Porsche Cayenne Turbo S

Als de ‘gewone’ Porsche Cayenne Turbo al een monster is, dan is de Cayenne Turbo S toch wel het monsterst. Dat wil zeggen…

We weten allemaal: zonder de Cayenne was de 911 er waarschijnlijk niet meer geweest. Hoezeer de Cayenne door Porsche-puristen (en dat zijn zo goed als alle 911-liefhebbers) werd verafschuwd – want lelijk en niet des Porsches – niet één van hen kan ontkennen dat de Cayenne zo goed verkocht werd dat hij de redding van het bedrijf was. Dus ging Porsche vrolijk verder met het uitbreiden van het gamma, wat voornoemde puristen nog veel dieper met het hoofd in de toiletpot duwde: een diesel, een hybride – klap op klap kregen ze. Gelukkig kwamen er ook Porsche-waardiger potente versies, met als klapstuk de Turbo S, in onlangs gewijzigde vorm het onderwerp van dit verhaal.

Op papier is het een gruwelijk beest van een monster, die Turbo S. Ga maar na: een 4,8-liter V8 met turbo, die 550 pk en 750 Nm produceert, waardoor de bijna 2.200 kilo (!) zware Cayenne in 4,5 secondjes naar 100 km/u brult en het pas bij 283 km/u genoeg vindt. Dat moet een ervaring zijn die je je leven lang niet meer vergeet, toch?

Niet dus. De werkelijkheid is precies het omgekeerde. Je merkt er geen klap van. Die sprint naar 100 is geen ‘wauw!’ maar ‘goh, nu al?’. Je zult de motor buiten vast goed horen brullen, maar binnen hoor je nauwelijks iets en erg opwindend is het geluid al evenmin. Het lijkt alsof Porsche zijn uiterste best heeft gedaan je zo weinig mogelijk te laten meemaken van die krankjorume prestaties en daar zijn ze summa cum laude in geslaagd. We hebben zelden zo’n totaal emotieloze auto meegemaakt.

De emoties komen wel als je de prijslijst bekijkt. We weten allemaal dat Duitsers de koningen van de debiele meerprijzen zijn, maar wat Porsche flikt, is ronduit beledigend voor hun klanten. Bedenk zelf wat je een normale prijs vindt voor een optie, vermenigvuldig dat met twee en je zit ongeveer op de helft van de werkelijke prijs.

Voorbeelden? Vloermatten met leren randje en een logo: 468 euro. Voor een paar matten! Wil je het rooster van de luchtinlaat gespoten? Kan: kost 812 euro. Je kunt ook de sleutel in kleur krijgen: 244 euro. Als je van leer houdt, ben je helemaal de klos. ‘Stoelbasis (dan weet je al dat het daar niet ophoudt) in leder’: 1.861 euro. Wat denk je dat leer op de zonnekleppen kost? Fout: 744 euro. Leren bekleding stuurkolom (zie je dus niet eens): 618 euro. Omlijsting portiergreep en asbak in leer: 993 euro. Lamellen luchtroosters in leer (ga zitten): 1.811 euro. Voor wat leer op de middenconsole (rond het PCM) ben je 1.375 euro kwijt. Wat voor koeien zijn dat? Nog een leuke: ander stikseltje in het stuur? 744 euro. Dan hebben we het nog niet eens over adaptieve cruisecontrole (2.324 euro), verlichte instaplijsten (1.509 euro) of keramische remmen (9.198 euro). Dat zijn geen meerprijzen, dat is diefstal. Op deze manier weet Porsche de toch al exorbitante basisprijs van 199.100 euro op te krikken naar 255.491 euro. Je moet maar durven.

Nou, Porsche, het spijt ons bijzonder, maar dat hebben we voor dit staaltje griezelig saaie perfectie nog in geen 255.491 jaar over.

6
20
Specificaties

Porsche Cayenne Turbo S

6/20

Cijfers
0-100 km/u: 4,5 s
Top: 283 km/u
Verbruik: 11,5 l/100 km
Motor: 4.806 cc, V8 turbo benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 550 pk
Koppel: 750 Nm
Gewicht: 2.190 kg
CO2: 270 g/km

Prijs
NL: € 199.100
BE: € 155.485

Vonnis
Het bewijs dat perfectie saai is. Knap, dat je van zo veel geweld zo weinig merkt, maar we kunnen ons niet voorstellen dat iemand daar een Porsche voor koopt

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken