Skoda Citigo-e iV Style

De eerste elektrische auto van Skoda

Foto('s): SkodaSkoda Citigo-E IV Style
Skoda Citigo-E IV Style

Je vermoedde het al bij die ‘e’ in de typenaam: de Skoda Citigo-e is de eerste vol-elektrische auto van het merk, dat hiermee voorzichtig de nieuwe tijd induikt. En natuurlijk is het de net-niet-eeneiige drielingbroer van de Seat Mii Electric en de Volkswagen e-Up: zelfde auto, andere badge (en nog wat kleinigheidjes).

Wie denkt dat je met zo’n boodschappenukkie wel een actieradius zal hebben waarmee je amper het parkeerterrein van de lokale Aldi haalt: dat valt reuze mee. Volgens de WLTP-cyclus zou je 260 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat heeft ie te danken aan een accupakket van 36,8 kWh dat zo handig onder de auto geplaatst is dat het je maar 11 liter bagageruimte kost. Wel zo prettig, omdat ie daar met 261 liter toch al niet zo veel van had. Oftewel: aan de buitenkant zie je het niet, de bijna gesloten grille daargelaten, maar aan de binnenkant merk je er ook niets van. Je hoeft dus niets in te leveren.

Je metertjes op het dashboard zijn uiteraard wel iets anders. Links zie je hoe veel stroom je gebruikt (of regenereert, bij remmen). Rechts zie je hoe veel je nog hebt, en in het midden hoe hard je rijdt. Voor andere rij-informatie (via een speciale app) en navi zul je je tot je smartphone moeten wenden. Airco, elektrische ramen, DAB-radio – zit er wel weer allemaal op.

Ga geen Tesla’s uitdagen bij het stoplicht

Nog zo’n aanname: klein, elektrisch; zal wel hard gaan dan! Nou, nee. Voordat je op 100 km/u zit, ben je 12,3 seconden verder en bij 130 km/u is de koek op. De Skoda Citigo-e heeft dan ook maar 83 pk en weegt dik 1.200 kilo. Maar hij heeft wél 212 Nm koppel, en dan ook meteen. Bij het stoplicht ben je dus vlot weg bent en ook tussensprintjes gaan rap zat. Daarbij zijn z’n korte wielbasis, uitstekende onderstel, prima wendbaarheid en redelijk directe besturing haast een garantie voor vlo-achtig weggedrag. Je kunt er dus een hoop lol mee hebben, en dat is voor zo’n soort auto veel belangrijker.

Blijf vooral in de stad

Je moet de Skoda Citigo-e namelijk echt zien als een auto met een bepaald jachtgebied: de stad. Daar excelleert hij. Daar is ie snel, wendbaar, makkelijk te parkeren, en houdt ie het ook ’t langst vol. Daar rijd je niet zo hard en rem je relatief veel, en dat vindt een elektrische auto altijd prettig. Op snelwegsnelheden zie je de actieradius bij wijze van spreken met elke kilometer vijf kilometer teruglopen. Blijf binnen de bebouwde kom en je zult die opgegeven 260 kilometer dicht benaderen. Maar als je denkt dat je Amsterdam-Breda (100 kilometer) wel even op één lading heen en terug gaat doen: vergeet het.

Snelladen kan trouwens wel. Nou ja: minder-sloom-laden, want hij kan tot 40 kW aan. Bij een snellader ben je een uur bezig om je lege accu weer voor 80 procent vol te krijgen – best lang. Bij een laadpaal ben je vier uur verder, en een gewoon stopcontact kost nóg eens drie keer zo veel tijd.

De Skoda Citigo-e doet waarvoor hij gemaakt is

Gebruik de Citigo-e dus waarvoor hij gemaakt is en hij voldoet fantastisch. Ga er dingen van vragen die niet in zijn straatje liggen en hij gaat nat. Niet erg: je vraagt van een Ford F-150 ook niet of hij makkelijk te parkeren is, en je hoort ons zelden over het instapgemak van een Lamborghini. En: deze Skoda is wel de goedkoopste elektrische auto die je kunt krijgen. De Ambition ‘doet’ vanaf 23.290 euro, onze Style kost 24.540 euro. Nog altijd geen prijspakkertjes, maar qua bijtelling, wegenbelasting en met de huidige benzineprijzen begin je wel met verdienen op het moment dat je het parkeerterrein af rijdt. Ook de private lease-prijzen (vanaf 199 euro per maand) zullen laag genoeg zijn om toch een hoop mensen aan het denken te zetten.

14
20
Specificaties

Specificaties Skoda Citigo-e IV Style

Motor
1 elektromotor
83 pk
212 Nm
36,8 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen

Prestaties
0-100 km/u in 12,3 s
top 130 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,5 kWh/100 km
A label

Actieradius (opgave)
260 km (WLTP)

Laadtijd
4:00 uur bij 11 kW
1:00 uur bij 40 kW (80%)

Afmetingen

3.597 x 1.645 x 1.481 mm (l x b x h)
2.422 mm (wielbasis)
1.235 kg
250 / 923 l (bagage)

Prijzen
€ 24.540 (NL)
€ 21.600 (B) – Ambition