Lees eerst: Welkom bij de Speedweek 2016!

Nee, hij is niet zo uitzinnig opzienbarend als de hype je wil doen geloven (of wat de tweedehandsprijzen momenteel suggereren), maar als je bedenkt dat de Porsche-techneuten de beste onderdelen uit het 911-magazijn hebben opgesnord en die allemaal hebben gemonteerd op een en dezelfde auto, dan krijg je toch een aardig idee waarom deze auto zo goed is.

Al het goede van Porsche komt hier dus samen?

Hij is een pracht van een Frankenstein. Als sportauto is ie doortrapt. Hij bevindt zich in een uiterst specialistische niche, zelfs binnen de eigen Porsche-hiërarchie: net niet – helemaal – zo goed op het circuit als de RS, maar wel comfortabeler en minder opvallend en aandachttrekkend voor het rijden op de openbare weg. Hij is niet zo snel op b-wegen als de Turbo, maar met z’n 4,0-liter RS-zescilinder boxermotor en z’n heel precieze handgeschakelde zesbak, biedt ie je betrokkenheid, een gevoel van communicatie en een natuurlijk beademde huil die bijna een transcendente ervaring opleveren. In een wereld van gnuivende turbo’s is ie een eenzaat, een uitzondering.

Het wordt nog beter. Je kunt ‘m volop gebruiken, tot het uiterste benutten – hij bevindt zich in het snelheidsspectrum ergens tussen snel en onzinnig in, waarbij ie balanceert tussen goedmoedig genoeg om mee te spelen en opwindend genoeg om te respecteren. Zet je alle ­tractie- en stabiliteitssystemen uit, dan reageert ie nog vrijwel hetzelfde als wanneer al die beveiliging aanstaat; hij is een fascinerende, uiterst meeslepende sportauto die je vraagt om ‘m uit te dagen. En het is precies daarom dat deze auto zo bevredigend is.

Is het makkelijk om de 911 R uit te dagen?

Het zijn kleine dingen die de 911 R van louter groots verheffen tot totaal buitengewoon. Je moet opletten om het allemaal goed te doen, je moet je best in ‘m doen. Hij is verblindend snel, maar als je in de verkeerde versnelling rijdt, dan komt er geen turbo om de hoek kijken om je uit de brand te helpen – er is geen extra koppel als je een bocht te langzaam neemt en dat bij het uitkomen ervan wel even denkt te kunnen goedmaken. Toch staat de motor altijd aan jouw kant: het is een fantastisch, huilend, opzwepend ding, vol karakter, en met een ziel. Neem een serie bochten in de 911 R op de juiste manier, en je krijgt het gevoel dat je echt iets hebt gepresteerd. Neem een aantal bochten verkeerd, en hij zal je aansporen het opnieuw te proberen – net zo lang tot het je lukt. De besturing is geweldig, het onderstel eigenlijk gewoon perfect – je voelt ‘m net genoeg leunen om precies te weten wat er op elk van z’n vier hoeken aan de hand is.

Dit is het soort speciale editie dat je eraan herinnert waarom je ook al weer van snelle auto’s houdt. Niet vanwege de cijfers of de papieren statistieken die er alleen toe doen op internetfora en onder rijbewijslozen. Niet omdat ie andere mensen zal doen denken dat je een coureur bent – met extra vleugels en uitgeklopte carrosserie. Want dat is er allemaal niet. Wel omdat ie alles belichaamt wat een snelle auto volgens ons, bij TopGear, moet zijn. Plezier. Hij is een plezierige, opwindende, werkelijk prachtig gemaakte machine – zowel op de weg als op het circuit.

Het is de Porsche 911 R. Hij is TG’s Snelle Auto van het Jaar 2016, en de onbetwiste winnaar van deze Speedweek.

Porsche 911 R



Motor
3.996 cc
zescilinder boxer
500 pk @ 8.250 tpm
460 Nm @ 6.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 323 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,3 l/100 km
308 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.532 x 1.852 x 1.276 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.370 kg
64 l (benzine)
125 l (bagage)
Prijzen
niet meer leverbaar

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)