Rolls-Royce Phantom

Een auto die zó luxueus is dat zelfs ervaren journalisten er geen woorden voor hebben. Dat overkomt je als je de nieuwe Rolls-Royce Phantom mag testen

Veertien jaar is een eeuwigheid in de wereld van weelde en entertainment, de natuurlijke habitat van de Phantom. Dus is het een bijzonder moment om achter het stuur van een volledig vernieuwde Rolls te klimmen – en klimmen is wel het goede woord. Het dashboard is nu ingericht als een kunstgalerij, hij is zo onwrikbaar als Mount Rushmore, en dan heb je natuurlijk nog de Spirit of Ecstasy, die voor op de lange motorkap prijkt. Meer dan ooit bezorgt deze auto je een onvergelijkbare ervaring.

Het voelt een beetje alsof je in een prachtig gebouw zetelt, en het kost even tijd voordat je helemaal vertrouwd bent met alles. Veel Rolls-bezitters – ‘patronen’, zoals het merk ze luchtig noemt – rijden graag zelf, dus is er hernieuwde aandacht voor aspecten die je misschien niet zou associëren met een auto van deze statuur. Feedback, bijvoorbeeld. Je hebt nog steeds het gevoel dat ie zich soepel als een vliegend tapijt voortbeweegt, maar er is nu meer interactie tussen auto en bestuurder.

Een tikkeltje robuuster

Het stuur is een tikkeltje robuuster dan dat in de vorige versie, en er is volledige elektrische stuurbekrachtiging, maar alles blijft op dezelfde manier werken: zet de kleine, ragfijne stuurhendel in de D-stand, druk het gaspedaal een fractie in en rij zó gelijkmatig weg dat de jaarverslagen die achterin worden doorgenomen zelfs geen geritsel laten horen.

De Rolls-Royce Phantom is nog altijd meer van kalm en rustig aan dan van opgewonden gedrag, hoewel hij daar zo nodig ook heel goed in is. Zelfs met een geheel vernieuwde 6,75-liter twin-turbo V12 – goed voor 571 pk – voelt het ongepast om meer vermogen aan te spreken dan strikt noodzakelijk.

Banale zaken in de Rolls-Royce Phantom

Banale zaken als schakelen (de Phantom maakt gebruik van de zijdezachte achtversnellingsbak van ZF) merk je niet eens – hooguit voel je wat gerommel wanneer het wegdek écht beroerd is. En als je achterin zit, merk je bijna helemaal nergens iets van. En daar draait het nou juist om in de Rolls-Royce Phantom: de stilte is alomtegenwoordig.

Volgens Rolls is het nieuwe spaceframe 30 procent stijver dan voorheen, een getal dat nog veel hoger uitvalt in belangrijke gebieden bij de ophanging en de versnellingsbak. Het onderstel krijgt een geheel nieuw ontworpen ophanging, met dubbele wishbones vóór en een vijf-link achteras, actieve schokdempers en actieve stabilisatorstangen. Hij maakt ook gebruik van vierwielbesturing, met drie graden tegenstuur, die ervoor zorgen dat de auto bij hogere snelheden minder log aanvoelt en bij lagere snelheden wendbaarder is.

De luchtvering heeft grotere luchtkamers dan op alle eerdere Rolls-modellen, en de banden zijn speciaal ontwikkelde Continentals waarin onder meer twee kilo geluidsabsorberend materiaal is verwerkt. Overal is zes millimeter dik dubbel glas aangebracht, en in totaal zit er in de Rolls-Royce Phantom meer dan 130 kilo geluiddempend materiaal.

Hij is ontworpen om indruk te maken. De portieren gaan vanzelf dicht, en Rolls heeft het over het creëren van een ‘detox-omgeving’. Overal waar je kijkt, zie je opvallend details. De achterzittingen staan in een lichte hoek naar elkaar toe, zodat je tijdens het praten met je medepassagier je nek niet zo ver hoeft te draaien. En met een druk op de knop in de c-stijl ontrolt er zich een voetsteun met weelderig tapijt onder je stappers.

Alles van metaal

Alles wat je bedient, is van metaal vervaardigd. De achterpassagiers worden onthaald op wat Rolls de ‘omarming’ noemt. En hier komt ook niet zoiets onbetamelijks als een touchscreen binnen; de elegante draaiknop is gebleven. Die is fantastisch en helpt je in gedachten te houden dat de technische wedloop op het vlak van connectiviteit het de gebruiker niet altijd makkelijker maakt.

De Phantom-ervaring gaat net zozeer om het gevoel dat het aanraken van een deurgreep je bezorgt als om de natuurlijke gratie waarmee dit gevaarte zich beweegt. En uiteraard om hoe hij eruitziet als hij zich een weg baant te midden van al die inferieure andere autootjes. Pas als je een van deze kunstwerken op de weg tegenkomt, zie je hoe indrukwekkend en fabuleus de Phantom is.

Kritische noten

Toch valt er ook een kritische noot te plaatsen, als klinkt die wellicht wat futiel. Het algehele design is ten opzichte van het vorige model weinig schokkend veranderd. Nou zou je kunnen stellen dat Phantom-kopers nogal behoudend zijn ingesteld en niet per se van verandering houden. Bovendien: waarom iets dat goed is helemaal omgooien? Aan de andere kant trekt Rolls-Royce met zijn andere modellen (Wraith en Ghost) nieuwe klanten aan.

Lees: nieuwe rijken. Die houden niet van opmerkingen als ‘is dat een nieuw model dan?’ als ze met een kersvers exemplaar komen aanrijden dat eruitziet als de vorige generatie. Maar als je goed kijkt, zie je echt wel grote veranderingen. Van de nieuw ontworpen Parthenon-grille tot de slankere achterkant – waarvoor het procédé van super-forming is toegepast om de volmaakte belijning te krijgen – is dit een auto waarvan de aanblik je de adem beneemt. Wat je beter kunt doen dan ernaar kijken: erin rijden. Hij is weliswaar aan de dure kant (vanaf, slik, 545.000 euro in Nederland), maar hij heeft voor iedereen vermaak te bieden.

Die nieuwe rijken, op zoek naar wat anders, die zullen nog even geduld moeten hebben. Want Rolls-Royce, al bevestigen ze het niet, schijnt bezig te zijn met een heuse SUV. Het relatieve succes dat Bentley in dat segment weet te behalen met een foeilelijk ding, moet de mannen en vrouwen bij Rolls hebben getriggerd om ook iets hoogs op de poten de ontwikkelen. Als ze daarbij dezelfde ontwerpprincipes aanhouden als bij al hun andere modellen, dan bestaat de kans dat het de meest succesvolle über-SUV van het moment wordt. Tot die tijd: geniet van de Rolls-Royce Phantom.

18
20
Specificaties

Specificaties Rolls-Royce Phantom

Motor
6.749 cc
V12 biturbo
571 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,9 l/100 km
318 g/km CO2 G
Afmetingen
5.762 x 2.018 x 1.646 mm (l x b x h)
3.552 mm (wielbasis)
2.560 kg
tankinhoud n.b.
548 l (bagage)
Prijzen
€ 545.000 (NL)
€ 459.800 (B)

Vonnis:
Niets is volmaakt, maar in het geval van de Phantom scheelt het maar weinig. Een indrukwekkende, onberispelijk ontworpen auto die je verwent als een vijfsterren-
wellnesscentrum. Behou­dend, dat zeker, maar niets komt bij ‘m in de buurt

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken