Renault Clio Cup

Van de Clio RS 200 kregen we het ‘net-niet’ gevoel. De Cup-versie maakt het wel dubbel en dwars waar, maar helaas staat er voor de liefhebber van hete hatches een beer van jewelste op de weg.

Renault Clio RS
Renault CLIO CUp
Renault CLIO CUp
Renault Clio RS
Renault CLIO CUp
Renault CLIO CUp

De Clio RenaultSport 200 is lauwtjes ontvangen. Er was kritiek op de viercilinder met turbo en de bak met dubbele koppeling en flippers. Het totaalplaatje van de auto was weinig sprankelend. De Renault Clio Cup is gekomen om een en ander recht te zetten. De techneuten van Renault zijn vast en zeker woest omdat ze als softies werden weggezet. De Cup is daarom een hardcore racertje geworden, compleet met rolkooi, een enorme achterspoiler, 20 pk erbij en een echte sequentiële transmissie met rechte vertanding.

Als gezegd: de critici vonden de hete Clio niet sprankelend genoeg. Om daarop door te gaan: de Renault Clio Cup is zó sprankelend dat het lijkt alsof er iemand met een fles cola heeft staan schudden en de dop eraf heeft gedraaid. Hij huilt als een wolf, als je schakelt lijkt het als of er een jachtgeweer afgaat, en de auto kleeft aan de weg als een stuk kauwgum met verlatingsangst. Kijk, dit is de super-Clio die we wilden.

Maar helaas, helaas

Met al dat moois mag je niet de weg op. De Renault Clio Cup is er alleen voor de jongens en meisjes die straks weer tekeer gaan op Europa’s mooiste circuits. We gunnen het ze van harte (ze mogen ons altijd bellen voor een gastoptreden), maar voor de gewone sterveling is de auto niet beschikbaar. Er liggen slicks om de wielen, je hangt in een vijfpunts harnasgordel. Als je toch met ‘m de weg opgaat, ben je de zondagse hap voor politiehonden. Omdat de Cup zoveel deelt met de straatauto kun je je haast niet voorstellen dat hij niet road-legal is. De besturing, de basismotor, de veren: alles is standaard. Alleen de uitlaat, de luchtinlaat en de schokdempers zijn anders dan de Clio’s die in de showroom staan. Ga je met de Renault Clio Cup het circuit op, dan herken je gelijk de kunsten van RenaultSport: sturen doe je met het gaspedaal, neem je een bocht iets te ruim of te krap dan stuiter je niet gelijk op je dak over de kerbstones. Zo moet een hete hatch anno vandaag zijn.

De Renault Clio Cup is ‘heet’

Nog even over dat gastrijder-gedoe. Mocht je ons willen inhuren, dan liever niet als het buiten warmer is dan twintig graden. Als de zon ook maar even op het dakje staat te stralen dan wordt het in de Renault Clio Cup nog heter dan een volle treinwagon op Mercurius. De zware airco-unit bleef achterwege, de enige ‘frisse’ lucht komt via een gat in het dak binnen. Echt veel merk je daar overigens niet van. Maar hé, voor die klik-klak versnellingsbak heb je toch wel uitdrogingsverschijnselen over?

Wie niet de aspiraties heeft om elk weekeinde op het circuit te zitten, of domweg de centen er niet voor (over) heeft, kan zich prima vermaken met de standaard Clio RenaultSport 200. Natuurlijk zijn een rolkooi, meer vermogen en woeste spoilers leuk, maar de straatversie zou al een stuk lekkerder worden als het karakter van de versnellingsbak iets meer naar de circuitauto neigt.

18
20
Specificaties

Specificaties Renault Clio Cup

Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
220 pk / 270 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v sequentieel

Prestaties
0-100 n.b.
top n.b.

Verbruik/milieu
verbruik n.b.
CO2 n.b.

Afmetingen
4.090 x 1.732 x 1.432 mm (L x B x H)
2.589 mm (wielbasis)
1.065 kg

n.b. (benzine)
n.v.t. (bagage)

Prijzen
NL: € 39.900 (excl. belasting)
BE: € 39.900 (excl. belasting)

Het vonnis
De meest woeste Renault sinds de TwinRun die we recent reden. Maar wel veel goedkoper en minder pijnlijk als je ‘m crasht. Een regelrechte topper met één nadeel: je mag er de weg niet mee op. Racen dus!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken