Rolls-Royce Ghost

Rijden met de compleet nieuwe Ghost

Foto('s): Rolls-RoyceRolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Interieur Rolls-Royce Ghost 2020
Interieur en tellers Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Interieur Rolls-Royce Ghost 2020
Interieur en tellers Rolls-Royce Ghost
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020
Rolls-Royce Ghost 2020

Zei iemand ‘geheel nieuw’? Het merk beweert dat er op deze Rolls-Royce Ghost slechts twee onderdelen zijn overgenomen van de eerste moderne generatie van het model: de Spirit of Ecstasy op het uiteinde van de enorme motorkap en de paraplu die zich op een Q-gadgetachtige manier in de b-stijl nestelt.

Ook zegt het merk dat dit de meest technologisch geavanceerde Rolls-Royce is tot nu toe. Meer dan ooit is de nieuwe hardware gericht op een auto waar eigenaren net zo graag in willen rijden als ze erin gereden willen worden. Het is niet echt wat je noemt ‘gewetensvolle luxe’, met een 6,75-liter twin-turbo V12 (goed voor 571 pk en 850 Nm) en binnenin al het cosmetisch perfecte leer dat een gevoelig plutocratisch achterste zich maar kan wensen. Geen veganistische interieurs in deze Rolls-Royce Ghost – maar in ieder geval zijn de sluitnaden onberispelijk.

Het platform van de Rolls-Royce Ghost

De Ghost staat op Rolls’ eigen aluminium spaceframe, waarmee de auto zich distantieert van het Beierse moederschip. Hij is 30 millimeter breder dan voorheen – een klein maar niet onbelangrijk verschil dat helpt om hem optisch beter op zijn wielen te zetten. De Ghost beweegt zich onverstoorbaar en indrukwekkend voort, gezien zijn gewicht van 2,5 ton.

De wand van de motorruimte, de vloer, de dwarsbalken en de dorpels van de modulaire aluminium basis werden verplaatst om het weggedrag te verbeteren. De voorwielophanging is verder naar voren gemonteerd en de motor ligt achter de vooras. Ook krijg je vierwielaandrijving en vierwielbesturing, goed voor wat Rolls een nieuwe, ‘doelmatiger’ persoonlijkheid noemt – oftewel meer dynamiek. En het heeft gewerkt. Het stuur is iets dikker dan het zou moeten zijn, maar de versnellingspook is rank, sierlijk en gemakkelijk te bedienen als altijd. Je rijdt een Ghost niet zozeer – je geleidt hem met lichte hand.

Planar Suspension System

En dan het onderstelcomfort. We hebben het hier over een bijna mystiek niveau van toegeeflijkheid en controle. Vooraan vinden we een opzet met dubbele wishbones, achter een multi-link constructie, luchtvering rondom, plus adaptieve dempers – hoewel er slechts één instelling is, er valt niets te configureren. Deze bewust analoge benadering is bijzonder verfrissend. De Ghost is ook als eerste Rolls-Royce uitgerust met wat het merk het Planar Suspension System noemt, dat bestaat uit een mechanische demper op de bovenste draagarm van de voorwielophanging om de controle over de carrosserie te verbeteren. Het werkt samen met het bestaande Flagbearer-systeem, dat vooruitkijkt met camera’s en de weg ‘leest’ om oneffenheden effectief te kunnen uitwissen.

Het geluidsniveau in de Rolls-Royce Ghost

Dit is een griezelig stille auto. Naast het toepassen van het nieuwste geluiddempende materiaal (maar liefst 100 kilo ervan) en hun expertise hebben de akoestische ingenieurs van Rolls de nodige ‘verborgen bronnen’ vastgesteld en alle componenten onderzocht om te bepalen of het geluid dat ze voortbrengen wel acceptabel is. Het resultaat noemt Rolls-Royce een ‘nagenoeg stille’ soundstage. Maar aangezien mensen niet goed overweg kunnen met absolute stilte, zijn er genoeg zorgvuldig gecontroleerde decibels om te voorkomen dat je op een luxueuze manier in de war raakt. Geruis van de banden wordt treffend onderdrukt, de motor is 90 procent van de tijd theoretisch afwezig en laat zich niet eens heel nadrukkelijk horen bij vol gas.

De Rolls-Royce Ghost is een verbazingwekkende plek om tijd in door te brengen; hij loopt over van de dierbare details. Het is duidelijk dat ze bij Rolls trots zijn op het ongelooflijke vakmanschap waartoe hun mensen in staat zijn, alles past perfect in elkaar. Er zijn elektrische deuren met gyroscopische sensoren die het merken als de auto op een helling staat. Prachtig hout met open poriën siert het dashboard, en aan de bijrijderskant zorgen 152 led’jes voor een oplichtend Ghost-plaatje met een spectaculair sterreneffect door 90.000 met een laser gepriemde gaatjes.

Andere details

De ventilatieopeningen zijn van roestvrijstaal en laten zich prettig bedienen. Een op maat gemaakt audiosysteem gebruikt de dorpels van de carrosserie als resonantiekamers, waardoor in feite de hele auto verwordt tot een soort enorme subwoofer. Een grote versterker bedient achttien kanalen en produceert 1.300 watt. Er zijn zelfs actieve microfoons die onbalans in frequenties detecteren, zodat de versterker die kan compenseren. Ook is er een zogeheten Micro-Environment Purification System met ultragevoelige sensoren die de airco automatisch op recirculatie laten overschakelen wanneer ze onzuiverheden in de lucht detecteren. Een toepasselijk USP in 2020, helaas.

Er zijn maar weinig auto’s die van een simpele voorwaartse beweging een kunstzinniger ervaring weten te maken dan deze nieuwe Rolls-Royce Ghost. Hij krijgt een hoop uitdagingen voor zijn kiezen – bijvoorbeeld uit de hoek van de steeds populairdere, fluisterstille topklasse-EV – maar Rolls-Royce blijft zijn eigen koers varen, ietwat idiosyncratisch maar altijd subliem uitgewerkt. Deze auto barst van het charisma, ook omdat zijn makers (gelukkig) niet meenden hem krampachtig te moeten volproppen met elk laatste beetje beschikbare technologie. Minder is meer, mits het ook beter is. Op welke objectieve manier je het ook bekijkt, en ook op vele subjectieve manieren: dat is bij de Rolls-Royce Ghost absoluut het geval.

16
20
Specificaties

Specificaties Rolls-Royce Ghost (2020)

Motor
6.749 cc
V12 biturbo
571 pk @ 5.000 tpm
850 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,2 l/100 km
347 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.546 x 2.148 x 1.571 mm (l x b x h)
3.295 mm (wielbasis)
2.490 kg
tankinhoud n.n.b.
507 l (bagage)
Prijzen
€ 392.488 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties
  1. john zegt op 7 december 2020 om 20:36:

    lijkt enorm op de oude S klasse

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken