Renault Mégane RS 300 Trophy

Kan de Renault Mégane RS 300 Trophy harten stelen in een druk segment?

Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy interieur
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy
Renault Megane RS 300 Trophy interieur

Heb je je oog laten vallen op de breedgeschouderde Mégane RS? Renault bespaart je de moeite van het aanvinken van opties en brengt je deze Renault Mégane RS 300 Trophy. Hoe maak je een Renault Mégane RS 300 Trophy? Neem een Renault Mégane RS, voeg alle goede zaken van de optielijst toe, plus een fruitiger uitlaat.

Voer tevens het vermogen op tot 300 pk (dat is plus 20 pk) met dank aan een nieuwe turbo met keramische lagers, en dan heb je deze Trophy. Het is in feite al het fijns wat de RS te bieden heeft (en nog wat extra’s ook). Zonder dat je urenlang aan de keuken­tafel, vakje voor vakje die hele optielijst zit aan te vinken. En daarna nog eens aan het tunen moet.

Is de Renault Mégane RS 300 Trophy veel duurder?

Voor pak ’m beet vier mille meer (Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in België bedraagt de meerprijs zo’n 3.500 euro) dan de normale 280 krijg je het Cup-onderstel, met zijn stijvere veren (plus 30 procent), dito dempers (25 procent) en dito stabilisatorstang (10 procent). Het van lichtere materialen gemaakte remsysteem (wat 2 kilo per hoek scheelt).

De 19-inch wielen en nog wat lekkere en leuke dingetjes. Dan zijn er de optionele, specifieke Trophy-zaken. Zoals nog lichtere wielen en plakkeriger banden, plus een prachtige set in alcantara uitgevoerde sportstoelen. Dat klinkt allemaal alsof de Renault Mégane RS 300 Trophy een behoorlijk goed doordachte topversie is.

Vol karakter, die Renault Mégane RS 300 Trophy

Je eerste reactie is dan ook dat hij er goed uitziet. Hij lijkt doelgericht en gespierd zonder een karikatuur te zijn, en het interieur is een pretje om tijd in door te brengen. Na het starten hoest hij een soort sonische haarbal op. Hij voelt meteen solide aan en schakelt met hoorbaar plezier.

Daarbij zoemt hij door scherpe bochten als een huisvlieg – kort, scherp en agressief – en wordt de snelle besturing geaccentueerd door de 4Control-vierwielbesturing die de Renault Mégane RS 300 Trophy aan doet voelen als een auto met een veel kortere wielbasis.

Ga je plotseling van het gas terwijl de voorwielen ook maar enigszins zijn ingedraaid, dan imiteert de Renault Mégane RS 300 Trophy–tenminste in de Race-stand op een vochtig circuit – een hot hatch uit de jaren tachtig en probeert hij eerst met z’n achterste de bocht in te gaan, al valt het overstuur vervolgens eenvoudig te beheersen door de reactieve besturing.

Bij de eerste kennismaking krijg je ­misschien het gevoel dat hij zich niet helemaal natuurlijk gedraagt. Daar zul je even aan moeten wennen. Pas dan merk je dat hij je toch niet per se achterste­voren in een greppel wil dumpen.

Je moet wel erg van Renault houden

Op de weg is het een ander verhaal; de Renault Mégane RS 300 Trophy laat zich dan prima rijden in de Sport-stand, zelfs op wat hobbeliger wegen, en zorgt dat de ergste klappen je niet bereiken. Hij is geen vliegend tapijt: je bent je er voortdurend van bewust dat dit een auto is met rappe bedoelingen, maar hij vertroebelt niet je zicht en laat je tanden niet klapperen.

De handgeschakelde zesbak is prima, met korte maar niet direct tevreden stemmende actie – het voelt een beetje aan alsof alle bewegende delen van plastic zijn gemaakt. Het is meer alsof je een waterpistool doorlaadt dan een scherpschuttersgeweer, zeg maar.

De Renault Mégane RS 300 Trophy is snel, leuk en goed uitgedacht. Het enige – maar grote – probleem is dat dit een prima hete hatch is in een segment vol grootse hete hatches. Je moet het Renault-gevoel wel erg op prijs stellen om die te kunnen negeren.

14
20
Specificaties

Specificaties van de Renault Mégane RS 300 Trophy

Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 6.000 tpm
400 Nm @ 2.400 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 260 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
183 g/km CO2

Afmetingen
4.372 x 1.874 x 1.445 mm
(l x b x h)
2.669 mm (wielbasis)
1.419 kg
50 l (benzine)
294 l (bagage)

Prijzen
n.n.b. (NL)
€ 38.850 (B)

Vonnis:

Een goede hot hatch in een markt vol regelrechte geweldenaren. Alleen als je echt voor ’m valt of een heel warm kloppend RS-hart hebt, verkies je deze Mégane RS 300 Trophy boven een Golf R, Civic Type R of i30 N

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws