Porsche 718 Spyder

Zo rijdt de Porsche 718 Cayman GT4 met softtop

Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder achterkant
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder interieur
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder dak omlaag
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder stoel
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder handbak pook
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder ok
Foto('s): TopGear Porsche 718 Spyder
Porsche 718 Spyder
Porsche 718 Spyder achterkant
Porsche 718 Spyder interieur
Porsche 718 Spyder dak omlaag
Porsche 718 Spyder stoel
Porsche 718 Spyder handbak pook
Porsche 718 Spyder
Porsche 718 Spyder ok
Porsche 718 Spyder

Vreemd genoeg is deze Porsche 718 Spyder geen Boxster. Hoewel hij in de voetsporen treedt van twee generaties Boxster Spyders heet hij de 718 Spyder. Porsche heeft de historische 718-badge afgestoft in een poging de viercilinders wat meer cachet te geven, dus dat ze dat embleem nu ook op een zescilinder plakken, is wel een beetje curieus. We zullen met onze kleine herseninhoud echter toch nooit de diepere beweegredenen achter marketinglogica kunnen begrijpen, dus laten we kijken naar de uitrusting van de auto.

En wat een uitrusting is dat, zeg. De Spyder werd met iedere incarnatie steeds wat agressiever, zodat hij uiteindelijk een meer voluptueuze cabrioversie van de 718 Cayman GT4 is geworden (jazeker, de naam Cayman mocht wel blijven) met een extra leuk dakje. Dus levert de 4,0-liter zescilinder ook 420 pk, is de ophanging even hardcore en heeft hij zelfs een diffuser onder z’n achterbumper die daadwerkelijk downforce levert. De Porsche 718 Spyder is daarmee de eerste ‘Boxster’ met downforce.

Het is niet de zescilinder uit de GT3

Hoewel de motor op papier van de Porsche 911 GT3 en de Speedster lijkt, is het een gemodificeerde versie van de 3,0-liter twin-turbo uit de laatste ‘normale’ 911. De turbo’s zijn weg, hij is uitgeboord en hij doet aan cilinderuitschakeling. Je bedient het geheel met een handbak met zes versnellingen – een andere optie voor de Porsche 718 Spyder is er niet.

Het is een ander soort motor dan typisch is voor een special van Porsche Motorsport. Iedereen die ooit heeft gereden met de onbehouwen maar heerlijke 911 R zal denken per ongeluk in een S-klasse te zijn beland. Hij is soepel, beleefd en professioneel, en zijn rode lijn ligt bij 8.000 tpm.

Oudere Spyders hadden een bescheidener ophanging, minder grip en gaven een vloeiend, toegankelijk gevoel op de weg. Ze waren leuk om te rijden, makkelijk in de omgang, en niet zo enorm gefocust op knalhard door de bocht gaan als de Cayman GT4. Dat is nu toch anders. Deze auto is veel harder en ruiger dan de eerdere Spyders, en hij pakt het rijden aanzienlijk minder delicaat aan.

Maar het is een mooie tegenstelling, een zo prachtig gedrapeerde carrosserie op zo’n bruut onderstel. En tegelijkertijd is klagen dat een auto ‘te veel als een Cayman GT4 rijdt’ zoiets als zeggen dat je kaasfondue te kazig is. Deze 718 is een uiterst getalenteerd ding.

Alles is aanwezig in de Porsche 718 Spyder

Alles wat we kennen en weten van de Porsche Motorsport-producten en hun sublieme functioneren, is in deze auto aanwezig. De superieur snelle bak, die ook nog eens kortere overgangen kent. De besturing, die gezien z’n elektrische bekrachtiging bijna magisch goed is. Het heerlijk progressieve rempedaal, standaard al zo goed dat je nooit meer zult talmen naar de optionele koolstof-keramische schijven. De Spyder-behandeling betekent ook dat vrijwel alles omhuld is met alcantara, en alle knoppen en schakelaars voelen geweldig aan. Je zult ze zelfs al geweldig vinden voordat je ze ooit hebt aangeraakt.

Maar de motor van de Porsche 718 Spyder heeft wel wat minder karakter gekregen – in vergelijking althans met GT3-Porsches en de oude Spyder. In het middengebied van de toeren, waar je de meeste tijd doorbrengt (in z’n twee rij je tot ruim 130 km/u, immers), klinkt hij niet zo mooi als voorheen, vooral omdat er concessies gedaan moesten worden vanwege de strengere emissieregels.

Het netto resultaat van al het bovenstaande is een Porsche 718 Spyder die je veeleer verbeten tandenknarsend dan grijnzend als een idioot bestuurt – anders dus dan de vorige Spyder, die niet altijd alles van de bestuurder vroeg of eiste. Deze auto laat je niet verslappen.

Waarom de sublieme Porsche 718 Spyder ons ook verdrietig stemt

Al met al is dit een auto die het eind van een tijdperk inluidt, en we zullen z’n verscheiden met vochtige ogen aanzien. We hebben al een poos geen Porsche-roadster gezien met een zescilinder in het midden, en aangezien de volgende Porsche 718 Boxster aan de elektra gaat, is het waarschijnlijk dat we hierna ook nooit meer een nieuwe Spyder te zien zullen krijgen. Dus, een advies van ons; koop nu een 718 Spyder, want je zult er nooit spijt van krijgen.

16
20
Specificaties

Specificaties Porsche 718 Spyder

Motor
3.995 cc
zescilinder boxer
420 pk @ 7.600 tpm
420 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 301 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,9 l/100 km
249 g/km CO2
Afmetingen
4.430 x 1.801 x 1.258 mm (l x b x h)
1.420 kg
64 l (benzine)
150 + 120 l (bagage)
Prijzen
€ 148.500 (NL)
€ 96.171 (B)