Seat Ibiza Cupra

Dit is de Ibiza Cupra. Helemaal nieuw, vindt Seat. Wij zeggen: aardig faceliftje. Dat betekent natuurlijk niet dat we er minder blij van worden: hete peper blijft heet.

Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2
Seat Ibiza Cupra 2

Vorig jaar verbaasden we ons erover dat Seat het nodig vond om de bijgeschaafde Seat Ibiza Cupra eerst als conceptcar te presenteren alvorens de productieversie te onthullen. Alsof het een geheel nieuw model betrof. Ook nu het moment is aangebroken om erin te rijden, blijven ze volhouden dat er ontzettend veel gewijzigd is aan deze driftkikker: standaard bi-xenon met led’jes, andere bumpers, nieuwe velgen, aangepaste airconditioning. In het interieur vinden we een nieuw sportstuurtje, andere tellers en een afneembaar Navigon-aanraakscherm, waarachter een prima infotainmentsysteem huist dat we onder andere uit de Mii kennen. Al met al staat er dus een behoorlijk opgefrist autootje, maar echt, Spaanse vrienden: dit heet nou een facelift.

We hebben goed nieuws

Net als voorheen wordt de Seat Ibiza Cupra voortgestuwd door een 1.4 TSI-benzinemotor met turbo én supercharger, die met z’n allen voor 180 pk en 250 Nm zorgen. Nog steeds worden die krachten door een zeventraps dsg-transmissie gejaagd, die zo snel en onmerkbaar schakelt dat je geneigd bent je eigen tegenwoordigheid van geest in twijfel te trekken (ik zat toch net nog in z’n drie?). Door wat onderhuidse optimalisatie – en misschien ook door de aerodynamische wijzigingen – laat de Cupra nu nog mooiere prestatiecijfers noteren. Hij gaat 3 km/u harder dan de vorige en bereikt de 100 km/u vanuit stilstand in 0,3 seconden minder. Het verbruik daalde met 8 procent, de CO2-uitstoot (ka-ching!) met 9 gram.

Allemaal goed nieuws dus, en dat terwijl de Seat Ibiza Cupra toch al een feest was om in te rijden. Het onderstel ligt 20 millimeter lager dan standaard, en heeft de goede balans te pakken tussen ‘het wegdek voelen’ en ‘gaandeweg uit je stoel hobbelen’. Van de elektronische besturing zijn we nog altijd niet de grootste fans, maar de respons is wel mooi direct; de auto hapt gretig wanneer je ‘m een bocht in tikt. Het elektronische xds-sperdifferentieel zorgt ervoor dat alle power niet steeds via een doorslaand voorwiel wordt omgezet in belachelijke hoeveelheden bandenrook. Krachtige, kleine auto’s zijn er wel meer, maar ze leggen lang niet allemaal hun pk’s zo netjes op het asfalt als deze Seat. Om het geheel in toom te houden, biedt het merk optioneel extra potente remmen van AP Racing aan.

De Seat Ibiza Cupra vermaakt je wel

Het 1,4’tje houdt zich op de achtergrond, maar begint te grommen als een valse terriër zodra je aangeeft dat hij mag aanvallen. Boven de 4.500 toeren, wanneer de turbo er uit alle macht aan sleurt, lijkt er een epo-injectie gezet te worden en geeft de Cupra zichzelf nog eens gorgelend een trap onder z’n kont. Dit ding is serieus snel en weet te verbazen en te vermaken. Nog leuker zou het zijn als een handgeschakelde zesbak tot de opties behoorde, maar die klaagzang hebben we onderhand wel genoeg gekweeld. We moeten het doen met de dsg en flippers aan het stuur, en weet je wat: dat is geen straf.

14
20
Specificaties

Specificaties Seat Ibiza Cupra

14/20

Motor
1.390 cc
viercilinder turbo + supercharger, benzine
180 pk
250 Nm

Aandrijving

voor

Prestaties

0-100 km/u: 6,9 s
Top: 228 km/u

Verbruik (gemiddeld)

Verbruik: 5,9 l/100 km
CO2: 139 g/km

Gewicht

1.254 kg

Prijs
NL € 25.895
BE n.n.b.

Vonnis
De Ibiza Cupra is als een brutaal keffend hondje, maar dan niet irritant. Zoek je een strak en rap autootje waar je vrolijk van wordt? Hier is ie

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken