Je staat er niet iedere dag bij stil, maar er zijn weinig merken die de afgelopen tien jaar zo’n cultuuromslag hebben gemaakt als Renault. Met enig overdrijven kun je stellen dat je bij Renault altijd welkom was, zolang je maar op zoek was naar ruimte. De Espace, Scénic, Grand Scénic – zelfs de kleine Twingo was het resultaat van een speurtocht naar zo veel mogelijk ruimte op een zo klein mogelijk oppervlak. De combinatie van een woeste hoeveelheid kwaliteitsproblemen (vooral op elektronisch gebied) en een snel veranderende smaak van het publiek, dat liever stoere SUV’s dan brave MPV’s wilde, stortte Renault diep in de misère.

Hebben ze zich bij Renault uit dit dal kunnen trekken?

Je kunt zeggen wat je wilt, maar de Fransen hebben zich op indrukwekkende wijze gerevancheerd. Pechstatistieken wijzen uit dat Renault de kwaliteitsellende alweer enige jaren stevig onder controle heeft (al zal het nog jaren duren voordat ze van dat drama-imago af zijn), en het modellengamma wordt in een noodtempo vernieuwd en uitgebreid. De nadruk is duidelijk deels verlegd naar suv-crossover-dingessen, gezien de Captur, deze Kadjar en het feit dat zelfs de nieuwe Espace geen 100-procent-ruimteauto meer is. Dat alles legt Renault geen windeieren: de Captur verkoopt als een malle en de nieuwe designrichting van Laurens van den Acker slaat enorm aan, waardoor ook de Clio en Mégane weer doen wat ze moeten doen. Inmiddels is ook de Talisman voorgesteld, de opvolger van de Laguna. En nu is er dus deze Renault Kadjar Energy TCe.

Je kunt ‘m zien als de opvolger van de Koleos, die waarschijnlijk de geschiedenis in zal gaan als één van de grootste misvattingen van het merk. In de hoop aan te kunnen haken bij het megasucces van de Nissan Qashqai toog Renault naar Zuid-Korea, waar een auto van zusterbedrijf Samsung voorzien werd van een wybertje en een schouderklopje, en de Europese markt op werd geduwd. Wij Europeanen wisten niet hoe hard we ‘m weer terug moesten duwen. De verkopen waren dermate dramatisch dat ie na twee jaar alweer uit z’n lijden werd verlost. Bij ons althans, want opmerkelijk genoeg verkoopt hij in het Verre Oosten wel goed, en daar blijft ie dan ook gewoon leverbaar. Ook als de Kadjar naast ‘m in de showroom komt, want die gaat Renault in maar liefst zeventig landen verkopen.

Is de Renault Kadjar Energy TCe ook een gevalletje Koleos?

Nu scheelt het natuurlijk dat Renault al een tijd geleden een alliantie met Nissan is aangegaan, en als je dan toch zo graag een midsize-crossover wilt, kun je je slechtere partners wensen. De Renault Kadjar Energy TCe komt dan ook uit hetzelfde ei en heeft hetzelfde onderstel als de Qashqai (en de Espace) en deelt ook diens motorenaanbod. Bijna dan, want voorlopig moet de Kadjar-koper het nog even doen met keuze uit één benzinemotor of twee diesels. Die laatste zijn de bekende 1.5 dCi met 110 pk en de 1.6 dCi met 130 pk. Beide diesels zijn leverbaar met een handmatige of automatische zesbak, en de 1.6 kun je krijgen met vierwielaandrijving (wat, voor alle duidelijkheid, ook de auto is die je op de foto’s ziet). De benzinekoper komt er wat bekaaid af, met één motor, alleen een handbak en alleen voorwielaandrijving, maar dat verandert later in het jaar als er ook een 1.6-motor en een automaat bijkomen.

Tot die tijd doen we het dus maar met de 1.2 viercilinder met turbo, wat geen straf is. Hij reageert vlot en heeft met 130 pk voldoende vermogen in huis om de gang erin te houden. Een wedstrijdje naar 100 km/u is in 10,1 seconden geschiedenis en de topsnelheid bedraagt 192 km/u. Allemaal niet wereldschokkend, maar om veel meer vraagt de Renault Kadjar Energy TCe niet. Renault weet uitstekend hoe je een auto leuk moet maken om te rijden, maar in het geval van de Kadjar zijn er duidelijk andere keuzes gemaakt. Het onderstel is erop gericht om hobbels en bobbels weg te poetsen, niet om te communiceren met de bestuurder. De besturing idem dito: doet het uitstekend, maar verwacht geen scherpte of gevoel, daar is het allemaal veel te licht en kunstmatig voor. Hetzelfde geldt voor de versnellingsbak: oké, maar wat wiebelig en afstandelijk. Het is duidelijk: dit is gewoon geen auto die je moet kopen voor rijplezier, maar voor z’n andere verdiensten.

Welke verdiensten zijn dit?

Dat zijn er nogal wat. Het ruimte-aanbod is genereus: zowel voor- als achterin zit iedereen vorstelijk en de bagageruimte is fors en zeer eenvoudig (met één hendel klapt het hele spul naar voren) uit te breiden tot verhuisafmetingen. Achter het stuur zit je prettig hoog met een fijn overzicht over wat er voor je gebeurt (dat zal voor veel kopers een zwaarwegend argument zijn) op prima stoelen waarvan (het zal eens niet, bij een Franse auto) de zitting wel wat langer had gemogen. De bediening is makkelijk en het touchscreen waarmee je het meeste moet doen, is een van de betere van z’n soort: werkt redelijk vlot en intuïtief, en de apps die je via het R-Link 2-systeem kunt downloaden, voegen daadwerkelijk wat toe. De Coyote-verklikker van snelheidscontroles, om maar wat te noemen, is bloedirritant met al zijn piepjes, maar klopt wel en kan je dus een hoop geld besparen. Daarnaast voorziet het systeem in navigatie van TomTom, digitale radio (DAB) en zaken als handsfree bellen. Overal is ruimte te over voor flesjes water of andere spulletjes, er zijn usb- en andere aansluitingen, en mocht je de duurste uitvoering kiezen, dan weet je dat de Bose-audio waar hij naar genoemd is, je op een uitstekende bak herrie zal trakteren.

Op veiligheidsniveau heeft Renault inmiddels een hele reputatie opgebouwd; ook de Kadjar zal z’n vijf Euro-NCAP botsproefsterren wel halen en een hele trits elektronische hulpjes staat paraat om te helpen voorkomen dat het ooit tot botsen komt. Ook al stuurt ie nog zo licht, tegen een zeer bescheiden vergoeding van 395 euro parkeert ie zichzelf in.

Is de Kadjar aan te raden?

Het is een prima auto, die Renault Kadjar Energy TCe. Hij ziet er goed uit, is ruim en comfortabel, zuinig, en kost niet te veel (vanaf 24.790 euro), en rijdt goed, zij het wat saai. Dat zal de meeste van z’n kopers een zorg zijn – daar kochten ze ‘m toch al niet voor.

Motor
1.198 cc
viercilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,1 s
top 192 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
130 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.449 x 1.836 x 1.607 mm (l x b x h)
2.646 mm (wielbasis)
1.281 kg
60 l (benzine)
472 / 1.478 l (bagage)
Prijzen
NL € 30.690
BE € 26.750

Het vonnis
Prima auto die je koopt voor z’n looks en ruimte of omdat je lekker hoog in ‘m zit. Verwacht alleen geen wonder van rijplezier, want daar lag de prioriteit bij de ontwikkeling duidelijk niet. Hoeft ook niet – daar hebben ze andere modellen voor

Reacties