Autotest: Skoda Octavia 1.4 TFSI Ambition

Goed gezien. De Octavia heeft een facelift gehad, maar ook het interieur is opgefrist en er is voortaan keuze uit een aantal nieuwe gadgets en `verse’ motoren. Tijd voor een testrit.
 
Tsjechië, alwaar we de vernieuwde Octavia rondreden, is een raar land voor autoliefhebbers. Overal waar je kijkt zie je namelijk Skoda’s. Niet vreemd als je beseft dat meer dan de helft van de bevolking een auto van het Tsjechische merk bezit, een oude of nieuwe. Daarom is het ook niet gek dat we onderweg voldoende belangstelling krijgen voor de vernieuwde Octavia, ook al zien wij bij de eerste ontmoeting niet meteen dat auto gefacelift is.
 
Echt goed kijken moet je dus om te kunnen zien dat de Tsjech andere koplampen heeft in ongeveer dezelfde vorm als die van de Superb, een nieuwe grille met wat minder spijltjes en een frisse voorbumper. De achterzijde van de Octavia werd niet overgeslagen – al doet de term facelift je dat wel vermoeden – en voorzien van andere achterlichten en een nieuwe achterbumper met links en rechts een felrode reflector. Kortom, geen grote wijzigingen aan het exterieur van de Skoda.
 
Toch is de auto er ondanks de kleine veranderingen aardig op vooruit gegaan, puur omdat het nieuwe geheel net even wat frisser is en wat meer kwaliteit uitstraalt dan het totaal van de vorige Octavia.
 
Exact hetzelfde geldt voor het interieur van de Octavia, met dank aan de nieuwe aankleding, het andere stuur, enkele nieuwe gadgets en de gewijzigde indeling van de middenconsole. Meer nieuws is er op motorgebied; de Octavia is voortaan leverbaar met maar liefst zeven verschillende motoren, waaronder vier benzinemotoren en drie diesels. Het belangrijkste om te weten, is dat de Skoda nu de beschikking heeft over twee van Volkswagen afkomstige TSI-motoren en in de zomer van 2009 ruimt de 1.9 TDI die we nu kennen het veld in voor de veel stillere 1,6-liter commonraildiesel.
 
In en om Tsjechië gaven we de 122-pk sterke 1,4-liter TFSI-motor de sporen, omdat die dus nieuw is voor de Octavia. Deze motorvariant is gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie, die eveneens voor het eerst in de Octavia leverbaar is. Voordat we reden, kregen we het vermoeden dat de 1.4 niet sterk genoeg zo zou zijn voor de 1.265 kilogram zware Octavia, maar gelukkig bleek al na de eerste meters dat we het mis hadden. De TSI-motor lijkt namelijk voor je gevoel meer dan 122 pk te hebben, is heerlijk enthousiast – zeker met DSG in de sportstand – en laat helemaal niet merken dat hij meer dan een ton aan staal, aluminium en plastic vooruit moet sleuren.
 
Fijne motor dus die 1.4 TSI en nog prettiger als je beseft dat hij al beschikbaar is vanaf 26.190 euro. Zonder DSG, dat wel, maar we vermoeden dat hij ook prima voldoet zonder de razendsnelle versnellingsbak. Over voldoen gesproken; gaat de vernieuwde Octavia afdoende orders in Nederland in de wacht slepen? Weten doen we niet, hopen wel – na al die Volkswagens is het tijd voor nieuwe gezichten.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken