Seat Leon Cupra ST 300 4Drive

Er is (blijkbaar) ernstige vraag naar extreme diversificatie binnen de hot hatch-markt. Voor elke behoefte – hoe klein ook – is er een specifieke combinatie van carrosserievorm, aandrijflijn en vermogen

SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST
SEAT Leon Cupra ST

Het was ooit zo simpel: je wilde een hot hatch, dus je liep naar de Volkswagen-dealer en haalde een Golf GTI met 110 pk. Later kwamen daar varianten van Seat, Skoda en Audi bij. Toen moesten er ineens ook stationwagen-versies komen. En varianten met vierwielaandrijving. Met net weer 10 pk meer of minder om ze onderling van elkaar te onderscheiden. Nu is er, voor de rappe huismoeders en -vaders die onderweg naar het kinderdagverblijf een sneeuwpiste tegenkomen, deze Seat Leon Cupra ST 300 4Drive. Ja, die doelgroep bestaat. Echt.

Ik zie sneeuw…

Met een Seat Ateca 4Drive rijden we naar een bevroren ijsmeer in Finland, waar we de vierwielaangedreven Seat Leon Cupra ST 300 onder begeleiding van een lokale instructeur over het ijs mogen sturen. We mompelen iets over varkentjes en wassen en gaan ervoor. Vol moed smijten we de Leon de bocht in en doen we wat we gewend zijn als we dwars gaan: gas erop en tegensturen. Zelfvoldaan kijken we naar de instructeur. Fout. ‘Stuur altijd in de richting waarin je wilt gaan en vermijd tegensturen. Vergeet die achterwielaangedreven auto’s’, zegt de vriendelijke Finse ijsduivel in een poging om onze natuurlijke driftneigingen uit te bannen. De aangedreven voorwielen helpen je op ijs de drift te controleren en trekken je naar de kant waar je heen wilt. Tegensturen is niet nodig; meesturen juist wel.

De gewoonte van het tegensturen is nog hardnekkiger dan een wijnvlek op je favoriete overhemd. Dus moeten we zo nu en dan een correctie uitvoeren door mee te sturen en extra gas te geven. De kleine vertraging tussen ‘gas’ en ‘gaan’ herinnert je eraan dat je met een turbomotor én een DSG aan het spelen bent. De 2,0-liter TSI heeft immers last van een klein turbogat en de DSG-bak moet altijd even nadenken. Een manier om de vertraging tegen te gaan, is om zelf te flipperen en een lagere versnelling aan te houden; maar dan zit je weer te hoog in de toeren om de drift uit te kunnen zingen. Er is maar een oplossing: veel vrije dagen opnemen en blijven oefenen tot het rendierenvlees je neus uitkomt. Enkel dan kun je dit soort capriolen zonder correcties uitvoeren.

Gaat de winst naar de 4Drive?

Tijdens het diner (ja, rendierenvlees) spreken we Jordi Gené, de testrijder van Seat. Terwijl hij van zijn alternatieve menu geniet (hij kan geen rendierenvlees meer zien), vertelt hij ons iets interessants: als je een Seat Leon Cupra 300 wilt kopen om zo snel mogelijk rond een circuit te boenderen, neem dan de voorwielaangedreven versie. Op papier (lees: nutteloze cijfertjes over 0-100-sprintjes) is de 4Drive inderdaad ietsjes sneller, maar dat extra gewicht (+79 kilo) trek je ook mee de bocht door. En dankzij dat fenomenale mechanische sperdifferentieel kom je echt geen grip tekort met voorwielaandrijving.

Wil je per se aandrijving op alle wielen? Dan is deze Leon Cupra ST 300 4Drive een koopje. Er zijn weinig andere sportieve stationwagens met vierwielaandrijving in deze prijsklasse. De VW Golf R Variant is bijvoorbeeld meer dan 7.000 euro duurder. Om over Audi’s en BMW’s maar niet te spreken.

15
20
Specificaties

Seat Leon Cupra ST 300 4Drive

Motor:
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
380 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving:
vier wielen
6v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld):
7,2 l/100 km
164 g/km CO2
E Label

Afmetingen:
4.548 x 1.816 x 1.431 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.445 kg
50 l (benzine)
587 / 1.470 l (bagage)

Prijzen:
€ 49.200 (NL)
€ 40.499 (B)

Vonnis:
Uitstekende auto voor als je wilt emigreren naar Finland om je dagen in een hutje bij een bevroren meer te slijten. En als je kijkt naar de vierwielaangedreven alternatieven is de Leon zeer aantrekkelijk geprijsd