In Skelleftea, Zweeds Lapland, zijn de dingen niet zoals ze moeten zijn. Onlangs vroor het er nog negentien graden – voor watjes als wij even schrikken, daar de normaalste zaak van de wereld. Nu wij er zijn, is het 8 graden boven nul en noteert de regio de warmste februari-dag sinds de Lappen leerden tellen. Het smeltwater loopt met dikke druppels langs de ijspegels aan de daken en de normaal gesproken egaal witte bodem verandert in grote klonten ijsprut en enorme plassen water.

We zijn hier omdat Porsche recentelijk de Cayenne Turbo S en GTS heeft aangepast, en het de Duitsers een uitmuntend idee leek beide grootheden eens te beproeven in omstandigheden waarin ze tot het uiterste van hun kunnen worden gedreven. Precies het soort idee waar wij onze snel gevulde kinderhandjes enthousiast voor op elkaar kunnen krijgen.

Hoe ervaren we de nieuwe Porsche Cayenne Turbo S?

De veranderde omstandigheden plaatsen de organisatie echter voor problemen. Het enorme testterrein, tot voor kort bedekt met een dikke laag sneeuw, verandert bij wijze van spreken terwijl je ernaar staat te kijken. Zodra er één Cayenne-band overheen is gereden, verandert de samengeperste smeltsneeuw in ijs, dat met elk volgend bandencontact gladder en gladder wordt. De Cayennes staan allemaal op winterbanden die op sneeuw geweldig presteren, maar op ijs een heel stuk minder. Wat te doen? Je zou het hele zooitje natuurlijk op spijkerbanden kunnen zetten, maar zie in deze relatieve Scandinavische middle of nowhere maar eens op stel en sprong aan een stuk of twintig setjes spijkerbanden te komen in de allerminst gangbare maten (21 inch voor de Porsche Cayenne Turbo S…) die de Cayennes vereisen. Er blijken vier sets voorhanden die in allerijl op de GTS’en gemonteerd worden.

Het is een monster

We zijn naar het testterrein gereden in de herziene Porsche Cayenne Turbo S, het vlaggenschip van de Cayenne-vloot. Hoewel we hem eerder gereden hebben en zelfs geen milliseconde het idee hadden dat we power tekortkwamen, was Porsche nog niet tevreden. Twee nieuwe turbo’s zijn direct in het uitlaatspruitstuk geplaatst, wat resulteert in snellere reactietijden, betere verbranding en nog een lager verbruik ook. En in meer vermogen: de Porsche Cayenne Turbo S kleunt er nu 570 pk tegenaan, 20 stuks meer dan voorheen. Ook de trekkracht nam toe, met 50 Nm naar een ontzagwekkend totaal van 800. Dat heeft allemaal weer tot gevolg dat deze mammoet, want zo mag je ‘m met z’n 2.235 kilo schoon aan de haak toch wel noemen, in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Voor dat soort acceleraties zijn de halfbesneeuwde en -beijsde bospaden die naar het testterrein leiden niet bepaald ideaal. Niet dat de Porsche Cayenne Turbo S daar een probleem mee heeft. Hoewel je op grond van z’n haast idiote prestatiepotentieel anders zou vermoeden, is het geen monster dat constant met een priemende vinger in je rug zit te prikken of je niet eens wat harder zou rijden. Op deze manier is het een bijzonder gemoedelijke reisgenoot. De motor laat zich niet horen, het onderstel dempt storende oneffenheden comfortabel weg en de rest van de auto doet z’n uiterste best je met z’n luxe te verwennen. Veel idealer worden reisauto’s niet, al sta je natuurlijk wel om de haverklap bij het pompstation.

Zo makkelijk was het nog niet..

Op het testterrein gooien we het over een andere boeg. De eerste uitdaging is een enorme cirkel met een soort lantaarnpaal in het midden. De kunst is de Cayenne in een drift te gooien en die, puur door te spelen met het gaspedaal, zo lang mogelijk vol te houden. Vooral niet te veel tegensturen, want dan gaat de vierwielaandrijving tegen je werken en sta je voor je het weet achterstevoren. Het valt nog niet mee. De winterbanden hebben nauwelijks grip op het ijs en het koppel laat zich maar moeilijk doseren: te vaak blijven de wielen dapper maar doelloos doorspinnen terwijl de Cayenne zich alleen maar langzaam maar zeker richting een sneeuwwal wringt.

Tweede test

Een slalom – eerst een serie bochten gemaakt uit sneeuwwallen, leidend naar een open vlakte met pylonen. Ook hier gaat het om subtiliteit, mooi en gecontroleerd van de ene pylon om de andere glijden. En laat subtiliteit, zoals in die cirkel al bleek, nou niet het sterkste punt van de Porsche Cayenne Turbo S zijn. Daarbij openbaart zich een ander klein probleempje: middenin ons woeste gehoepel blijkt de besturing af en toe te ‘bevriezen’ – opeens voel je even heel veel weerstand waarna de elektronica zich herpakt en weer op de oude voet doorgaat. Kennelijk kunnen de nulletjes en eentjes het af en toe even niet bijbenen.

Daarna: accelereren en remmen, wat spectaculair en ontluisterend is. Het optrekken gaat, de gladheid ten spijt, fantastisch. Alle veiligheidselektronica staat uit waardoor je echt goed kunt merken hoe fenomenaal de vierwielaandrijving  zijn werk doet. En zelfs die heeft moeite met die onbedaarlijke hoeveelheid pk’s; je moet blijven opletten dat simpel rechtuit kanonskogelen niet halverwege alsnog in een onbedoelde drift omslaat. Remmen, waarbij de vierwielaandrijving geen enkel voordeel oplevert, is andere koek. Vól remmend vanaf 120 km/u duurt het een kleine eeuwigheid voor je de snelheid uit die 2,2 ton zware, doordenderende kolos hebt gekregen. Alsof je een bankkluis uit een vliegtuig gooit met een sorbetparapluutje als parachute. Confronterend.

Het sluitstuk is een smal, min of meer uit de sneeuw gehakt parcours waar je op kousenvoeten te werk moet gaan. Eventjes te veel gas en je glijdt hulpeloos op een sneeuwwal af. Ook hier werken de brute power en het hoge gewicht vooral tegen je. Bakken pret, daar niet van, maar met een Cayenne Diesel hadden we waarschijnlijk net zo veel lol gehad.

Wij zijn meer fan van de GTS variant

Representatief, dit? Nee, zeker niet. Al blijft de algemene gedachte wel hangen dat een auto als de Cayenne Turbo S eigenlijk gewoon te veel van het goede is. Het blijft respect afdwingen hoe achteloos de Cayenne zijn pk’s in het rond slingert, maar 99 procent van de tijd kun je ze toch niet kwijt. En dan kun je je afvragen of je die 221.000 euro (!) die hij moet kosten (171.094 in België) niet veel beter kunt uitgeven aan een Cayenne GTS, plus iets enorm leuks voor de 87 mille (in België dus nog 70 mille) die je dan nog over hebt. Wij zouden het wel weten.

Specificaties Porsche Cayenne Turbo S


Motor
4.806 cc
V8 biturbo
570 pk / 800 Nm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 284 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,5 l/100 km
267 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.855 x 1.954 x 1.702 mm (l x b x h)
2.895 mm (wielbasis)
2.235 kg
100 l (benzine)
670 / 1.780 l (bagage)

Prijzen
NL € 221.101 (25%)
BE € 171.094

Het vonnis
Exorbitante power voor een exorbitante prijs. Daarbij is het ding zó goed dat je niet eens merkt hoe spectaculair hard het gaat, dus nog eens weinig beleving ook. In één woord: overbodig

Reacties