Radical RXC 3.7 V6

Veel buitenissiger dan een Radical RXC kun je het niet krijgen. De auto lijkt een kruising tussen een Formule 1-auto en een oude Mazda 121 en dat levert iets leukers op dan je zou denken, geloof ons maar.

De Radical RXC is de Volkswagen-bus onder de sportauto’s. Hij is namelijk door de Nederlandse importeur op de achterkant van een bierviltje getekend en bij de fabrikant onder de aandacht gebracht, net als Ben Pon bijna zeventig jaar geleden deed. Ze zullen zich in Engeland wel even achter de oren hebben gekrabd, want hoe kun je als fabrikant van raceauto’s en maniakale straatracers nu ineens een ‘luxeauto’ gaan bouwen? Luxe is in termen van dit soort merken al het geval als er een dak boven je hoofd zit. Om de verwennerij compleet te maken, zit er ook nog binnenverlichting in. Nu kun je puur genieten zonder dat je krullen van je hoofd waaien.

Onderhuids is er veel hetzelfde gebleven, en is er niet teveel afgeweken van de principes van Radical. Wel is er het een en ander aangepast om iets meer comfort in te bouwen. De blauwdruk is identiek als de andere modellen, namelijk een buizenframe, een kunststof body en een middenmotor, in dit geval een Amerikaanse Ford V6, die het ook zonder turbo tot 380 pk en 435 Nm schopt. Weet dat dit monster maar 900 kilo weegt en je kijkt er niet vreemd van op dat je maar 2,8 seconden nodig hebt om vanuit stilstand op 100 km/u te komen. De top is 280 km/u.

Je begrijpt dat dit alles cumuleert tot één groot snelheidsfeest. Afgaand op het uiterlijk was het een verrassing geweest als de snelheid was tegengevallen. In feite is het een Le Mans-racer op straatbanden. Wat je er ook van vindt, alle aerodynamische liflafjes hebben een functie: je zou ze missen als ze er niet waren. De spoilers, splitters en curves hebben tezamen een downforce-effect van 900 kilo, gelijk aan de wagenmassa dus. De besturing is al net zo bijzonder als voor de hand liggend: strak en precies. Je gaat bliksemsnel door de bochten en hoeft nauwelijks te sturen. De overbrengingsverhouding van het stuurhuis is zo kort dat je het stuur maar minimaal hoeft te bewegen.

Extra bijzonder is het daarom dat de RXC instelbare stuurbekrachtiging heeft. Daarmee haalt ie niet het bijkans perfecte niveau van de Lotus Exige, bovendien komt het stuur niet vanzelf in de rechtuit-stand. Een erfenisje van een circuitauto, maar op de weg even wennen. Op een strakke, rechte weg zal je meer moeten corrigeren dan in een huis-tuin-en-keuken-auto.

Eigenlijk raak je een beetje in een spagaat. Het rijgedrag van de RXC is niet beangstigend, maar om nou te zeggen dat je ‘m dagelijks kunt gebruiken, nee. En in z’n thuisland kost de Radical RXC 94.500 pond, wat inhoudt dat de prijzen voor ons behoorlijk gepeperd zullen zijn. Je moet je afvragen of je dat over hebt voor een ‘auto-erbij’. Maar overweeg je een Radical, neem dan deze. Al was het alleen maar omdat je dan, weer of geen weer, kunt genieten.

16
20
Specificaties

Radical RXC 3.7 V6

16/20

Motor
3.700 cc
V6
380 pk / 435 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 in 2,8 s
top 280 km/u

Verbruik/milieu
verbruik n.b.
CO2-uitstoot  n.b.

Afmetingen
4.300 x 1.960 x 1.127 mm (L x B x H)
wielbasis n.b.
1.524 kg

50 l (benzine)
bagageruimte n.v.t.

Prijzen
NL n.n.b.
BE n.n.b.

Het vonnis
Eindelijk een Radical die echt bedoeld is voor de weg. Hij rijdt nèt iets minder strak dan de race-versie: prima dus. Maar het is geen auto voor alledag. Plezier is echter wel verzekerd, dus informeer zeker naar de prijs

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken