Uitgelicht: RR Evoque in Dubai

De zwaarste test uit de geschiedenis, in de auto die wel eens de belangrijkste van 2011 zou kunnen zijn. Een non-stop, jetset-duurtest met de Range Rover Evoque, in alle uithoeken van de wereld. Na Schotland en Las Vegas reizen we verder naar het Midden-Oosten.
 
Trip 3/4
Dubai, VAE
 
Welkom in de autohel. Het is middag midden in de woestijn van Dubai, en de temperatuur is opgelopen tot 50° Celsius. De hete, verzengende zon heeft de Evoque omgetoverd in het hipste rechaud van het Midden-Oosten.
 
Als je de zinderende hitte even vergeet – niet makkelijk als je schoenzolen letterlijk smelten – dan nog is deze plek een martelkamer voor auto’s. De zanderige woestijn is de nachtmerrie van iedere ingenieur: verraderlijk, poederachtig zandstof dat binnendringt in de allerkleinste gaatjes van de ingewanden van een auto, en samenklontert met water, olie of brandstof tot een gemene, schuurpapierachtige substantie die kogellagers om zeep helpt en motoren in de soep laat draaien.
 
Dan heb je nog de monsterachtige woestijnheuvels, waar je niet tegenop kunt lopen en evenmin kunt rijden: als je te langzaam gaat, zak je weg, als je te snel gaat, graaf je jezelf in. In beide gevallen zit je er tot de zijraampjes in, en dat betekent je einde. De kans dat er een ander menselijk wezen langskomt voordat je bent veranderd in een soort zongedroogde tomaat is verwaarloosbaar. Met een jetlag die zo heftig is dat we bijna hallucineren, zouden we ons hier behoedzaam moeten bewegen, honderden kilometers ver van de bewoonde wereld en water. Maar dat zou ontrouw betekenen aan de God van de Veel te Zware Autotests. Dus in plaats daarvan gaan we woestijnsurfen.
 
Deze sport – de in beginsel dodelijke maar volstrekt verslavende bezigheid om met je SUV langs een bijna verticale zandwand te surfen – is zonder twijfel de hoogste vorm van lol die je kunt hebben bij een hitte van 50º zonder delen van je lichaam te verbranden die niet zouden moeten verbranden. De Evoque is werkelijk briljant in woestijnsurfen, met z’n korte neus en kont, indrukwekkend hoge ligging en dezelfde felle benzinemotor waar we in Schotland mee reden. Hij schiet horizontaal langs de zandduinen, met in z’n kielzog opsproeiend zand als het spoor van een waterskiër.
 
Zó ontwapenend makkelijk gaat het de Evoque af om deze schuivende, ziedende, dodelijke zandduinen te doorkruisen, dat je makkelijk zou kunnen vergeten dat we niet in een speciale off-roader met langeafstandsophanging en diff-locks rijden, maar in een charmante hatchback die even strak met wegen afrekent als een Ford Focus. Het is niet voor de eerste keer tijdens deze monsterlijke, de hele wereld omspannende missie dat ik mezelf afvraag waar het ‘m in zit.
 
‘Misschien ziet Amersfoort of Kruibeke er op een dag wel zo uit, weten wij veel’
 
De prijs misschien? De Evoque is verkrijgbaar vanaf 42.900 euro in Nederland en 33.800 euro in België voor de minder krachtige, tweewielaangedreven vijfdeurs dieseluitvoering, tot respectievelijk 63.900 en 49.700 euro voor de driedeurs turbo met al de Dynamic-speeltjes (inderdaad, de vijfdeurs uitvoering is goedkoper dan de driedeurs uitvoering, die ze Coupé noemen). We zouden het geweldig vinden als Land Rover een echte budget-uitvoering van de Evoque op de markt zou brengen met een bescheiden dieselmotor – een tweewielaangedreven instapmodel met een prijs die dichterbij de 30.000 dan bij de 40.000 euro ligt, maar dat zou z’n affichering als een luxe premium-product ondermijnen. Hoewel de Evoque door zijn prijskaartje in een hogere categorie figureert dan de standaard familiehatches, komen zelfs de eenvoudigste uitvoeringen van de Evoque met een lange lijst speeltjes waaronder deels leren, verwarmde stoelen en 18-inch lichtmetalen velgen.
 
