Skoda Octavia 1.6 TDI 105 pk

Skoda, het meest Nederlandse aller automerken, want ultiem ‘doe maar gewoon’, komt met de nieuwe Octavia. En die is gewoon weer heel… gewoon.

Het is toch een mirakel dat wij Nederlanders het in de wereld zo ver geschopt hebben. Veel landgenoten houden het erop dat dat vooral zo is door onze ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit, omdat we altijd zo gewoon zijn gebleven en omdat we van nature nogal handig en zuinig met de centen zijn. Volgens ons heeft het heel misschien ook wel iets te maken met het feit dat we er een jaar of 400 geleden heel ongewoon op uittrokken en de halve wereld hebben leeggeroofd, maar goed, dat is een andere discussie. Feit is dat we tot op de dag van vandaag enorme liefhebbers zijn van ‘gewoon’ en ‘veel voor weinig’. En dan kom je auto-technisch al gauw bij Skoda terecht.

Malligheidjes als de Yeti of Roomster daargelaten, zijn de Tsjechen inmiddels de hogepriesters van de Normaal is Gek Genoeg-kerk. Een degelijke technische basis die regelrecht uit de uitpuilende schappen van de Volkswagen-magazijnen komt, design dat vooral doelt op duidelijkheid en degelijkheid, en bepaald meer dan alleen knipoogt naar dat van concerngenootjes VW en Audi, en een aan het maniakale grenzende obsessie om de ‘veel voor weinig’-belofte ook echt waar te maken: het zijn bouwstenen waarop je in Nederland hele kastelen zou kunnen bouwen. En de bouwstenen waarop (ook) de nieuwe Octavia is gebouwd.

Het uiterlijk is daar al vrij duidelijk over: men neme de oude Octavia, voege een stevige scheut Audi A4 en VW Passat toe, en klaar. Dat bedoelen we overigens niet zo denigrerend als het misschien overkomt; hij ziet er gewoon keurig uit. Degelijk, doordeweeks, misschien een tikje saai voor sommigen: als er één auto ambtenaar zou kunnen zijn, is het de Octavia. Dan wel een ambtenaar waarvoor elk ministerie in de rij zou staan, want loei-betrouwbaar en boordevol kwaliteiten, en zonder al te hoge salariseisen.

Het interieur sluit daar mooi bij aan. Uitstekende, zachte materialen die prima in elkaar zijn getangramd. Elke knop zit waar je hem het eerst zou zoeken, het instrumentarium is vooral duidelijk en het mooie touchscreen (inderdaad: dat uit de nieuwe Golf) maakt het geheel af. Werkelijk overal zijn vakken en vakjes voor kleinigheden en andere rommel. Apart is de phonebox, een vakje in de middentunnel waar je je telefoon kwijt kunt. In de bodem zit een platte antenne die via inductie de verbinding regelt tussen je mobiel en de buitenantenne. Ofwel: altijd signaal. Je kunt trouwens ook een stereo krijgen van het merk Canton; hadden wij nog nooit van gehoord, maar dat schijnt heel dom te zijn van ons want het is heel bekend bij audiofielen. Het klinkt prima.


Hét grote pluspunt van de Octavia: ruimte. Allemachtig, wat een ruimte. Vooral op de achterbank – het gevolg van een wielbasis die 5 centimeter groter is dan die van de Golf en zelfs 10 groter dan die van z’n voorganger. Serieus (nou, bijna dan): je kunt er als volwassenen bij elkaar op schoot zitten zonder in beennood te komen. Ongekend. Wat doet vermoeden dat de bagageruimte dan wel tegen zal vallen. Maar niets daarvan: een zee van 590 liter ruimte, die door middel van netten (óveral netten), sleepogen, haakjes en rechtopstaande schotjes die je met klittenband op hun plek kunt zetten, zo flexibel kunt maken als je zelf wilt. Het feit dat de Octavia een sedan lijkt, maar een hatchback is (de achterruit scharniert dus mee omhoog), draagt alleen maar aan het praktische karakter bij. Trouwens, ook het vermelden waard: ondanks al die ruimtewinst is de Octavia dik 100 kilo afgevallen.

De motoren dan: dat zijn allemaal VAG-bekenden. Er zijn vier benzines (en vier diesels, al is nog niet helemaal duidelijk welke precies naar Nederland zullen komen). Zeker is dat al wel van de 105 pk sterke 1.6 diesel die wij reden, en die ongetwijfeld de hoogvlieger zal worden. Op dit moment produceert hij immers 89 gram kooldioxide per kilometer, wat goed is voor 20 procent bijtelling. Wordt dat echter één grammetje minder, en daar is men druk mee bezig, dan gaat ie naar 14 procent en kan Skoda in ons land de rest van het jaar doorbrengen met het achteroverleunend noteren van orders.

'Dat het je aan niets hoeft te ontbreken – fraaie navigatie, zelf inparkeren, automatische cruisecontrole – dat zie je aan de buitenkant niet'

Het is een prima ding, die TDI; trekkracht heeft hij altijd voldoende en met een lieve rijstijl moet je in de buurt kunnen komen van het opgegeven, bizar lage verbruik van 3,4 l/100 km. Het wat chagrijnige geluid zal je dan graag voor lief nemen, zeker omdat het bij constante snelheden niet al te nadrukkelijk aanwezig is.

Het weggedrag van de Octavia is, zo zal niemand verbazen, prima in orde. Het onderstel is hoofdzakelijk op comfort afgesteld, al is de demping redelijk stevig, wat je op kinderkopjes niet zal ontgaan. De grenzen van de grip zijn, als je ze gaat opzoeken, redelijk vlot bereikt, maar de Octavia is dan ook in niets een sportauto (dat komt misschien wel met de RS-versie, die ook in aantocht is). De dingen waar hij wél voor gemaakt is – gewoon zorgeloos en no-nonsens van a naar b in een auto die absoluut niet uitstraalt welke vorm van pretenties dan ook te hebben – doet ie des te beter.

Dat het je aan niets hoeft te ontbreken (of het nou gaat om fraaie navigatie, zelf inparkeren, automatische cruisecontrole of om de laatste elektronische veiligheidssnufjes van huize VW), dat zie je aan de buitenkant niet. Evenmin als die idiote hoeveelheid ruimte.

Kortom: wie voor niet te veel geld (instappen kan vanaf zo'n 19.000 euro) een riante (gezins)auto van de zaak wil en niet bij elke klant getrakteerd wil worden op het bekende ‘nou weet ik waarom jullie zo duur zijn’: je zou het gerust eens bij Skoda kunnen proberen.

14
20
Specificaties

Skoda Octavia 1.6 TDI 105 pk

14/20

Cijfers
0-100 km/u: 10,8 s
Top: 194 km/u
Verbruik: 3,4 l/100 km
Motor: 1.598 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 105 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.305 kg
CO2: 89 g/km

Prijs
NL € 23.190
BE € 22.800

Vonnis
Lastig om iets op tegen te hebben. Goede techniek, veel ruimte, aantrekkelijke prijs. Je kúnt z’n uiterlijk saai vinden, maar lelijk? Ook al niet. Gewoon prima

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken