Renault verraste ons op Corsica met z’n nieuwe topmodel in de Laguna-reeks: de GT, of zeg maar gerust GTGV.
 
De betreffende auto is de nieuwe Renault Laguna GT. Nu is de Laguna niet kersvers meer, maar de GT – de nieuwste modelvariant – wel. Deze versie is vanaf nu het vlaggenschip van de Laguna-range en belangrijker nog: de eerste Renault met vierwielbesturing.
 
Dit systeem is op zich niets nieuws, want auto’s zoals onder meer de Honda Prelude en de Nissan Skyline GT-R beschikten over eenzelfde techniek. Bij Renault schuilt het systeem achter de naam Active Drive en het Franse merk claimt dat deze slimme vierwielbesturing bijdraagt aan de veiligheid bij moeilijke remomstandigheden, bijvoorbeeld bij gladheid, en manoeuvres op hoge snelheid. Natuurlijk vergaten de jongens van Renault ons niet te vertellen dat het systeem ook een positieve invloed heeft op de wendbaarheid en het stuurgedrag van de Laguna – maar dat is bijna logisch toch?
 
Minder voor de hand liggend is het antwoord op de vraag hoe werkt die vierwielbesturing in de praktijk? Let op: tot en met 60 km/u uur sturen de wielen, die verdraaien door middel van elektromotoren, in de tegengestelde richting van de voorwielen om de draaicirkel van de auto tot 10 procent te verkleinen. Boven de 60 km/u zwenken de achterwielen in dezelfde richting van de voorwielen om de middelpuntvliedende kracht die in een snelle bocht vooral werkt op de achterzijde van de auto, weerstand te bieden. Het systeem heeft daardoor invloed op de feedback van de besturing, want die is afhankelijk van de snelheid, de belasting op de voorwielen en van de hoek waarin de achterwielen staan. Over feedback gesproken: de stuurinrichting van de GT is niet zo informatief als die van de Mondeo, want de Laguna fluistert terwijl de Ford duidelijk tegen je praat. Het zij de Renault vergeven, want z’n weggedrag is net zo vermakelijk als dat van de Mondeo, de maatstaf in de klasse.
 
Wat brengt de Laguna GT verder nog behalve vierwielbesturing? Wel, zoals je vast al gezien hebt op de foto’s: het uiterlijk van de GT wijkt af ten opzichte van de normale Laguna. Zo beschikt de GT over een wat agressievere neus met een flinke gaasgrille, zwarte koplampbehuizingen, nieuwe wielen en twee uitlaten. Binnenin is er eveneens onderscheid ten opzichte van de andere versies dankzij mooie pedaaltjes, fijn zittende sportstoelen en een lekker dik stuurwiel met een irritante, afgeplatte onderzijde.
 
Kopers kunnen kiezen voor de 2.0 diesel met 180 pk of voor de 205-pk sterke tweeliter benzinemotor waar wij mee reden. Over deze teruggeschroefde turbomotor uit de Mégane RS (225 pk) kunnen we kort zijn: hij is prima in orde, maar de viercilinder mist wat ons betreft wel een beetje de echte punch die je verwacht in een 1.500 kilo zware hatchback met sportieve aspiraties. Misschien is de 180-pk sterke diesel dan toch de betere keuze, want die beschikt over een koppel van maar liefst 400 Nm – meer dan genoeg trekkracht om stratenmakers de stuipen op het lijf te jagen.
 
Tot slot: moet je nu meteen een Laguna GT kopen? Wel als je op zoek bent naar relatief voordelige lease- of familieauto waarmee je een hoop lol kunt beleven – niet als je geen moer geeft om enige vorm van rijplezier. Een normale Laguna volstaat dan prima. Maar ja, wie neemt er nou genoegen met normaal? Wij niet – of had je iets anders verwacht?

Reacties