Misschien ben je niet van plan om Operation Desert Storm in je volgende gezinsauto na te spelen. Maar aangezien de Evoque zich voorbeeldig gedraagt in het saaie stadsverkeer, is er toch niets mis mee om de beschikking te hebben over al die potentiële capaciteiten? Laten we zeggen dat ie future-proof is tegen de opwarming van de aarde. Misschien ziet Amersfoort of Kruibeke er op een dag wel zo uit, weten wij veel. Ook al kan het je niets schelen of de Evoque de keizer van de zandbak is, dan zou het interieur je wel iets moeten kunnen schelen. Wat is dat een heerlijk luxe omgeving om in te vertoeven, en niet alleen maar omdat het de enige plek in de verre, verre omtrek is waar schaduw en koelte heersen. Met zijn deep-dish stuur, pop-up versnellingsbediening die van Jaguar geleend is (uiteraard alleen op de automatische uitvoeringen) en de contrasterende strips in het midden, komt ie flitsend en origineel over zonder dat ie overdreven excentriek wil zijn. Natuurlijk betaal je voor al die weelderige extra’s, maar ze zijn onberispelijk uitgevoerd: vooral het leer is zachter en eleganter dan…
 
‘Kameel!’ schreeuwt fotograaf Paul. Terwijl we een logge zandduin ronden, zien we dat we op hoge snelheid afgaan op nog een bobbelige wand: de ruggen van een eskadron weerzinwekkende, hittebestendige kamelen. Ik heb een godsgruwelijke hekel aan kamelen, met hun knobbelige knieën en flapperige lippen en een gezichtsuitdrukking die rechtstreeks uit The Grinch komt. Als er ooit bewijs was tegen het bestaan van een humoristische God, dan is het de kameel wel. Het is onmogelijk dat dit vreemde samenraapsel van wankele ledematen, een chaotische vacht en een trieste, buitenproportionele kop het werk kan zijn van vernuftig design. Tenzij dat design natuurlijk bedoeld was om een spiksplinternieuwe Range Rover Evoque om te toveren in een wrak, een scenario dat steeds meer realiteit lijkt te gaan worden terwijl de Evoque in de richting van de meurende, door vliegen omgeven kudde glijdt en slipt.
 
De kamelen maken geen aanstalten om uit de weg te gaan en kijken met een kwaadaardige blik en sardonische lipbewegingen naar de hete, donkere metaalmassa die op ze afkomt. We gaan vol op de remmen en de Evoque duikt voorover het zand in en komt ongeveer een metertje voor de leider van het eskadron in een wolk van zand tot stilstand. Die lanceert een ballistisch hoogstandje van spuug op de voorkant van de Evoque en bulkt luidkeels zijn ongenoegen uit. Kameel: niet dood. Evoque: gecertificeerde zandduinbestendige held. Maar we kunnen ‘m nog niet tot winnaar uitroepen, want er moet nog één kardinale vraag beantwoord worden.
 
Binnenkort het vierde en laatste deel van onze loodzware Evoque-test: IJsland.
 
 

Specificaties

Specificaties: Range Rover Evoque TD4 Pure
 
Prijs: vanaf € 45.900 (NL) / € 36.300 (BE)
Motor: 2,2-liter viercilinder, 148 pk, 400 Nm
Acceleratie: 0–100 km/u in 10,3 sec.
Maximumsnelheid: 184 km/u
Transmissie: zes versnellingen handgeschakeld, vierwielaangedreven
Verbruik: 1 op 17,5
Emissie: 149 g/km

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken