Tsja… Die naam… Kennelijk zijn ze bij Skoda nog steeds niet van het reclamebureau af dat ze heeft overgehaald elke modelnaam op een ‘q’ te laten eindigen. Dat leverde al eerder oogpijnnamen als Kodiaq, Karoq en Kamiq op, die nu dus gezelschap krijgen van Skoda Enyaq. Het komt, zeggen ze bij Skoda, uit het Iers, waarin ‘Enya’ iets betekent als ‘bron van leven’. Wij zouden het, gezien het gejengel van de gelijknamige zangeres, liever op ‘bron van ergernis’ houden, maar goed: ieder z’n ding. Zo zijn we ook wel weer.

De Enyaq iV is, kort en goed, de Volkswagen ID.4 van Skoda

De techniek is in hoge mate hetzelfde, het concept ook. En dus is de Skoda Enyaq iV een vol-elektrische SUV die riant ruimte biedt aan vijf personen. Hij is zelfs iets groter dan de ID.4 (4,65 meter tegen 4,58 meter) en kan ook meer bagage slikken (585 liter, 1.710 met de achterbank plat, tegen respectievelijk 543 en 1.575 liter). Hij is dan ook bijna net zo groot als de absurd ruime Kodiaq. Waarbij de Enyaq nog het voordeel heeft dat ie geen binnenruimte hoeft op te offeren aan bijvoorbeeld een transmissietunnel. Er is wel een middenconsole, maar die is vooral handig voor bekerhouders en extra opbergvakjes. Ook eronder kun je nog van alles kwijt.

Hij oogt vooral op foto’s kleiner – dat zegt ook iets over de kracht van het design. Daarbij valt de Skoda Enyaq iV, zeker voor het soort auto dat hij is en ondanks de bijna principiële hekel die we aan SUV’s hebben, bij ons behoorlijk prettig op het netvlies; we kennen ze een stuk lelijker. Hij ziet er vooral sterk en degelijk uit, zonder overdreven design-gedoe, maar met genoeg details om hem spannend te houden. Zeker het achterste gedeelte doet ons wat denken aan BMW-uit-de-tijd-dat-ze-nog-mooie-auto’s-maakten. Daar hebben ze bij Skoda dan ook de Red Dot Award voor gekregen, een nogal prestigieuze designprijs.

De actieradius van de Skoda Enyaq

Hoe ver je komt met je Enyaq hangt af van welk accupakket je neemt. Je hebt nu de keuze uit een 62-kWh en een 82-kWh pakket, goed voor een WLTP-bereik van respectievelijk 400 en 520 kilometer. De eerste heeft 180 pk en 310 Nm, de tweede 204 pk en eveneens 310 Nm. Ze krijgen later gezelschap van een versie met een 50-kWh batterij, die 149 pk heeft en 310 kilometer ver moet kunnen komen. Er komt op termijn ook een RS-versie met 300 pk en vierwielaandrijving.

Stel je voor dat je een bezoeker van een andere planeet zou vertellen dat Skoda ooit, in een heel grijs verleden, een nogal stumperig merk met bordkartonnen bumpers was – hij zou je nooit geloven. Ook met de Enyaq maakt Skoda weer stevige stappen die het onderscheid met Volkswagen aanzienlijk kleiner maken. Je moet nog aardig je best doen om inferieure stukken plastic te vinden en de afwerking is vlekkeloos. Wel doet Skoda met opzet zijn best wat meer down to Earth te blijven dan VW, en geen al te futuristische boel van het Enyaq-interieur te maken. Zo zul je hier geen malle swipe-knopjes op het stuur tegenkomen en zijn er wat meer echte knoppen te vinden. Waarvoor alleen maar hulde.

Het is qua uitrusting sowieso prettig in de Enyaq

Het instapniveau heeft al klimaatcontrole, keyless entry en een groot scherm mét navigatie. Verder gaat het samenstellen iets anders dan anders. Je kiest eerst hoe ie eruit gaat zien. Er zijn vijf ‘designlevels’ (Loft, Lodge, Lounge, Suite en Eco-Suite), waarbij je bepaalt of je bijvoorbeeld stof of leer op stoelen en dashboard hebt. Daarna kies je uit elf optiepakketten wat je op en aan je Enyaq wilt hebben. En dan zijn er nog eindeloos veel individuele opties. Je kunt het dus zo gek maken als je zelf wilt. Dat merk je ook wel aan de prijsniveaus. Hij begint bij 40.790 euro, maar onze topversie kost zomaar 24 mille méér.

Rijden doet de Enyaq, uiteraard zouden we bijna willen zeggen, prima. Hij is buitengewoon comfortabel en enorm stil. Niet alleen omdat ie elektrisch is – ook geluiden van buiten blijven gewoon lekker buiten. De stoelen zijn goed, de zitpositie ook, de ruimte is overal overweldigend en er zijn natuurlijk allerlei kleine slimme foefjes qua opbergruimte en handigheidjes. De ingebouwde paraplu ontbreekt niet, de ijskrabber evenmin (al zit ie nu niet in het laadklepje – daar zou ie tijdens het laden maar gestolen kunnen worden – maar in de achterklep), en er zijn speciale smartphone-zakjes voor de achterinzittenden. Hard gaat het niet, maar dat kan ook niet met 200 pk en een gewicht van 2.100 kilo. Je komt gewoon lekker mee, het stuurt goed, helt niet idioot over – heel Zen en Enya allemaal.

Een paar kritiekpunten hebben we ook

Dat Skoda niet meteen een hele Virtual Cockpit in de Skoda Enyaq zet: oké. Maar het tellerschermpje meet maar 5,3 inch en dat is wel érg klein, en vrij beperkt in zijn info: alleen het hoognodige. Het touchscreen is erg mooi, haarscherp en met fraaie animaties. Het reageert echter niet altijd even vlot op je -aanrakingen – je moet vaak twee of drie keer drukken. Ook is niet alles altijd makkelijk te vinden. De recente VAG-ziekte van ‘veel te veel in dat scherm proppen’ heeft nu ook een Tsjechische variant opgelopen. Airco een tandje warmer? Moet je dat scherm in. Het audiovolume kun je vanaf het stuur regelen, maar een gewone draaiknop voor de bijrijder ontbreekt: scherm.

Ook ergerlijk: de rijstrookassistent is nogal dwingend aanwezig, dus die wil je al snel uitzetten. Daarvoor is geen knop: dat zit drie menu’s diep in het touchscreen. Neem je een pauze, zet je de auto uit en later weer aan: is de rijstrookassistent weer actief. Kun je dus élke keer uitzetten. Oh, en het dashboard spiegelt enorm in de vlak staande voorruit. Maar verder: niets dan lof. Een extra pluim voor het bijzonder fraaie en slimme head-up display in onze testauto. Dat laat altijd precies zien wat je wilt zien, en heeft een augmented reality-functionaliteit waarmee het met steeds grotere pijlen in je voorruit laat zien dat je dichter bij je afslag komt. Ja, we hebben het nog steeds over een Skoda…

Hoewel de prijzen op ongeveer hetzelfde niveau liggen, heeft de Skoda Enyaq iV genoeg eigenheid om hem te verkiezen boven de Volkswagen ID.4. Hij is wat normaler dan zijn broer en nog ruimer ook – hij zou het nog weleens goed kunnen gaan doen.

Specificaties Skoda Enyaq iV 1st Edition (2021)


Motor
1 elektromotor
204 pk
310 Nm
82 kWh (accu)

Aandrijving
achterwielen

Prestaties
0-100 km/u in 8,7 s
top 160 km/u

Verbruik (gemiddeld)
15,2 kWh/100 km
520 km (actieradius)

Laadtijd
06:00 uur bij 11 kW
00:38 uur bij 125 kW (80%)

Afmetingen
4.649 x 1.879 x 1.616 mm (l x b x h)
2.765 mm (wielbasis)
2.090 kg
585 / 1.710 l (bagage)

Prijzen
€ 41.850 (NL)
€ 46.075 (B) – iV 80

Reacties

  • Md heeft op 26 juni 2021 geschreven:

    Je kan de Skoda variant nemen omdat hij iets goedkoper is, maar dat maakt hem nog niet mooier dan een VW.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)