Renault Clio RS 220 Trophy

Het is niet dat de Clio RS Trophy heel dringend een update nodig had – hij stamt uit 2015. Maar met de recente Clio-facelift kon Renault hem niet overslaan. Hij werd visueel opgefrist en kreeg wat extra goodies. Leuke goodies

Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy
Renault Clio RS 220 Trophy

Je kunt je afvragen of het nuttig is dat we opnieuw een rijtest van de Renault Clio RS 220 Trophy doen als er maar zo weinig aan de auto veranderd is. Zeker omdat we er eerder dit jaar ook al in reden en je je dus nog precies woord voor woord voor de geest kunt halen wat we ervan vonden (ja toch? Mooi zo). Mocht je onze beweegredenen in twijfel trekken, dan hebben we een heel goed excuus paraat: Renault had een circuitje in Frankrijk afgehuurd waar we even snoeihard op los mochten gaan in een RS Trophy met de allercoolste fabrieksoptie sinds tijden. En of dat nuttig is.

Wat is er allemaal veranderd aan de Renault Clio RS 220 Trophy?

Het is allemaal niet wereldschokkend: nieuwe 18 inch velgen, frisse achterlichtjes, dat soort zaken. De opvallendste wijziging vind je aan de voorkant waar twee nieuwe led-koplampen met dagrijverlichting werden gemonteerd, meer in lijn met het lichtontwerp dat met de Espace werd ingezet. Ook de grille is nieuw en in de voorbumper prijken nu twee multireflector-lichten in de vorm van de bekende RenaultSport-blokjes. Deze zorgen niet alleen voor mist- en bochtverlichting, maar ook voor dim- en grootlicht om de koplampen te assisteren. Dit zorgt voor 40 procent extra lichtopbrengst – handig op donkere bergweggetjes, voor zover je daar ooit komt. Tevens geeft het de RS een guitiger voorkomen dan de vorige, die enkel een paar stoere led-streepjes had. Of je guitig leuker vindt dan stoer, moet je zelf maar even bedenken.

Totdat Renault besluit om de gloeiend hete RS16 in productie te nemen, is de RS Trophy nog steeds de meest hardcore Clio die je kunt krijgen. De techniek is onveranderd: de standaard RS heeft een 1,6-liter turbo-viercilinder met 200 pk, de Trophy krijgt hetzelfde blok met 20 pk extra. Ook krijg je een speciaal circuitgericht Trophy-onderstel (voor 20 millimeter verlaagd, achter 10 millimeter). Ondanks regelmatige smeekbedes van doorgewinterde liefhebbers monteert Renault ook in deze geüpdatete versie geen handbak; de RS doet het nog altijd met een zestraps dubbelkoppel­automaat met aan de stuurkolom gemonteerde flippers. Normaal gezien zouden we daar (opnieuw) een punt van maken, maar in dit geval – op dit circuit – zien we er de meerwaarde wel van in.

Welk circuit hebben jullie gebuikt voor het testen?

Het betreffende baantje is het Circuit de Haute Saintonge, vlakbij Bordeaux. Het is kort en krachtig: 2,2 kilometer asfalt ligt gedrapeerd over glooiende heuvels en wringt zich hier en daar in venijnige bochten die passen bij een hete hatchback als Bonnie bij Clyde. De Renault Clio RS 220 Trophy waarmee we op het punt ­staan om het wegdek op te gaan krullen, is zoals gezegd voorzien van een nieuw en bijzonder extraatje, afkomstig van een capabele partner die luistert naar de naam Akrapovic. Die schijnt erg goed te zijn met titanium buizen.

Tijdens de opwarmronde horen we het al: dit uitlaatsysteem willen we hebben. Vinkje nummer één op de optielijst. De twee koolstofvezel uiteinden onder de achterbumper blèren, poppen en floppen dat het een lieve lust is. Ze zorgen voor een rauw opbouwende snerp en geven een verslavende ‘BRAP’ bij vol gas opschakelen. Zo stampen we vooruit, alleen maar om weer gas te kunnen lossen en de motor – die eerder al erg goed klonk, maar niet zó goed – te laten knetteren. Zo wordt druk verkeer nog eens leuk.

Hoe is de RS Trophy als je hard over het circuit gaat?

Dan verdwijnt de pacecar de pits in en mogen we onze gang gaan. Zoekend naar het verloop van de baan op het vreemde, bol lopende rechte stuk maken we voorzichtig meer snelheid. We houden de RS-knop ingedrukt tot er een Stig-achtig helmpje op het infotainmentscherm verschijnt: Race Mode. Nu is de besturing zwaarder, staat de gasrespons op scherp, is het ESP uitgeschakeld en zal de transmissie niet zelf opschakelen als je tegen de begrenzer aan schurkt. Allons-y.

Bij de eerste bocht worden we er meteen aan herinnerd hoe ontzettend dik in orde deze setup is. De Renault Clio RS 220 Trophy is een kleine, ongeduldig stuite­rende terriër van een auto. Geef ‘m de minste aanleiding in de vorm van een gedecideerde stuurbeweging en hij bijt zich grommend vast en weigert los te laten. Het onderstel is fenomenaal: niet zo stug dat de auto op ruwer wegdek onrustig wordt, maar stug genoeg om steeds z’n grip te behouden en de carrosserie niet te veel te laten hellen en duiken. Het vergt pure provocatie om de achterkant uit het gareel te krijgen; onder normale omstandigheden zal de Clio niets geks doen. Bij een snelle links-rechtscombinatie tilt hij een achterwieltje op en bop-bop-bopt hij voorspelbaar opzij, om zich vervolgens weer aan zijn lijn vast te grijpen.

Was de RS Trophy op elk punt van het circuit zo goed?

Enkel in een trage, scherpe bocht naar rechts – die ook nog eens licht bergop gaat – verliezen we ons momentum aan een doorslaand rechtervoorwiel. Een sperdifferentieel zou op z’n plaats zijn in een auto met dit vermogen en deze mate van speelsheid. Voor nu lossen we het op door met beleid op het gas te gaan en prijzen we onszelf gelukkig dat het asfalt niet nat is, anders zouden we aan de gang blijven.

Als een stuk gereedschap om ontzettend hard mee te gaan is de Renault Clio RS 220 Trophy in de kleine-hot-hatch-wereld moeilijk te kloppen. Van een Ford Fiesta ST krijgen we meer terug wat betreft beleving, net als van eerdere generaties Clio RS overigens, maar we concludeerden tijdens onze vorige test al dat Renault hier duidelijk heeft gekozen voor een technisch geavan­ceerde benadering, meer gestoeld op digitale snufjes (met de RS Monitor, vol grafiekjes en staatjes over je rijgedrag, ben je dagen zoet) dan op analoge pret. Daar kunnen we over zaniken, maar feit is dat deze generatie RS overal – behalve in Engeland – beter verkoopt dan de vorige. Laten we voor nu dan maar gewoon blij zijn dat er door middel van wat Sloveens herriemetaal een manier is om het eenvoudige, primitieve hot hatch-genot in de RS Trophy wat verder naar voren te brengen.

14
20
Specificaties

Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
220 pk @ 6.050 tpm
280 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 235 km/u
Verbruik
5,9 l/100 km
135 g/km CO2
E Label
Afmetingen
4.062 x 1.731 x 1.448 mm (l x b x h)
2.589 mm (wielbasis)
1.204 kg 45 l (benzine)
300 / 1.146 l (bagage)
Prijzen
NL € 32.190 (25%)
B € 27.050

Vonnis

Nu fractioneel duurder, maar beter uitgerust en met de Akrapovic-optie een enorm onbeschofte vlerk. De Clio RS 220 Trophy is scherp, capabel en een serieus circuitwapen: al die ouderwets roerende handbakfanaten rij je er zo uit

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken