Porsche 911 Targa 4

Is de instapmotor genoeg?

Foto('s): PorschePorsche 911 Targa 4
Foto('s): PorschePorsche 911 Targa 4
Foto('s): PorschePorsche 911 Targa 4 dakconstructie
Foto('s): PorscheDak Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorschePorsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheHandrem knopjes Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheAchterwiel Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheStuur en interieur Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheStoelen en rolbeugel Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheGrijze Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorscheGrijze Porsche 911 Targa 4
Foto('s): PorschePorsche 911 Targa 4 bij mooie lucht
Porsche 911 Targa 4
Porsche 911 Targa 4
Porsche 911 Targa 4 dakconstructie
Dak Porsche 911 Targa 4
Porsche 911 Targa 4
Handrem knopjes Porsche 911 Targa 4
Achterwiel Porsche 911 Targa 4
Stuur en interieur Porsche 911 Targa 4
Stoelen en rolbeugel Porsche 911 Targa 4
Grijze Porsche 911 Targa 4
Grijze Porsche 911 Targa 4
Porsche 911 Targa 4 bij mooie lucht

Je denkt misschien dat we bij TopGear in de loop der jaren een aardig brede kennis over Porsches hebben opgedaan. Dat we alle modellen weleens hebben gereden en dan ook een goed beeld hebben van hoe de verschillende uitvoeringen zich tot elkaar verhouden. Dat zou een juiste aanname zijn, met één ietwat beschamende kanttekening: we rijden eigenlijk nooit in versies met ‘de instapmotor’. Zoals deze Porsche 911 Targa 4.

Goed, de Macan met viercilinder en de Cayenne E-Hybrid zijn ons wel bekend – dat zijn dan ook populaire auto’s die in ons archief niet mogen ontbreken. Maar een basis-911 met 385 pk? Daar komen we eigenlijk nooit mee in aanraking. Een beetje zoals niemand in de automediawereld weet hoe een 3-serie zonder sportonderstel rijdt: fabrikanten geven hun auto’s nu eenmaal liever met (veel) extra’s aan de pers mee.

De mooiste 911

We stonden dan ook te springen toen Porsche belde of we deze specifieke 911 wilden testen, de Duitse persauto op de foto’s die zich onlangs kort in Nederland bevond. Niet alleen omdat we al een tijdje benieuwd waren naar die motor. Ook omdat ie in dit geval verpakt zit in de schitterendste 911 van allemaal.

Dat is subjectief, maar kom maar eens met argumenten waarom we het fout hebben. Waar een 911 Turbo z’n potentie van de daken schreeuwt, de cabrio een lichte bultrug heeft en de standaard coupé misschien gewoon een beetje onopgemerkt blijft, is deze Porsche 911 Targa 4 van een zeldzame, innemende schoonheid. De matzilveren dakboog, het elegante stoffen dakje, de omhullende achterruit, het zijaanzicht met het dak zowel open als dicht – dit ontwerp is pure perfectie.

Sjaal om

De 19 seconden durende operatie om het dak op te zetten of te laten zakken, kan alleen stilstaand worden uitgevoerd en oogt wat potsierlijk. Bovendien is het mechanisme zwaar en ingewikkeld. Een Targa is er alleen met vierwielaandrijving en hij is een stuk prijziger dan de coupé. Allemaal goede redenen om niet voor deze Porsche 911 Targa 4 te kiezen. Maar wij hebben er één, naast ons relaas over z’n knappe voorkomen, om dat wel te doen.

Open rijden in een 911 is een goddelijke ervaring. Helemaal als je voor de optionele sportuitlaat hebt gekozen. Elke mogelijkheid om de boxermotor beter te kunnen horen, grijpen we graag met beide handen aan. Ondanks fris weer rijden we de Porsche 911 Targa 4 dan ook grotendeels open; zelfs een klein beetje miezer kan ons er niet van weerhouden. Sjaal om, stoelverwarming aan en sensaties absorberen.

In veel auto’s met een targadak is er een bepaalde snelheid waarbij de rijwind naar binnen slaat en vervelende drukverschillen en geklapper veroorzaakt. Maar zodra het dak van de 911 Targa zich dubbelklapt en achter je rug opvouwt, springt er een subtiel spoilertje omhoog boven de voorruit – zoals de Aircap van Mercedes, maar dan zonder het visuele effect van een zonneklep boven een maatpak – dat de luchtstroom over de cabine heen tilt. Zo kun je moeiteloos snelwegsnelheden rijden zonder dat je oren ontploffen. Waardoor er voor ons weinig redenen overblijven om nog een cabrio boven een Targa te verkiezen.

De prestaties van de Porsche 911 Targa 4

De motor maakt indruk op meerdere manieren. Voor het idee: de laatste 911 waar we in reden, was de Turbo S Cabrio, en die is bijna twee keer zo duur als deze. Niet helemaal een eerlijk ijkpunt dus, en toch delft de Targa niet bepaald het onderspit. Sterker nog, je vraagt je af waar je al dat extra vermogen voor nodig hebt. 385 pk lijkt bescheiden voor een auto als deze, al dien je het cliché te onthouden: dit zijn Porsche-pk’s, en die werken anders dan gewone pk’s.

Met een 0-naar-100-tijd van 4,4 seconden (4,2 met Sport Chrono-pakket) weet de Porsche 911 Targa 4 sommigen misschien niet te overdonderen. Maar kom zeg: alsnog zul je 100 procent van de tijd vlotter uit de hoek kunnen komen dan 99 procent van het overige verkeer. Op circuitdagen snak je vast naar meer, maar wie gaat er circuitdagen rijden met een Targa? Dit is een wegmachine, en op de weg functioneert ie fantastisch. Daarbij is de gedroomde 911-beleving met deze motor al ten volle aanwezig. Het geluid, de trillingen, de onversneden doelmatigheid. Karaktervoller dan deze auto zul je ze niet vinden. De achttraps PDK-bak is onverminderd briljant en lijkt altijd de juiste versnelling op het juiste moment te presenteren.

Alles wat je in een 911 zoekt

Als je de conversatie kent die de GT-modellen en de nieuwe Turbo met je voeren, de respons en de manier waarop ze aan je vingertoppen hangen, zul je die zaken herkennen in deze Targa 4 – zij het gevoelsmatig meer gedempt, een tandje teruggedraaid. En terecht, want het zou misplaatst zijn als deze auto net zo scherp reageerde als een track special. Ondertussen zijn de stabiliteit en rotsvastheid wel precies wat je verlangt. Zelfs het hogere gewicht van de Targa speelt hem niet echt parten. We willen maar zeggen: om alles wat je in een 911 zoekt te vinden, hoef je echt geen snellere uitvoering te kopen.

En toch…

Toch zouden we dat in dit geval misschien wel doen. We zien de aantrekkingskracht van een ‘kale’ 911, een auto met minimale opties die je meevoert in zijn wereld voor een interessante prijs. Maar een Targa 4 kost nooit minder dan 168.200 euro (131.866 euro in België), en deze testauto – die we zelf niet mooier of beter hadden kunnen samenstellen – tikt zelfs bijna de twee ton aan. Voor dat geld willen we eigenlijk niet alleen genieten, maar ook af en toe worden verrast en uitgedaagd. Uit eerdere testkilometers weten we dat de sterkere S-motor dat voor ons kan doen, en die is in dit geval een kleine 18 mille duurder (ruim 16 in België). Ons advies zou dus zijn: koop gerust een basis-Carrera, maar ga je voor een Targa, spaar dan even door (of laat wat opties weg) en neem de 4S.

Wat niet wegneemt dat we onze paar dagen met deze Targa 4 zullen onthouden als een van de fijnste testperiodes van dit jaar. We maakten alles met ’m mee, van relaxt open cruisen tot een doodeng aquaplaning-moment in de stromende regen op de snelweg, waarbij de elektronica dankzij de Wet Mode (met watersensoren in de wielkasten) sneller ingreep dan wij konden beseffen wat er gebeurde. Onze ideale 911 voor elke dag en overal? Dat is geen Turbo S of GT3. We waren deze keer echt narrig dat we de sleutels moesten teruggeven.

17
20
Specificaties

Specificaties Porsche 911 Targa 4 (2020)

Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
385 pk @ 6.500 tpm
450 Nm @ 1.950 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 289 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,5 l/100 km
201 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.519 x 1.852 x 1.297 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.665 kg
67 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
€ 168.200 (NL)
€ 131.866 (B)

Reacties
  1. Red Bull zegt op 17 december 2020 om 15:39:

    Het is maar net wat je mooi noemt met die dikke kont van de huidige generaties 911, dan liever een 718!

  2. Stigter zegt op 14 december 2020 om 22:15:

    Al zit er een 2.0 liter in, zou me geen hol uitmaken….
    Wat een waanzinnige mooie, en sjieke auto,

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken