Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI

Dat Skoda z’n ‘alles van VW, maar dan lekker goedkoop’-imago inmiddels mijlenver achter zich heeft gelaten, weten we nu wel. Dus als de Tsjechen dan de letters RS achterop hun brave Octavia Combi plakken, geven wij gas. Althans: soms.

Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS
Skoda Octavia Combi RS

Ken je dat? Je zit achter een auto die op het eerste oog een behoorlijke pot aan het gas geven is. De bestuurder dan. Het rare is alleen: hij gaat ver (veel te ver om echt snel te zijn) vóór een bocht in de remmen, kruipt die bocht door en hakt dan weer vól op het gaspedaal. Bekend, hè? Nepcoureur, denk je dan. Op het rechte eind durf je wel, maar bij elke bocht is het ‘Ieuw, eng!’ Een tip: kijk de volgende keer eerst ook even in welke auto de vermeende nepcoureur zich bevindt. Want hoewel de kans het grootst is dat het inderdaad gewoon een trut van een chauffeur betreft, zou het ook kunnen dat hij in een Skoda Octavia RS rijdt. En dan kán hij gewoon niet zo heel veel anders.

De Skoda Octavia Combi RS is namelijk Koning Onderstuur

Zeker als het ook maar een héél klein beetje vochtig is (en dat is het in deze hoek van de wereld nogal eens), hoef je maar een héél klein beetje gas te geven om met spinnende voorwielen geconfronteerd te worden. Zit je dan ook nog eens in een bocht, dan is minder-dan-een-heel-klein-beetje-gas al genoeg om te merken dat je niet meer de bocht door, maar vooral rechtdoor gaat, en dat gasgeven dat alleen maar erger maakt.

Nou gaat rechtdoor best serieus hard in zo’n Skoda Octavia Combi RS. Hij heeft niet voor niets de 2,0-liter turbomotor van de Golf GTI aan boord, en die blaft er niet voor niets 220 pk uit. Dat betekent dat je, als het gort- en gortdroog is, in 6,9 seconden naar 100 km/u kunt en je kunt doorgaan tot 244 km/u. Daarbij zit je in alle luxe en comfort die een top-Skoda tegenwoordig levert alsof ze niet anders gewend zijn. Prima stoelen, prima bediening, prima alles eigenlijk, en nog een enorme klap bagageruimte achter je ook. En er zit duidelijk humor achter het feit dat je zo hard kunt, terwijl qua uiterlijk niemand dat achter je gezocht zou hebben.

Dus er zijn nog aardig wat goede dingen te vinden in deze Skoda Ocatvia Combi RS?

Nu zou je op grond van het voorafgaande kunnen denken dat wij de Skoda Octavia Combi RS de grootste faal van dit moment vinden. Dat is niet zo. Hij pretendeert namelijk niets anders te zijn dan een snelle reisauto, en dat is precies wat hij is, niets meer, maar ook zeker niets minder. Als hij gooi- en smijtpretenties had gehad, zou hij vol spoilers en dergelijke hebben gezeten, en wij zien ze niet. Als hij bedoeld was als sportauto, zou hij vast heel gemeen en grommerig geklonken hebben, en dat doet hij niet.

En laten we wel wezen: zou iemand die op zoek is naar een serieuze sportstation ooit bij Skoda terechtkomen? Nee toch? De Octavia Combi RS is ook helemaal niet bedoeld om BMW-adepten over de Skoda-streep te trekken, hij is er voor mensen die per se in betrekkelijke anonimiteit met 240+ over de Autobahn naar hun vakantiebestemming willen, of af en toe eens zin hebben in een flitsende inhaalmanoeuvre. Die mensen zijn er prima mee bediend, bochtenhelden komen er al heel snel bedrogen mee uit. Zolang je dat weet: niets mis mee, toch?

11
20
Specificaties

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI

11/20

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
220 pk / 350 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 6,9 s
top 244 km/u

Verbruik/milieu
6,2 l/100 km
142 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.685 x 1.814 x 1.452 mm (L x B x H)
2.680 mm (wielbasis)
1.367 kg

50 l (benzine)
610 / 1.740 l (bagage)

Prijzen
NL € 38.330 (25%)
BE n.b.

Het vonnis
Je trekt er de stenen mee uit de straat, maar alleen letterlijk. Ruim, bescheiden en héél snel, maar sportief: nee. Daarvoor weet de voorkant zich te weinig raad met al dat vermogen. Maar heel erg is dat niet

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken