Autotest: Seat Ibiza 1.4 TSI FR en Cupra Bocanegra

Als je een supersnelle auto zoekt met een heel lange naam, is de Seat Ibiza Cupra Bocanegra iets voor jou. Iets langzamer en iets korter kan het ook: de Ibiza FR.

seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
seat-ibiza-1-4-tsi-fr-en-cupra-bocanegra
De Seat Ibiza bestond in 2009 25 jaar en Seat zou Seat niet zijn als het daarin geen reden zou hebben gevonden om wat extra sportieve uitvoeringen van de Ibiza te lanceren. Het draait om een motor in twee varianten en om vier verschillende uitvoeringen: de Ibiza FR met 150 pk, de (inmiddels vijfde generatie) Ibiza Cupra met 180 pk, en beide Ibiza’s zijn als optie leverbaar met het Bocanegra-pakket. De motor voor beide modellen is een 1.4 TSI met dubbele compressor – zowel een mechanische als een turbo, waarbij de mechanische compressor de lage toerentallen in z’n eentje afhandelt. Na 2.400 toeren komt de turbo erbij, en werken ze samen tot 3.500 toeren, waarna de turbo het solo opknapt tot 4.500 toeren. Dat zijn nogal veel getallen om te zeggen dat deze Ibiza’s steeds heel veel trekkracht hebben.
Het uiterlijk van de gewone Ibiza Cupra is woest: dubbele, zwarte koplampen, nieuwe grille, luchtinlaten onder de bumper, verchroomde uitlaat in het midden, dikke banden, 17-inch velgen, opvallende, geventileerde remschijven.

Wat is Ibiza Cupra Bocanegra dan?

Dan hebben we het nog maar over de ‘gewone’ Ibiza Cupra, niet over de Bocanegra-editie, het cadeau vanwege de verjaardag van de Ibiza. (De naam komt van de Seat 1200 Sport, die 35 jaar geleden in Spanje – en alleen in Spanje – furore maakte, vooral omdat-ie geheel Spaans was. Cijfers? 67 pk en een top van 157 km/u.) Voor het geval je zelf niet direct zou kunnen verzinnen hoe Seat de Cupra nog verder heeft kunnen oppompen, even een paar trefwoorden: een zwarte voorkant (alsof-ie een Zorro-masker draagt), nog veel meer zwart bij de grille en bij de uitlaat, zwarte spiegels, getinte achterruiten, alsook een dakspoiler, laag-profielbanden en zilverkleurige velgen. Al die Bocanegra-zaken zijn eveneens leverbaar op de FR, als je ‘m althans als Bocanegra bestelt. Seat belooft er niet meer dan duizend per jaar van te maken. Dat hoeft van ons ook niet. Wij vinden dat Bocanegra-gedoe een beetje te veel van het goede. Het doet pijn aan onze ogen, om precies te zijn, en het voegt technisch gezien niets toe. Geef ons de gewone FR of Cupra maar.

Proefritjes?

Proefritjes, want daar kwamen we voor. De Ibiza Cupra ziet er dus berensnel uit, maar hij is nog aanzienlijk sneller dan-ie lijkt. In 7,2 seconden naar 100 km/u is rap zat, het voelt in praktijk aan alsof je door een lichtgewichtkanon wordt gelanceerd. Het is de eerste keer dat de Volkswagen-groep zo veel vermogen uit een 1.4 TSI perst. Goed gedaan, Wolfsburgers.
De wegligging van de Cupra is mede dankzij een nieuw, elektronisch sperdifferentieel verbazingwekkend voor een autootje van deze afmetingen. Dat het gripsysteem elektronisch is en niet mechanisch, bespaart gewicht en maakt het soepeler. Het rijdt en werkt werkelijk prachtig, vooral als je af en toe eens achter je kijkt en ziet hoe luttel de Ibiza eigenlijk is – je denkt regelmatig met een volwassener auto dan een Cupra op stap te zijn. De Cupra is evenals de FR voorzien van de inmiddels bekende zeventraps DSG-versnellingsbak, die naar believen handmatig is te bedienen met flippers. Dat werkt top: je kunt het zelf niet beter en al zeker niet sneller.

En de FR?

De Ibiza FR (FR staat voor Formula Racing) is leverbaar als drie- en als vijfdeurs en op papier is-ie amper langzamer dan de Ibiza Cupra. Maar wie de auto’s achter elkaar rijdt, en dat deden we, verbaast zich flink. De FR is een alleraardigst autootje, maar de 30 pk die hij minder heeft gekregen dan zijn grote broer, maakt ‘m ronduit timide – terwijl zijn prestaties op papier helemaal niet zo veel minder zijn. Er is een grappige fluittoon te horen van de twee compressors, maar van de woeste geluiden die de Cupra uitstoot, wil de FR niks weten.
Met 150 pk is de FR natuurlijk vlot genoeg, hij rijdt even prettig en makkelijk als de Cupra, maar wat ontbreekt is net-dat-beetje-extra, dat beetje dat ‘m een echte hete hatch zou kunnen maken. De FR is een model te veel. De Volkswagen-groep staat bekend om het enorme aantal modellen, motoriseringen en uitvoeringen die het lanceert en wij weten niet wie er maandagochtend op de stoep ligt van zijn Seat-dealer om de FR te bestellen. Het is een beetje als schieten met hagel: met zo veel uitvoeringen raak je altijd wel iets of iemand. Maar zeker naast de Cupra krijgt de FR niet de voorkeur.
De FR ziet er overigens behoorlijk anders uit dan die andere sportieve Ibiza, de SC. De bumpers zijn gegroeid; hij heeft zilverkleurige spiegels en een honingraatgrille. In het interieur zien we doorgestikte stoelen, glanzende stukken plastic die in de verte op koolstofvezel moeten lijken en FR-logo’s. Leuk allemaal, maar ze verhullen niet dat het de FR aan racekwaliteiten ontbreekt.

Van alle vier de hete versies bevalt de Cupra zonder Bocanegra ons het best. Een wolf in schaapskleren is-ie ook dan niet, maar in elk geval bespaar je jezelf en je bewonderaars enige lelijkheid. En, geloof ons, hij is zonder Bocanegra-pakket opvallend genoeg.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken