Alsof Porsche-rijders niet genoeg moesten wennen aan het kunnen openen van twee extra deuren of het gezoem van een elektromotor – nu moeten ze ‘m ook nog ‘s avonds in het stopcontact steken.

Elke auto is zo goed als z’n bestuurder. Als die zijn auto niet rijdt zoals ie bedoeld is, ‘m gebruikt voor iets waarvoor ie niet gemaakt is, dan zal zelfs de meest briljante auto zuigen als een Nilfisk. Een, we noemen maar wat, vuilniswagen is geweldig om nou ja, vuilnis mee op te halen, maar voor gezellig doordeweeks woon-werkverkeer is er nauwelijks een slechtere optie denkbaar. Kun je dat die vuilniswagen kwalijk nemen? Lijkt ons niet. Een Opel Ampera is een briljant concept, waarmee 99 procent van de forensen zo goed als probleemloos zijn hele leven volledig uitstootloos kan woon-werkverkeren, maar hang ‘m nooit aan een laadpaal en je houdt een principieel gemankeerde grootverbruiker van brandstof over. Kun je dat die Ampera kwalijk nemen? Lijkt ons niet.

Nu is Porsche al een tijdje bezig met het produceren van auto’s die niet direct lijken te stroken met de core business van het bedrijf: de Cayenne Hybrid en Panamera Hybrid bijvoorbeeld. Porsche bedient daarmee natuurlijk niet alleen de geslaagde zakenpersoon die zich groener wil voordoen dan hij ooit zal zijn, maar ook zichzelf. De gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark móét nu eenmaal omlaag, op straffe van (bijzonder) lelijke boetes van EU-wege. Daarbij: Porsche is wel zo vriendelijk de elektrische kracht niet alleen aan te wenden voor het lagere brandstofverbruik, maar ook voor een extra boost bij accelereren; het ding gaat dus domweg harder, en dat is wel degelijk de core business van Porsche.

Maar nu komen de Duitsers met de volgende stap: een plug-in hybride van de Panamera, een Porsche met een stopcontact dus – de Porsche Ampera, zo je wilt. Eerst maar eens de cijfers. De Panamera S E-Hybrid, zoals ie officieel heet, is voorzien van een supercharged drieliter V6-motor die 333 pk levert. Daarnaast is er een elektromotor die 95 pk levert, wat twee keer zoveel is als de motor in de vorige Panamera Hybrid. Nog grotere klappen zijn gemaakt bij de accu; dat is nu een lithium-ion-exemplaar met een capaciteit van 9,4 kWh, maar liefst vijf keer meer dan het nikkel-metaalhydride horlogebatterijtje van z’n voorganger. Samen leveren ze een power (systeemvermogen heet dat dan) van 416 pk, ofwel, zoals Porsche zegt, ‘het vermogen van een V8’.

Waartoe is al dat fraais in staat? Nou, een sprintje naar 100 kilometer per uur hoeft niet per se langer dan 5,5 seconden te duren en de top ligt op 270 km/u – niet direct cijfers die je met een gemiddelde hybride associeert, maar die zeer Porsche-waardig zijn. Zeker als je meerekent dat deze vriendelijke vriend 2.100 kilo weegt. De Panamera S E-Hybrid kan ook alleen op elektrische kracht rijden. In theorie (de theorie die ‘officiële NEDC-verbruikscyclus’ heet) kan ie dat 36 kilometer volhouden. Grappig is wat Porsche daar zelf over zegt: ‘De realistische actieradius kan echter variëren van 18 tot 36 kilometer’ (wat weer genoeg zegt over die officiële cyclus: gunstiger kan blijkbaar niet). Overigens wist een paar journalisten een 57 kilometer lang zuinigheidsrondje geheel op elektrische kracht te volbrengen. Het kán dus, al zal je daarvoor dat stukje snelweg met ingeklapte spiegels en met 30 km/u op de vluchtstrook moeten rijden, zoals zij deden. Wij scoorden een (voor ons) indrukwekkend verbruik van 2,5 l/100 km.


Trouwens: de E-Hybrid kan tot 135 km/u puur elektrisch rijden, waar bij de meeste andere de verbrandingsmotor er al veel eerder bij komt. De prestaties hebben uiteraard wel stevig te lijden onder puur elektrisch rijden: dan rij je namelijk na 6,1 seconden… 50 km/u. Genoeg om mee te komen in stadsverkeer, maar Porsche-waardig: nee.

Dat elektrisch rijden kun je op een paar manieren beïnvloeden. Er is een E-Power-stand die ervoor zorgt dat de benzinemotor zo min mogelijk wordt ingeschakeld. De Panamera start altijd in deze stand, en je kunt ‘m ook activeren via een knopje. Je kunt die stand ook overrulen door gewoon stevig gas te geven – dan springt de V6 sowieso bij. Voor dat gas geven heeft Porsche nog iets aardigs bedacht (nou ja, bedacht: Infiniti heeft het ook): in het ‘midden’ van de slag van het gaspedaal zit een weerstand die je waarschuwt dat je aan de grens van het elektrische bereik zit – als je doortrapt, zal de V6 erbij komen. Handig als je probeert zo ver mogelijk te komen zonder benzine te verbruiken.

Een ander handigheidje is de E-Charge-modus. Daarmee dwing je de benzinemotor tot het bijladen van de accu. Dat gebeurt natuurlijk sowieso al bij afremmen en dergelijke, maar op deze manier wordt de V6 voor én de aandrijving én het bijladen gebruikt. Het is bijvoorbeeld handig als je op een stad als Londen af komt rijden; je zet E-Charge aan en kunt met een volle accu (en zonder ‘congestion charge’) uitstootloos naar binnen. Uiteraard, het blijft wel een Porsche, is er ook een Power-stand. In dat geval wordt de elektromotor gebruikt voor extra vermogen; vooral onderin het toerengebied, als de benzinemotor nog niet over zijn volle kracht kan beschikken en de elektromotor al wel, zal die laatste naar verhouding meer power leveren om te helpen accelereren. Naarmate de toeren stijgen, neemt het aandeel van de elektra af. Ook na schakelen (wat trouwens altijd via een achttraps TipTronic gaat) zal de elektromotor even bijspringen om het gat van de toerenval op te vangen.

Veel meer Jekyll en Hyde dan deze Panamera wordt een auto niet. Je kunt zijdezacht en geruisloos voort zoeven en lief zijn voor marmotjes en zeehondjes, of heerlijk gierend (sportuitlaatje!) je medeweggebruikers zoek rijden. En, en dat is wellicht het aardigste, alles wat daar tussenin zit. Het krankzinnigste van alles is dat de E-Hybrid dankzij die verbruikscyclus goed is voor een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km en een uitstoot van 71 g/km – dus voor 14 procent bijtelling. Terwijl je op je klompen kunt aanvoelen dat deze auto nooit, maar dan ook nooit aan een stekker wordt gehangen. Maar ja, kun je dat Porsche kwalijk nemen? Lijkt ons niet.


Porsche Panamera S E-Hybrid



15/20



Motor

2.995 cc

V6 supercharged + elektro

416 pk / 590 Nm



Aandrijving

achterwielen

8v automaat



Prestaties

0-100 in 5,5 s

top 270 km/u



Verbruik/milieu

3,1 l/100 km

71 g/km CO2, A-label



Afmetingen

5.015 x 1.931 x 1.418 mm (L x B x H)

2.920 mm (wielbasis)

2.095 kg



80 l (benzine)

335/1.153 l (bagage)



Prijzen

NL € 113.300 (14%)

BE € 110.000 (richtprijs)



Het vonnis

Comfort én sport, schoon én smerig snel. Prachtig staaltje techniek waar je alles mee kunt, inclusief intens fiscaal misbruik. Dat valt Porsche niet aan te rekenen

Reacties