Autotest: Seat Exeo 2.0 TDI Reference

Het heeft zo zijn voordelen om lid te zijn van de Volkswagen-clan. Maar Seat moet oppassen niet de vingers te branden aan opgewarmde Audi-kliekjes.
 
Wat is het toch fijn om grote broers te hebben. Ze helpen je als je in de puree zit en geven je het goede voorbeeld. Een nadeel heeft het ook: eens in de zoveel tijd komen de afdankertjes tevoorschijn. Kleren die je broers niet meer dragen, maar die jou, hoewel ze verouderd zijn, perfect passen. Een ander verhaal kunnen we niet bedenken bij de Seat Exeo. Meer dan een opgelapte Audi A4 is het niet. Een in 2005 gelanceerde auto is dus nu weer als nieuw te koop.
 
Is het niet te makkelijk om de Exeo als een opgewarmd kliekje te bestempelen? Vorige maand bespraken we 2.0 TSI al en zo matig was-ie niet. Want ten eerste is de oude A4 helemaal niet zoveel minder dan de nieuwe generatie. Alleen daarom al is de Exeo zijn plaatsje in de Seat-stal meer dan waard. Bovendien is hij ook nog eens een stuk goedkoper dan, pak ‘m beet, een Ford Mondeo.
 
De Spanjaarden hebben dringend behoefte aan een vierdeurs sedan. De maffe Toledo is nou eenmaal geen verkooptopper (vorig jaar werden er 67 van verkocht) en biedt dus geen enkele partij in de grote markt voor familiesedans en nette leaseauto’s.
 
Het verschijnen van de nieuwe A4 bood Seat de gelegenheid de oude productielijn over te hevelen naar Spanje en daar prompt een ‘nieuwe’ sedan te ontwikkelen. Ze hebben er maar twee jaar over gedaan, normaal gesproken kost dat dubbel zoveel tijd. Het zet je wel aan het denken: wordt er een auto tot leven gewekt?
 
De Exeo ziet er minder gelikt uit dan de A4, maar als pleister op de wonde is het dashboard uit de A4 Cabriolet overgenomen. Dat maakt ‘m meteen een stuk verser. De motoren zijn helemaal bij de tijd, want die komen zo uit de huidige A4. Daarmee heeft Seat voor het eerst commonrail-diesels in het programma. Ze zijn er met 143 en 170 pk, en net als de enige benzinemotor meten ze twee liter.
 
De zwakste diesel is de auto die je moet hebben. Hij is relatief goedkoop en is dankzij het hoge koppel heerlijk als reisauto. Lekker rustig tokkelen is ‘m op het lijf geschreven. Dat het blok raffinement mist, moet je dan maar op de koop toenemen.
 
Seat meldt dat de smallere banden de besturing verbeteren, maar ik kon het niet merken. De wat vage besturing van de Audi is meegegaan naar de Exeo. Het comfort staat echter op een hoger plan. De vering is minder hard: nu haast zompig. De aangepaste wielophanging zou volgens Seat sportiever zijn, maar feit is dat de demping beter is.
 
Een Seat-dealer die ik sprak, vertrouwde me toe de afkomst van de Exeo niet onder stoelen of banken te zullen steken. Het zou inderdaad dom zijn om daar niet de nadruk op te leggen. De Exeo is namelijk een heel slimme auto. Je krijgt techniek die nog niet verouderd is en die bovendien van Audi-kwaliteit is. Het prijskaartje is een stuk vriendelijker. Waarom zou je voor een tweedehands Audi kiezen en niet voor een nieuwe Seat?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken