Autotest: Porsche Cayenne 3.0 V6 diesel

Ben je klaar voor de schok van je leven? Porsche levert zijn Cayenne nu als diesel. Ontspan: daar is niets mis mee.
 
Net als Lamborghini heeft Porsche agrarische wortels. Het merk maakte ooit naam als producent van fijne tractoren. Stampende dieseltjes maakten het werk van de boer een stuk lichter. De term P.C. Hooft-tractor is voor de Porsche Cayenne dus eigenlijk een eervolle verwijzing naar het verleden.
 
Porsche lijkt echter toch een beetje bang te zijn. We werden vanuit Nederland niet eens uitgenodigd voor de persintroductie van de Cayenne diesel – misschien vreest men ons genadeloze oordeel? Gelukkig laten we ons daardoor niet weerhouden om er toch mee te rijden.
 
De Cayenne heeft de twijfelachtige eer gehad Porsche-liefhebbers lijnrecht tegenover elkaar te zetten. Puristen walgden van het idee dat hun merk met een SUV op de markt zou komen. Nu debuteert de eerste dieselmotor in een Porsche personenwagen erin. Het is dezelfde motor als in de Volkswagen Touareg – niet zo gek, want de auto’s zijn broertjes. Het blok is een V6 met 240 pk en 550 Nm. Het verbruik ligt op 9,3 l/100 km, de CO2-uitstoot is 244 g/km.
 
Groen wordt-ie er nog niet van, maar het milieu vaart er beter bij. Een hele geruststelling, toch? Eigenlijk zou er met koeienletters ‘diesel’ op de achterklep moeten staan. Het zou zijn populariteit bij SUV-haters wellicht goed doen.
 
Je hoeft gelukkig niet bang te zijn dat de Cayenne niet rijdt als een Porsche. Ik kan me voorstellen dat je twijfelde aan de juiste keuze. En waarom een relatief zwakke V6 en niet de machtige V10?
 
Allereerst is de Cayenne niet ondergemotoriseerd met de drieliter diesel, en voelt zeker niet mat aan. De V10 zou geen handige keuze zijn, aangezien z’n uitstoot net zo hoog is als die van de benzinemotoren. Om de motor geschikt te maken voor de Porsche is het management aangepast, waardoor hij wat ‘scherper’ dan in de Touareg aanvoelt. Oké, hij levert niet de oneindige hoeveelheden trekkracht als een V8, en bovendien is de fut er boven 4.000 toeren per minuut echt uit, maar met 8,3 seconden van nul naar honderd is hij niet traag.
 
Op de snelweg kun je het beste de normale configuratie kiezen wat betreft versnellingsbak en vering. De kickdown werkt razendsnel, ook blijft het koppel langer beschikbaar. Veelvuldig terugschakelen is niet nodig.
 
Als de weg wat bochtiger wordt, gaat het kriebelen. In de reguliere stand duik je tot het snijpunt vol vertrouwen de bocht in, maar als je bocht-uit gas geeft, reageert de aandrijving te traag. Dit lijkt een vreemde kritiek op een SUV, maar de Cayenne rijdt zo geweldig dat elk klein minpuntje direct opvalt.
 
Het is beter de sportstand te kiezen. De motor reageert directer op het gaspedaal, ook wordt de versnellingsbakverhouding zo gekozen dat je zo snel mogelijk kunt profiteren van de beschikbare kracht. Toch vermijdt de bak dat er te lang in een te lage versnelling wordt gereden. In de sportstand is rustig rijden dus ook mogelijk.
 
Volkswagen biedt nu drie keuzes in diesel-SUV’s: de Touareg, de Q7 en de Cayenne. De Porsche rijdt zowel op de weg als in het terrein het best. Alleen politiekcorrect is hij allerminst. Wellicht kan dit model daar verandering in brengen en dat is een zegen te noemen voor Porsche.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken