Wederom verwelkomen we een nieuw merk in Nederland. En zeker: wederom van Chinese herkomst. Of nou ja; het merk Seres is bedacht in Silicon Valley, Amerika. Daar rollen in een fabriek waar eerst Hummers en Mercedes R-klasses gemaakt werden, nu Seressen van de band. Dat is echter niet het geval met de Seres 3; die wordt in China gebouwd, in de fabrieken van Dongfeng, waarmee Seres een zakelijke band heeft. Dongfeng is de nummer 2 van China en gevestigd in (jawel) Wuhan. En feitelijk is de Seres 3 een Dongfeng (een Fengon E3, voor wie het wil weten) met een andere badge.

Hoe groot is de Seres 3?

De Seres 3 is een midi-SUV en loopt dus mooi in de pas bij landgenoot-concurrenten als MG en Aiways, en bij de Kona, Niro en 2008, et cetera. Hij is 4,39 meter lang en heeft een 52-kWh accu in de bodem, die het volgens WLTP 329 kilometer kan volhouden. De elektromotor is 163 pk sterk en er is altijd 300 Nm trekkracht aanwezig. Een sprintje naar 100 km/u is in 8,9 seconden geschiedenis en bij 155 km/u is de koek op. Allemaal waarden waarmee hij zich prima staande kan houden.

Het ontwerp van de Seres 3 is wat generiek; het zou ook zomaar een willekeurig ander Aziatisch merk kunnen zijn. Maar op zich: niets mis mee, ziet er goed uit. Dat geldt ook voor het interieur, dat fraai is afgewerkt, met mooie materialen, leer op stoelen en dashboard, en mooie blauwe stiksels. Het leer is niet echt (maar ‘vegan leer’), maar als ze dat niet gezegd hadden, hadden we het nooit gemerkt en het alleen geprezen om z’n uitzonderlijke zachtheid. Verder is hij ruim (ook op de achterbank), zeer stil en kraak- en rammelvrij. Er is maar één uitvoering, dus alles is standaard. Ook het panoramadak dat ook open kan, het draadloos opladen, het navigatiesysteem, de elektrisch verstelbare stoel, de haarscherpe 360-graden camera, full-ledverlichting, de 18-inch velgen – alles.

Wat is de prijs van de Seres 3?

De 3 kost 37.995 euro. Iets duurder dan een MG ZS, die minder batterijen en uitrusting heeft. Iets goedkoper dan een Aiways U5, die 40 pk meer en een iets grotere accu heeft. En duurder of goedkoper dan een Kona, afhankelijk van het soort accu dat je kiest. Het is duidelijk: de hoofdmoot van de prijs wordt bepaald door de batterijen, en die zijn nu eenmaal duur, daar ontkomt niemand aan. Ze zijn bij de Seres 3 wel bijzonder, want er zit geen kobalt in. Dat scheelt grondstoffen en een hoop erbarmelijke delfomstandigheden.

De Seres 3 rijdt prima. Tikje hard gedempt naar onze smaak (dwarsrichels zullen je niet ontgaan), maar verder is ie zeer comfortabel. De stoelen zitten goed, het stuur (dat trouwens wel omhoog en omlaag te bewegen is, maar niet naar je toe) doet wat het moet doen. Zonder veel gevoel of communicatie, maar dat hebben ze allemaal. Er zijn drie rij-modi, Eco, Normal en Sport, die precies doen wat je denkt. De eerste knijpt af, de laatste reageert giftiger op het gas. Met het onderstel doen de standen niks. Jammer is dat je de mate van remmen op de elektromotor nauwelijks kunt beïnvloeden. Er zitten ergens diep in een menu verscholen drie standen, maar die doen niet veel. Geen spelen dus met ‘lekker laten zeilen’ of ‘kijken of ik precies voor het stoplicht stilsta’, om over one-pedal driving maar te zwijgen.

Hij is niet perfect

Helaas mankeert er nog wel het een en ander aan de 3. Neem de radio. Die heeft geen zenderherkenning, en je kunt geen voorkeuzezenders opslaan. Je ziet alleen een lijstje frequenties waaruit je kunt kiezen. Van iets als Apple CarPlay heeft de Seres 3 nog nooit gehoord. Het navigatiesysteem, van de onvolprezen third-party aanbieder TurboDog, functioneert aardig, maar maakt er soms een potje van. Het weet niet waar je uithangt, of stuurt je (‘sla hier rechtsaf’, terwijl zich daar alleen een lange vaart bevindt) net zo makkelijk een wisse dood in.

Van enige integratie tussen navi en auto is geen sprake. Geen meldingen over het al dan niet halen van je bestemming, of waar je een laadpaal kunt vinden. Ook onhandig: er is geen app waarmee je bijvoorbeeld de accu alvast kunt voorverwarmen. Dat zou je tientallen kilometers actieradius kunnen schelen. Het touchscreen is fraai helder, maar reageert niet altijd even spontaan. In het midden gaat het, naar de randen toe moet je vaak drie keer drukken.

De laadsnelheid van de Seres 3 is laag

Maar het ergst is de laadmanier: puur éénfase. Dat betekent dat je aan een standaard publieke laadpaal, waar je vaak toch met 11 kW kunt laden, niet verder komt dan 6 kW. Dan ben je dus 9 uur verder voor ie vol is. Snelladen kan wel; volgens Seres zou het met 100 kW moeten kunnen, waardoor je met een half uurtje weer op 80 procent capaciteit zit. De ervaring leert echter dat je met eenfaseladers vaak echt niet voorbij de 70 kW komt. En dan sta je toch wel wat langer bij die ‘snel’-lader. Later dit jaar komt er trouwens wel een driefasenlader in de Seres.

In de noodloop

Lastiger had de collega het, die met 67 kilometer actieradius dacht nog wel even naar het 10 kilometer verderop gelegen bos te kunnen. Al na een paar kilometer schoot de Seres 3 in een zwaar afgeknepen noodloop, waarna hij werd ingehaald door op hun voorhoofd wijzende bejaarde dames op een fiets, en hijgend en puffend een laadpaal wist te bereiken. Niet goed.

Al met al maakt de Seres 3 de indruk niet helemaal af te zijn. De auto zelf is goed, rijdt goed en kan zich in die opzichten meten met de concurrentie. Qua afwerking en uitrusting overstijgt hij ze menigmaal. Maar alle zaken die met elektronica te maken hebben, laten te wensen over. Ze schieten tekort, doen rare dingen, informeren niet of op een vreemde manier of zijn gewoon afwezig. Juist de dingen die de nieuwe elektrische rijder zouden kunnen ‘ontzorgen’ ontbreken, en soms lijkt de auto qua ‘haal ik het wel’ nog nerveuzer dan de bestuurder waarschijnlijk toch al is. Een paar forse updates zouden de Seres 3 enorm goed doen.

Een moetje

Naar ons idee was Seres van plan met de wél hypermoderne 5 en 7 de Europese markt te bestormen. Prima, vond geldschieter Dongfeng, maar dan moest hún product, de Seres 3, wel mee in het plan. En het zou zomaar kunnen dat die 3 veel minder met de rest van het Seres-idee te maken had dan de kersverse Nederlandse importeurs hadden gedacht. Waarmee deze eerste Seres, hoe goed ook op bepaalde punten, zomaar eens voor meer (imago-)schade zou kunnen zorgen dan wie dan ook lief is. We zullen zien…

Specificaties Seres 3 (2021)


Motor
1 elektromotor
163 pk
300 Nm
53 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 155 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,0 kWh/100 km
Actieradius
329 km
Laadtijd
08:00 uur bij 6,6 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.385 x 1.850 x 1.650 mm (l x b x h)
2.655 mm (wielbasis)
1.690 kg
526 l (bagage)
Prijzen
€ 37.995 (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

  • Nee tegen de Chinezen heeft op 17 mei 2021 geschreven:

    Laat die Oeigoeren-killers hun rommel daar houden.

    Reageer
  • Michel heeft op 16 mei 2021 geschreven:

    Het gaat bij de 1 of 3 fase om de ingang. 3x 25 Ampère is bv meer dan 1 x 25 ampère. De gelijkrichter zet deze stroom inderdaad om in gelijkspanning.

    Reageer
  • Joost heeft op 16 mei 2021 geschreven:

    ‘De ervaring leert dat je met een eenfase lader vaak niet voorbij 70 kW komt. Ik dacht altijd dat snelladen met gelijkstroom (DC) ging. Verder weer een kansloos Chinees prul. Boycotten die rommel!

    • Driek heeft op 16 mei 2021 geschreven:

      Als je alle kansloze Chinese rommel uit je huis haalt wordt het waarschijnlijk een kale boel.

      Reageer
    Reageer
  • Pelgrim heeft op 16 mei 2021 geschreven:

    Deze auto is niet geschikt voor pelgrimage. Pelgrimage. Ja.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)