat het gemis van een zescilinder voornamelijk in je hoofd zit, zit het voor een niet te onderschatten gedeelte ook aan je hoofd, in de vorm van die twee wonderlijk gevormde uitstulpingen aan de zijkant: je oren. Het geluid is een wezenlijk, essentieel deel van de ‘beleving’ die Porsche voornamelijk verkoopt – niemand koopt een Porsche met zijn verstand, iedereen volgt zijn hart.

Porsche 718 Boxster GTS (2018)

En dat hart wordt vooral gevoed door gevoelsdingen als een onweerstaanbaar motorgeluid. En nee, slecht klonk die viercilinder nu ook weer niet, maar hij mocht op dat gebied nog niet eens de veters strikken van de afgedankte zescilinder. Hoewel we het veelal (al is het maar uit principe) hartgrondig oneens zijn met die vooruitgangshatende Porsche-puristen, moesten we ze hierin toch een beetje gelijk geven. Het wás gewoon minder.

Vandaar dat we met een blijgemoed en verwachtingsvol hart naar de introductie van de Porsche 718 Boxster GTS gingen. Die drie magische letters gingen gegarandeerd goedmaken wat er aan het basismodel mankeerde, dat kon niet anders, toch? Nou, niet dus.

Zoiets hadden we nog nooit meegemaakt

Het was nog vroeg in de ochtend en dan is het, zelfs in Zuid-Spanje, nog bitter koud. Het beloofde echter mooi weer te worden, dus die kap kon er later wel af:. Eerst maar eens even dicht rijden. Al direct na het starten bekruipt ons het licht-ongemakkelijke gevoel. Het gevoel dat het met deze GTS wel eens helemaal niet goed kon komen. De hérrie! Niet normaal. Een gedreun, gedonder en kabaal dat de cabine binnenkomt. Je waant je in de voorportalen van de geluidshel, waar in totale kakafonie besloten wordt welke geluiden vreselijk genoeg zijn om eeuwig te moeten branden.

Geschrokken tasten we naar de middentunnel, waar altijd dat leuke knopje met die twee uitlaatjes zit. Hiermee kun je de sportuitlaat wakker maken. Dat knopje dat we tot nu toe in een Porsche altijd (als in altijd, nooit-niet, zonder uitzondering) meteen na het tarten indrukken voor wat extra Porsche-gevoel. Misschien dat het in zo’n GTS al bij het starten standaard aan staat? Nee dus: de sportuitlaat doet nog niet eens mee aan dit feest waarop vier trashmetalbands door elkaar aan het beuken zijn. Voor de gein toch maar even ingedrukt: baf – nog drie deathcore-bands erbij. Lieve help.

Sorry Porsche 718 Boxster GTS, natuurlijk overdrijven we

Het feit blijft dat het geluidsniveau krankzinnig is. Vanaf zo’n 3.000 tpm moet je behoorlijk wat harder praten om je nog verstaanbaar te maken, en elke 1.000 toeren daarboven is voldoende voor één poliep op je stembanden per stuk. Het ergste is nog: het is geen mooi geluid. Bij een gillende V12, stoempende V8, jankende V6 of brullende vijfcilinder hebben we geen enkel probleem met het concept ‘herrie’. Sterker: graag zelfs. Maar dit ís niet mooi. Dit dreunt, beukt en drilt. En dat hoeft niet: een Subaru-boxer klinkt vele malen beter en een AMG-viercilinder is hilarisch. Dit, Porsche, is domweg niet goed genoeg.

Porsche 718 Boxster GTS interieur (2018)

De enige oplossing is het dak open doen

Dan kan het geluid zich verspreiden, blijft niet in de cabine hangen en mengt zich met rijwind en omgevingsgeluiden. Het wordt er niet mooier op, maar wel een stuk stiller. Dan krijgen we ook meer waardering voor de Porsche 718 Boxster GTS zelf. Want aan de manier waarop hij rijdt mankeert heel weinig, om niet te zeggen niks. Met zijn 365 pk (15 pk meer dan een Boxster S, 35 pk meer dan de vorige Boxster GTS) zit hij in 4,1 seconden op 100 km/u. Hij stopt pas bij 290 km/u – meer dan snel genoeg.

De trekkracht van 430 Nm is ook riant voldoende om de Porsche 718 Boxster GTS altijd makkelijk ‘op te laten pakken’. De automatische PDK-transmissie is beter dan ooit tevoren. Alles wat je over het weggedrag wilt weten, komt tot je via onderstel en stuur, zonder dat je platgekletst wordt met informatie die er niet toe doet. De Porsche 718 Boxster GTS is beter, en tegelijkertijd teleurstellender dan ooit.

8
20
Specificaties

Specificaties Porsche 718 Boxster GTS

Motor
2.497 cc
viercilinder boxer, turbo
365 pk @ 6.500 tpm
430 Nm @ 1.900 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 290 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
186 g/km CO2 [energielabel F]

Afmetingen
4.379 x 1.801 x 1.272 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.305 kg
64 l (benzine)
275 l (bagage)

Prijzen
€ 109.300 (NL)
€ 81.167 (B)

VONNIS
De 718 Boxster GTS rijdt fenomenaal – hij is snel, superwendbaar en weet je met zijn wegligging en prestaties elke keer weer te verrassen. Dat je hem alleen open kunt rijden omdat je anders gek wordt van de herrie, is echter onacceptabel

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken